הספורט חוזר למערב הלבן

הטרנד של אירוח אירועי ספורט גדולים על ידי מדינות מתפתחות, ייפגע אנושות עם קריסת הכלכלה ופיגועי הטרור במדינות האלו. הפיגוע בפקיסטן בשבוע שעבר יאיץ את החזרת הספורט למערב, וייתן הרבה שקט לראשי הארגונים הגדולים שמנהלים את הספורט

רק לפני שנה חיינו בעולם אחר לגמרי. בנקים היו מקומות בטוחים, ואיסלנד עוד עמדה בראש רשימת המדינות המתפתחות של האו"ם. בספורט, מדינות מסכנות ועניות שהוגדרו כ"שווקים מתפתחים" החלו לקבל על עצמן אירוח של אירועים גדולים. סין, הודו, רוסיה ואפילו האי הקאריבי הקטן אנטיגואה הפכו למארחות של תחרויות גדולות.

כל זה נגמר. הפיגוע בלאהור שבפקיסטן בשבוע שעבר, שבו נהרגו שבעה מחברי נבחרת הקריקט של סרי לנקה, מעבר לעובדה שמדובר באירוע טרור זוועתי, גם מחזיר את הספורט הרחק לאחור. אל הנקודה ההיסטורית שבה יקיימו את כל התחרויות הגדולות בעולם במדינות המערביות הלבנות. זהו סיפור על טרור, סר אלן סטנפורד והסכסוך הישראלי-פלסטינאי.

פקיסטן תחכה הרבה שנים

פחות משנה עברה מאז שנחתתי במאי האחרון בנמל התעופה במוסקבה, בדרך לגמר הצ'מפיונס ליג שאורגן באופן מופתי על ידי אופ"א. באותה מדינה ממש, מיליונרים רוסיים בדקו איך להמיר את העושר העצום שעשו מאחזקותיהם בנפט לטובת תשלום משכורות עתק לשחקני הוקי קרח. העושר העצום הזה הביא לכך ששחקנים מקצועניים עזבו את ליגת ה-NHL בצפון אמריקה כדי לבוא ולשחק בליגת ההוקי קרח החדשה של רוסיה.

גם ליגת הפרמיירליג בקריקט שהוקמה בהודו החלה בגיוס מאסיבי של שחקנים זרים, והוציאה לדרך את העונה הראשונה שלה. איש העסקים הצבעוני סר אלן סטנפורד חלם על משחק קריקט בין אנגליה לבין קבוצה מהקריביים שייערך באנטיגואה, כשהמנצחת תיקח הביתה סכום יוצא דופן של 20 מיליון דולר. בייג'ין ניקתה את הערפיח שלה ואת המתנגדים לשלטון כדי לארח את המשחקים האולימפיים. דובאי, העיר שנראית כמי שתהפוך לאחת מבירות הספורט הגדולות בעולם, בנתה את "עיר הספורט" שנועדה בעתיד לארח משחקים אולימפיים בעצמה. תוך זמן קצר מאוד, ובאופן נועז מאוד, הספורט הלך לכיוונים שהוא מעולם לא היה בהם.

אימוץ הטרנדים החדשים בספורט הקביל לתיאבון של האנשים להתפתות ולהיכנס לשווקים המתפתחים. זה לא מקרי שהבורסה ברוסיה הגיעה לשיא כל הזמנים שלה יומיים לפני שמוסקבה אירחה את גמר הצ'מפיונס ליג הראשון שלה. אלא שהתיאבון הגלובאלי נשטף ונעלם ב-15 בספטמבר עם קריסתו של להמן בראדרס. המשקיעים נטשו אחד אחרי השני את השווקים המתפתחים. הבורסה ברוסיה, למשל, ירדה כמעט ב-80% ביחס לשיא שלה.

