בדיקת "גלובס": אילו ריביות מציעים הבנקים על פק"מ ואיך ניתן להיחלץ מתוכנית לא מניבה

מי שהשקיע את כספו בפיקדונות בבנק, גילה כי הורדות הריבית בחודשים האחרונים הובילו לתשואה נמוכה במיוחד ; לפני שמחליטים מה לעשות עם הכסף שלא זז, כדאי לשקול אם להמשיך ללכת על בטוח או לחפש פתרונות חלופיים

ההורדה המשמעותית של הריבית במשק היא רק חלק אחד מהצעדים הננקטים במסגרת מהמדיניות המוניטרית בעת משבר. מי שוודאי חש בה היטב הם מחזיקי הפיקדונות בבנקים, אלו שבחרו באופציה הסולידית וכעת מגלים שהריבית עבור הכסף שלהם - כאשר היא תלויה בריבית הפריים - נפגעת משמעותית. ריבית הפריים הנמוכה הובילה את לקוחות הבנקים החוסכים בפיקדונות שקליים להשגת תשואה אפסית, או כזו הקרובה לכך: כ-0.1% ריבית שנתית (שלפעמים עלולה הייתה להיות שלילית, אלמלא נעצרה אוטומטית על קו האפס). מנגד, כאשר בודקים את שיעורי ריבית החובה שגובים הבנקים, התמונה אינה משביעת רצון (בלשון המעטה). במקרים לא מעטים הלקוח משלם ריבית גבוהה על חשבון החובה שלו, בעוד שהוא מחזיק כספים בפיקדונות שקליים שאינם מניבים עבורו תשואה.

אין מצב ל"ריבית שלילית"

אלא ששבירת הפיקדונות שנפגעים היא מהלך הכרוך פעמים רבות בקנסות, מה גם שלא ברור איזו אלטרנטיבה עדיפה בימים אלה - כאשר שוק ההון מתנהל בעצבנות. "אנחנו מקבלים הרבה תלונות מלקוחות שרוצים להיחלץ מפיקדונות לא רווחיים", אומר דוד אברון, מנכ"ל חברת מ.א. בקרה וניהול המתמחה בבדיקת חשבונות בנקים, "כאשר אדם המחזיק פיקדון נכנס למינוס זמני צריך היה לאפשר לו, כשהפיקדון אפסי או קרוב לזה, לכסות את המינוס במקום לשלם ריבית גבוהה על האוברדראפט, בלי להרוויח כמעט על הכספים שברשותו. בכל אופן, גם כשקיים קנס שבירה, שווה לפעמים לשאת בו במקום לקחת הלוואה או להישאר במינוס".

האם קיימת חלופה סולידית מועדפת במקרה של שחרור הכסף מפיקדון? "הפתרון הסביר ביותר בעיניי", אומר עידו קאליר, מומחה למימון מביה"ס למנהל עסקים במסלול האקדמי המכללה למינהל, "הוא זה שהבנקים לא אוהבים להציע בגלל שהרווח עבורם קטן יותר: לקנות מק"מ של בנק ישראל. גם באפיק הזה הריבית היום יותר נמוכה", הוא אומר, "אבל עדיין מדובר בקצת יותר מסתם פיקדון. מדובר במכשיר פיננסי שהעמלות עליו קבועות והוא מתאים מאוד למי שאוהב סולידיות מלאה".

מה מציעים כיום הבנקים? אין ספק שביחס לספטמבר האחרון, למשל, אז עמדה ריבית בנק ישראל על כ-4.25% לעומת 0.75% כיום, וריבית הפריים על 5.75% לעומת 2.25%, חלה ירידה חדה במספרים. אם אז עברו הריביות גם את קו ה-4%, היום מועטים הפיקדונות שצולחים את קו האחוז. בבנקים כולם מדגישים כמובן כי הריבית הסופית נקבעת בהתאם לכל לקוח, והנתונים הרשמיים אינם תמיד המילה האחרונה - ומזכירים כי בכל אופן, אין מצב שבו יקבל לקוח "ריבית שלילית" ולמעשה יחויב על ההפקדה.

בבנקים, אגב, טוענים כי אין תנועה של לקוחות המבקשים לשבור פיקדונות ומסבירים שהרצון לעשות זאת קיים דווקא כאשר הריבית עולה ולא יורדת - אז מורע מצבם של בעלי פיקדונות בריבית קבועה.

