מנכ"ל TNS דורי שדמון: "סקר TIM עדיין חי ובועט, המדידה האחידה לא תחליף אותנו"

אבינעם ברוג, מנכ"ל מרקט ווטש-גמיוז שזכתה במכרז המדידה באינטרנט: "כשתתחיל המדידה בישראל - סקר TIM כבר לא יהיה רלוונטי"

"שנה וחצי עברה מאז הוחלט על הזוכה במכרז המדידה לאינטרנט, ובפועל - המדידה עדיין לא מתקיימת, ואילו סקר TIM עדיין חי ובועט. אם המדידה האחידה תצא בסופו של דבר לפועל, אז ברוך הבא, אבל זה בטוח לא יחליף אותנו", כך אומר דורי שדמון, יו"ר TNS ישראל ומי שאחראי על מוצר המדידה סקר TIM, המודד את שיעורי החשיפה השבועיים של האתרים בישראל.

שדמון ייקח חלק ברב-שיח על עתיד המדידה באינטרנט, שמקיים החוג לשיווק ופרסום בקריה האקדמית אונו, ביום ראשון הקרוב. בפאנל ייטלו חלק גם אבינעם ברוג, מנכ"ל מרקט ווטש-גמיוז, שזכתה במכרז המדידה; איתי אולניק, מנכ"ל e-rate; ודורון טל, מנכ"ל סאצ'י אינטראקטיב.

שדמון מוסיף כי "אני לא בטוח בכלל האם התקנון חתום, ולא בטוח שיש הסכמה מצד כל הגורמים המעורבים. אני רק יודע שמדברים על זה כבר הרבה זמן אבל זה עדיין לא קרה. הבעיה היא שקשה מאוד להגיע להסכמה כללית סביב שיטת מדידה אחת. בטלוויזיה מדברים על הסכמה של מקסימום 8 גופים, אבל באינטרנט מדובר על עשרות גורמים, וככל שיש יותר גורמים הסיכוי להגיע להסכמה כללית הולך ופוחת".

* אז אולי אין בכלל מקום למערכת מדידה מוסכמת בישראל.

שדמון: "בשונה מסוגי המדיה המסורתיים, כגון טלוויזיה, רדיו ועיתונות בהם מקובל שיש מערכת מדידה אחת, ברוב המדינות המערביות יש כמה מערכות מדידה לאינטרנט. הסיבה לכך היא שהאינטרנט הוא מדיום צעיר, אבל גם לא בטוח בכלל שזה יקרה אי פעם. אני מאמין שתמיד יישארו כמה שיטות מדידה שיעבדו במקביל, וזה גם מה שיקרה בארץ".

כזכור, גמיוז זכתה במכרז המדידה בדצמבר 2007, והיו מי שמיהרו כבר להספיד את סקר TIM, וטענו כי המדידה תחל כבר ב-2008. בפועל, עדיין לא נחתם החוזה, ועדיין לא ידוע מתי תחל המדידה בפועל. "אני זוכר שביוני 2008, ברוג טען כי בשבוע הבא חותמים על חוזה, והשווה את סקר TIM למשהו מיושן, ונהג די בשחצנות. היום, שנה וחצי אחרי, עדיין אין חוזה, ואנחנו ממשיכים ונמשיך לעבוד", מתריס שדמון.

"אני לא יכול לענות על השאלה האם תקום בסופו של יום מערכת מדידה אחת, או האם בכלל צריך מערכת נוספת - על כך רק השוק יכול לענות, אבל העובדה היא שמשרדי האינטראקטיב והאתרים לא מצליחים להגיע להסכמה. לי, בכל מקרה, אין בעיה עם עוד מערכת - יש לנו יתרונות שלמערכת העתידית אין".

* אבל סקר TIM לא מאפשר ליצור מחירון אמיתי לשוק הפרסום הישראלי, ולכן התרומה שלו בתקופה של מיתון פחותה.

"זה נכון ש-TIM הוא לא מערכת שמסייעת לקבוע מחיר ורייטינג מדויק, אלא רק נותנת דירוג וסדרי גודל. אבל העובדה היא שכבר היום, כולם משתמשים בכמה כלי מדידה, כולל TIM, למרות שלא כולם מודים בזה, וכמעט כל הגורמים מוסיפים בקביעות שאלות ייעודיות לסקר, במטרה להעריך את הטראפיק של האתר שלהם, ואת קהלי היעד שלו. לכן הוא ימשיך להתקיים".

אבינועם ברוג מסר בתגובה: "האנלוגיה שעשיתי בין משהו מיושן לבין סקר TIM עדיין תקפה. ביום שבו יתחילו למדוד בישראל בצורה מסודרת, בדומה למה שקורה בעולם, המקום של סקרים כדוגמת סקר TIM ייעלם, שכן לא יהיה צורך יותר בסוג האינפורמציה שמספק סקר TIM. זה גם מה שיקרה בישראל. השוק יחליט אם יהיה צורך עדיין באינפורמציה של TIM כאשר תהיה מדידה, אבל אני מעריך שלא יהיה צורך".

לגבי הנעשה בעולם, אומר ברוג כי "בארה"ב יש את נילסן וקומסקור שאכן עובדות זו לצד זו, אולם שתי מערכות המדידה הללו הן מערכות טכנולוגיות שעושות סקרים, ולא מדובר בשאלונים. סקר TIM מציע שאלון התרשמות בלבד, ואנשים לא תמיד זוכרים באיזה אתר ביקרו וכמה זמן שהו בו. כשתהיה מדידה בישראל, אינפורמציה מהסוג הזה כבר לא תהיה רלוונטית, אבל אני מאחל לשדמון בהצלחה".