אבל הנזק לאירוח של אירועי ספורט על ידי מדינות מתפתחות היה חמור הרבה יותר. פקיסטן היא כנראה המקרה העצוב ביותר בהקשר הזה. פיגוע הירי בשבוע שעבר הביא לכך שהמדינה איבדה את הזכויות לאבד את הטורניר הבא של גביע העולם, והיא הפכה למעשה למנודה בקריקט הבינלאומי בשל החשש לקיום כל משחק שבה המדינה הזאת מעורבת. גם שלוש המדינות האחרות שמיועדות לארח את המשחקים - הודו, בנגלדש וסרי לנקה - מושפעות באופן קיצוני ממצב האלימות. נבחרת אנגליה נאלצה לקצר את הביקור שלה בהודו בנובמבר שעבר בעקבות הטבח במומביי. כעת דורש שר הפנים של הודו שלא להוציא לדרך את העונה השנייה של ליגת הפרמיירליג בקריקט של הודו, שהיתה מתוכננת להיפתח בחודש הבא, בגלל העימותים על רקע הבחירות במדינה. וחוץ מזה, מסע המשחקים של נבחרת הקריקט של פקיסטן בבנגלדש הוקפא, בעקבות ההתקוממות של המורדים בעיר הבירה דאקה והמהומות שפרצו באזור.

כאבי ראש בדרא"פ

מחוץ לדרום אסיה, הבעיה העיקרית של מדינות שרוצות לארח אירועי ספורט הוא העוני הנורא וחוסר היכולות הכלכליות. עכשיו עם התרמית שבה מואשם סר אלן סטנפורד, הוא ייאלץ ככל הנראה גם להקפיא את אירועי הקריקט המרשימים שהוא מתכנן בקריביים. ברוסיה ההולכת ומתרוששת מדברים עכשיו בליגת ההוקי קרח על "התנפחות של משכורות ללא צורך". אוקראינה, שתארח את יורו 2012 ביחד עם פולין, עלולה לוותר על הכבוד שנפל בחלקה. המדינה מתקשה להעמיד אצטדיונים לאירוע, וזה עוד לפני המשבר הכלכלי שגרם לקריסת המטבע במדינה. "יש בנו חששות מסוימים", הודה מישל פלאטיני, נשיא אופ"א, כשנשאל על מצבה של אוקראינה בהכנות. "אם האצטדיון בקייב לא ייבנה, אנחנו לא נאפשר לאוקראינה לארח את המשחקים".

להתאחדויות הכדורגל כבר נמאס לארח טורנירים במדינות מתפתחות. תכנון המונדיאל בדרום אפריקה בשנה הבאה הפך לכאב ראש גדול, והטורניר בברזיל ב-2014 מסתמן ככאב ראש גדול אפילו יותר. וכל אלו הם לא סימנים מבשרי טובות עבור אינדונזיה, שרוצה לארח את המשחקים ב-2018.

ויש מדינות מתפתחות שענייני כספים הם אמנם לא הבעיה אצלן בכל הנוגע להרמת אירועי ספורט, אבל צצות להם בעיות אחרות. עבור דובאי העניין היותר קריטי הוא ההשקפה הפוליטית המנוגדת לאלו של מדינות המערב הלבנות. בחודש שעבר מנעה דובאי משחר פאר לקבל ויזה לטורניר הטניס באיחוד האמירויות, ובארגון סבב הנשים בטניס (WTA) זעמו ואיימו להוציא את דובאי מהלו"ז השנתי שלהם. "העתיד של הטורניר הזה בספק גדול", אמר לארי סקוט, מנכ"ל ה-WTA.

אז אחרי הכל, הרוצחים במעגל התנועה בלאהור כן השיגו משהו. הם ביצעו את החלק הקטן שלהם במגמה להחזיר את הסדר הקולוניאלי הישן לספורט.

רוצה לקבל בחינם לתיבת המייל שלך את כל החדשות, העדכונים, המגזין, הטורים והפרשנויות של מדור הספורט של גלובס? הירשם עכשיו לניוזלטר והתראות