כך או כך, טרם בחירה בהפקדה נוכחית כדאי לבחון היטב את האלטרנטיבות ואת תקופת ההתחייבות אליה נכנסים. קל וחומר כשמדובר בפיקדון צמוד מדד, העשוי אף הוא להפחית את כדאיותו בתנאי השוק הקיימים: בתקופה הקרובה צפויים מדדים שליליים, ועל מי שמשקיע בתוכנית צמודת מדד לבדוק האם יש הבטחת קרן או לא. אם אין, הוא עלול לגלות שבירידת מדד הקרן תקטן.

אגב, נהוג לחשוב שהפקדת הכסף בבנק היא הפתרון הבטוח ביותר, אך קאליר מזכיר שלא בהכרח זה המצב. "אנשים מפחדים, ובצדק, מנפילה בבורסה או מגנב שייקח את הכסף מתחת לבלטות בבית. אבל צריך לזכור שגם נפילה של בנקים היא לא דבר מופרך לגמרי, הבנקים נחשבים אולי חזקים יותר מארה"ב - אבל אי אפשר לדעת; מה גם שבישראל אין ביטוח פיקדונות רשמי. יש תקדימים משפטיים שאם הם יתפסו, אולי המדינה תחזיר את הכסף במקרים כאלה". המדינה, יש לציין, הודיעה כבר כי תעמוד מאחורי הבנקים כמו שעשתה בזמנו בבנק למסחר.

אילו פיקדונות מציעים הבנקים?

* דיסקונט:

פיקדונות בריבית שקלית קבועה לא צמודה לתקופות של שבוע עד 10 שנים. לאור הורדת הריבית במשק מוצעים פיקדונות בריבית קבועה.

הריביות כיום: מ-0.5% עד 0.8% בהפקדות לשנה (בהתאם לסכום). לתקופה של שנתיים מוצע פיקדון צמוד מדד בריביות הנעות בין 0.9% ל-1.3%. שני פיקדונות חדשים מוצעים היום:

1. פיקדון בריבית עולה: עד 3 שנים בריבית שקלית קבועה ומובטחת העולה משנה לשנה, עם תחנת יציאה בתום כל שנה.

2. פיקדון פלוס הלוואה: מאפשר הלוואה לכל מטרה עד לגובה סכום הפיקדון, בריבית שקלית משתנה בשיעור של פריים פלוס 0.5% ועד פריים. ניתן לקבלה החל מחודשיים לאחר תחילת הפיקדון לתקופה של עד 22 חודשים; תשלומי הקרן והריבית נגבים בסוף התקופה.

תנאי שבירה: ברוב הפיקדונות בריבית הפריים, שבהם תיתכן תשואה קרובה לאפס או אפסית, קיימת אפשרות יציאה יומית, שבועית או חודשית בהתאם לפיקדון. בכל מקרה, כל בקשת שבירה משיכה שלא בתחנת יציאה תיבחן בהתאם.

* בנק לאומי:

בבנק מסבירים כי כאשר מדובר בפיקדונות לטווח קצר (שבוע, חודש), מרבית ההפקדות הן למסלולים בריבית משתנה ואילו בפיקדונות לטווח ארוך - מרבית ההפקדות הן למסלולים בריבית קבועה. מטבע הדברים, מקומם של אלו הראשונות הולך ומצטמצם בימים אלה.

הריביות כיום: מ-0.3% עד 0.6% בהפקדות לשנה (בהתאם לסכום), מ-0.7% עד 1.6% בהפקדות לשנתיים.

תנאי שבירה: לא השתנו בתקופה האחרונה. מהבנק נמסר: "מכיוון שכספי הפיקדונות מושקעים על-ידי הבנק לתקופות קצובות, בלי אפשרות לפירעון מוקדם, יש לבנק עלות כתוצאה מבקשת הלקוח לבצע פירעון מוקדם של הפיקדון שהפקיד בבנק. לכן, לא ניתן לאפשר ללקוחות למשוך הפיקדונות לפני מועד הפירעון, ללא תשלום עלות. כאשר הריבית הופכת לשלילית, מנגנון אוטומטי מאפס את הריבית ונשלחת הודעה ללקוח. הלקוח מוזמן להגיע לסניפו על מנת לשקול השקעות חלופיות הנושאות תשואה גבוהה יותר (במועד נקודת היציאה או הפדיון).

