רייפמן: "שלי נרקיס מוכר ע"י המדינה כגוף פיננסי - זה כמו בנק; מה אפור בשלי נרקיס?"

שלי נרקיס הלווה לאלי רייפמן בריבית גבוהה מ-40% ; רייפמן לווה 6 מיליון דולר והתחייב להחזיר 14 מיליון דולר ; בהמשך הגדיל את ההלוואה אך לא עמד בתנאי ההחזר, כך שכיום חובו מגיע ל-20 מיליון דולר

שלושה חודשים אחרי שנחשף לראשונה ב"גלובס" כי אלי רייפמן, מבעלי השליטה בחברת אמבלייז , נטל הלוואה בשוק האפור משלי נרקיס, נחשפים היום פרטי ההסכם ביניהם במלואם: בנובמבר 2006 העניק נרקיס הלוואה בסך 6 מיליון דולר לרייפמן, שהתחייב להחזיר 14 מיליון דולר בתוך שנתיים.

מהעובדה שבסוף השנה הראשונה (בדצמבר 2007) אמור היה רייפמן להחזיר 2 מיליון דולר, עולה כי ההלוואה משקפת ריבית שנתית של 33% בשנה הראשונה. לאחר שנתיים (דצמבר 2008) אמור היה רייפמן להחזיר 4 מיליון דולר, אך בהתאם לתנאי השוק האפור גובה ההחזר כולל תוספת של עוד 8 מיליון דולר, ובסך הכול 12 מיליון דולר - ריבית שנתית של 40%.

הפרק האפור, או שמא שחור, בחייו של רייפמן החל בעקבות החלטתו לרכוש ממניות החברה שהקים עם שותפים לפני 16 שנה - אמבלייז, הנסחרת בבורסה של לונדון. לצורך כך נטל רייפמן הלוואות מכל מי שרק היה יכול - בנקים, אנשי עסקים, קרנות שונות, וכאמור אפילו מהשוק האפור.

רייפמן ביקש להחזיר את השליטה באמבלייז לידיו, לאחר שמכר את כל אחזקותיו בה, וכיום הוא מחזיק ב-15.3% ממניות החברה. פרט לו מחזיקים באמבלייז: קרן פורטיסימו של יובל כהן, עם 16.1%; קרן שרדרס הבריטית המחזיקה ב-15.2%; יו"ר החברה נפתלי שני מחזיק ב-13.9%; ודונלד שטורם ב-8.9%. ברקע, מתנהל מאבק שליטה סוער בחברה, בהובלת איתן אלדר, מבעלי השליטה בחברת גיבור הציבורית.

עו"ד אלדר, כפי שמצוין בעמוד הראשון של הסכם ההלוואה, הוא מיופה כוח של חברה קפריסאית שבאמצעותה הוענקה חלק מההלוואה בשותפות עם שלי נרקיס. בכוחו של אלדר לדרוש מימוש של כל הערבויות, ובכללן 5 מיליון מניות אמבלייז המשמשות כביטחון ומופקדות בידי בנק UBS, ועוד 7.5 מיליון מניות שבידי רייפמן.

לצורך הבטחת שעבוד 9.5% ממניות רייפמן, הן הופקדו בנאמנות ונרשם בגינן משכון לטובת שלי נרקיס. כן, הפקיד רייפמן צ'קים פתוחים לטובת נרקיס, בהיקף של 14 מיליון דולר. בנוסף, ניתנה למלווים תוספת תמורה באופציות לרכישת מניות אמבלייז מרייפמן, בשיעור של עד 30% מאחזקתו (עד 3 מיליון מניות) במחיר של 1.2 ליש"ט למניה. נוסף על כך, נאלץ רייפמן לרכוש פוליסת ביטוח חיים מסוג ריסק (ללא חסכון), בהיקף 15 מיליון דולר.

"העסקה דווחה לרשויות המס"

באוקטובר 2007 החזיר רייפמן 2 מיליון דולר, ולאחר מכן נחתמה תוספת להסכם המקורי, והוא נטל הלוואה נוספת של 2 מיליון דולר. כאן כבר נשאה ההלוואה ריבית 'רצחנית', כיוון שהיא כללה הקדמת התשלומים שנועדו במקור לדצמבר 2008, ובסך הכל יותר מ-40%. נזכיר, כי הריבית המקסימלית שניתן לגבות במשק באשראי חוץ בנקאי היא 16%.

רייפמן התחייב להחזיר 4 מיליון דולר בתוך חודשיים, כלומר עד דצמבר 2007 (החזר 2 מיליון הדולר וחלק מההלוואה המקורית), ובנוסף לשלם ריבית של כ-60 אלף דולר עד למארס 2008. כן התחייב, כי סכום נוסף של 2 מיליון דולר יוחזר עד לאפריל אותה שנה, במקום בדצמבר 2008.

כלומר, הפרק הזה בחייו של רייפמן אמור היה להסתיים בדצמבר 2008, אך הוא לא הצליח לעמוד בהחזרים לנוכח החולשה של הנכס העיקרי שבידיו - מניית אמבלייז. לא ברור האם הוענקו לו הלוואות נוספות בשוק האפור, אך כיום הוא חייב לדבריו 20 מיליון דולר, כנגד הלוואות בסך 8 מיליון דולר בלבד.

בתגובה לדברים, אמר היום אלי רייפמן ל"גלובס", כי "מאז ההסכם המדווח לעיל היו עוד ארבעה הסכמים, וההלוואה המקורית הוחזרה במלואה. זה לא 'שוק אפור', כי אם עסקה שמדווחת לרשויות המס - יש חוזה, והעברות הכספים הן העברות בנקאיות. זאת עסקה פיננסית חוץ בנקאית, וכל קשר בינה לבין השוק האפור אינו קיים.

"שלי נרקיס מוכר על ידי המדינה כגוף פיננסי - המדינה נתנה לו אישור לעבוד, זה כמו בבנק. מה אפור בשלי נרקיס?", תוהה רייפמן. "יש מוסדות פיננסיים בנקאיים בישראל, מהגדולים והמכובדים, שעזרו לי גם כן לרכוש מניות, והם לקחו ממני ריבית גבוהה יותר מזו של נרקיס. אנשים פשוט לא מכירים את התחום - הריבית מצדיקה את סוג העסקה. מה ההבדל בין נרקיס לבין בנק?

"הסעיף של ביטוח החיים הוא סעיף סטנדרטי - גם כשלוקחים משכנתא בבנק עושים ביטוח. נרקיס, אגב, מעולם לא הסכים לבצע את הביטוח. אין פוליסת ביטוח חיים לטובת נרקיס, או מי מטעמו", מדגיש רייפמן. "נרקיס עזר לי, ועשו מזה שוק אפור. כאילו 'משהו שחור' שנחשף".