מלכת ירדן מכירה בכוחו של YouTube לשיפור התדמית הערבית בעולם המערבי

ראניה מכירה בכוח של המדיום, ואומרת: "זה האמצעי להגיע לצעירים" ; הסרטון החדש בערוץ שלה, שזכה ל-4 מיליון צופים, מציג את ההרס וההרג שהתרחש בעזה וקורא לעזרה: "זו הדרך לחצות גבולות ולהגיע למיליונים בלי אמצעי מתווך"

לפני מספר חודשים ביקר נשיא המדינה, שמעון פרס, במרכז הפיתוח של חברת גוגל בחיפה. אנשי המרכז התגאו בפניו ביישומים שפותחו במקום. אחד מהם, שילוב של לינקים תוך כדי סרטונים ב-YouTube, החברה שנרכשה על-ידי גוגל ב-1.6 מיליארד דולר. ההדגמה לפרס נעשתה באמצעות סרטון מבית היוצר של ראניה, מלכת ירדן. פרס התעניין: "היא יודעת שזו המצאה ישראלית?" ואנשי גוגל ענו: "זה כבר תפקידך, ליידע אותה".

בין אם ראניה יודעת ובין אם לא, היא עשתה שימוש ב-YouTube בהרבה יותר מאפליקציה אחת. מחרתיים, (7 במארס) יוקרן בערוץ Yes דוקו הסרט "ראניה מלכת ה-YouTube", שעוסק בפרויקט האינטרנטי של המלכה.

שיפור הדימוי

על כוחו של האינטרנט בכלל וה-YouTube בפרט, להביא לשינוי - גם בשדה הפוליטי, דובר לא מעט. נשיא ארה"ב, ברק אובמה, רתם את האינטרנט בכל דרך אפשרית לקמפיין שלו ובעיקר דרך פייסבוק. המלכה ראניה מתמקדת באתר שיתוף קובצי הווידיאו. למה אינטרנט? "כי זו הדרך להגיע לצעירים", היא אומרת, ומציינת שזו הדרך לחצות גבולות ולהגיע למיליונים בלי אמצעי מתווך.

המלכה ראניה מנצלת את האפשרות האינטראקטיבית המגולמת בשירות כדי להגשים את מטרתה - שיפור התדמית של העולם הערבי. היא העלתה סרטון אשר קורא לאנשים מכל העולם להעלות סרטונים עם שאלות בנוגע לעולם הערבי והאסלאם. זה הפוקוס שלה - שיפור התדמית של העולם הערבי.

והתגובות לא איחרו לבוא. היא קיבלה יותר ממיליון סרטונים, בהם גם שאלות לא קלות, כמו לסוגיות של רצח נשים על חילול כבוד המשפחה ומחבלים מתאבדים, ודווקא לשאלות הללו היא הכי רוצה לענות. התשובות שלה היו משולבות מצד אחד בהכרה במציאות ("אני לא אוהבת את המקרים בהם קיצונים פוגעים בנשים") ומצד שני, הצגת המציאות האחרת ("יש אצלנו בירדן גם טייסת ומנכ"לית").

גם הומור לא יזיק

המלכה ראניה ניצלה גם ביקור בבריטניה כדי לקפוץ לכנס של גוגל שהתקיים שם באותו זמן. היא נפגשה שם עם צ'אד הרלי, ממייסדי החברה, והיא מצולמת בסרט מנסה לדלות ממנו רעיונות כיצד ניתן לחדש ולהפתיע באתר. גם היא יודעת שהצעירים, בוודאי בעידן האינטרנט, משתעממים מהר.

כדי להוסיף עניין, ראניה החליטה להכניס גם קצת הומור. לשם כך היא נעזרה בקומיקאי אמריקני ממוצא איראני, בשם מז ג'ברני, שמעלה מופע קומי שעוסק בסוגיות הסבוכות. דוגמה מייצגת: "אומרים שלושה דברים על ערבים: שהם טרוריסטים, לכולם יש נפט ושהם שעירים. אני אוכיח שזה לא נכון", ופותח את חולצתו וחושף שהוא כן שעיר. וכשגימיק זה ממצה את עצמו, ראניה מזמנת לירדן את מיה רוז, הזמרת שכוכבה דרך בעזרת YouTube. רוז מקליטה יחד עם זמר מקומי שיר שעולה כסרטון באתר של ראניה. כך, ממשרדה של המלכה, עובד כמו שעון השיווק המקוון של העולם הערבי.

בימים אלו, הסרטון החדש בערוץ שלה מציג את ההרס וההרג שהתרחש בעזה וקורא לעזרה ולתרום לאונר"א, סוכנות הסעד והתעסוקה לפליטים הפלסטינים. הכוח של ראניה הוא גדול, שכן יותר מ-4 מיליון צפו בסרטונים שהיא העלתה. למרות המאמץ האינטראקטיבי של המפלגות בישראל, יש להן דוגמה לאן כדאי לשאוף.