* הבנק הבינלאומי:

הריביות כיום: מ-0.15% ל-0.8% בהפקדה לשנה, כשהריבית לסכומים של 50 אלף שקל ומעלה היא ריבית ברירה - 0.8% או פריים מינוס 2.1% - הגבוה מבין השניים. כלומר: לפחות 0.8% ובמקרה שהפריים יעלה ביותר מ-0.4% אזי הריבית תהיה גבוהה יותר. בפיקדונות לשנתיים הריבית נעה בין 0.8% ל-1.35%, תוך אפשרות לקבל הלוואה שמנזילה את הפיקדון. בבינלאומי נקבע חסם תחתון לפיו הריבית לא תפחת מ-0.05% לשנה. פיקדון בריבית משתנה, מציינים בבינלאומי, הוא אפיק נפוץ פחות מהריבית הקבועה שמהווה את רוב הפיקדונות השקליים בבנק (למעלה משלושה רבעים).

הבנק גם מציע כמה מוצרי השקעה נוספים, יצירתיים מעט יותר - אם כי לא ברור אם ההיצע הרחב משחק לטובת הלקוח או מוציא אותו מבולבל יותר:

פיקדון מרווח משתפר עם מענק - פיקדון שקלי לשנה בריבית משתנה על בסיס הפריים, עם תחנות יציאה כל 3 חודשים ועם מענק של 20% מהריבית בסוף התקופה, כשהמרווח מריבית הפריים משתפר בכל שלושה חודשים עד לפריים מינוס 1.95%;

פיקדון פלוס הלוואה - פיקדון בריבית קבועה המאפשר לקבל הלוואה שתיפרע בתום תקופת הפיקדון. הפיקדון לתקופה של שנה, שנתיים או שלוש לבחירת הלקוח, בריבית של עד 0.85%, 1.5%, 2.1% בהתאמה (שיעור הריבית תלוי, כמובן, בסכום ההפקדה). בכל עת ניתן לקבל הלוואה שתיפרע במועד פירעון הפיקדון. ההלוואה שקלית (לא צמודה למדד) בריבית פריים מינוס 0.5% לשנה. פירעון קרן ההלוואה בתום התקופה והריבית מדי חודש;

פיקדון גם וגם - פיקדון שקלי לשנה בריבית משתנה על בסיס תשואת המק"מ. ממועד ההפקדה ועד סוף מארס 2009 יקבלו המפקידים ריבית קבועה בשיעור של 0.8% ומ-1 באפריל 2009 ועד פירעון הפיקדון תיקבע הריבית לפי תשואת המק"מ בניכוי מרווח, לפי סכום ההפקדה;

פיקדון מעורב ריבית קבועה ומשתנה - פיקדון לשנתיים עם אפשרות יציאה בכל יום בתום שנה. בשנה הראשונה ריבית קבועה של עד 0.8% לשנה, ובשנה השנייה ריבית משתנה של עד פריים פחות 1.6% לשנה.

שבירת פיקדונות: ללא שינוי.

* בנק הפועלים:

הריביות כיום: פיקדונות מוצעים היום בריבית קבועה או משתנה לתקופות לפי בחירת הלקוח - החל משבוע ועד 360 יום, עם חידוש לתקופה של 4 שנים. הריביות נעות מ-0.4% עד 0.55% בהפקדות לשנה (בהתאם לסכום), מ-1% עד 1.4% להפקדות לשנתיים.

תנאי שבירה: אין שינוי.

* מזרחי-טפחות:

הריביות כיום: לבנק הצעות לפיקדונות שקליים לכל התקופות, תוך דגש על פיקדונות שקליים בריבית קבועה לתקופות ארוכות של שנה ומעלה. המגמה היא של האחדת שיעור הריבית - ובין אם מדובר בתקופה של שנה או שנתיים, ללא הבדל בסכום ההפקדה, הריבית עומדת על 0.55%.

תנאי שבירה: ככלל אין שבירות. מהבנק נמסר כי "מי שבכל זאת מתעקש לפרוע פיקדון כאשר הריבית יורדת, עמלת הפירעון שתחול עליו נמוכה".

ריבית