עושים חשמל ממים: אורתם-סהר, אלקטרה ויוסי מימן קיבלו רישיון לתחנת כוח בטכנולוגיית אגירה שאובה

ההשקעה בפרוייקט: 300 מ' ד' ; שר התשתיות, בן אליעזר חתם לראשונה על רישיון לייצור חשמל פרטי בטכנולוגיה של אגירה שאובה ; הטכנולוגיה מתבססת על הפרשי גובה, כאשר מים מהמאגר העליון יורדים אל המאגר התחתון תוך כדי הפעלת טורבינות המייצרות חשמל

שר התשתיות הלאומיות, בנימין (פואד) בן אליעזר, חתם היום (ג') לראשונה על רישיון ליצרן חשמל פרטי העושה שימוש בטכנולוגיית אגירה שאובה.

הרישיון הוענק לחברת פי.אס.פי השקעות, שבשליטת אורתם סהר אלקטרה ויוסי מימן, שתקים מתקן בעל הספק ייצור של עד 300 מגה-וואט במעלה הגלבוע בהשקעה הנאמדת בכ-300 מיליון דולר. הרישיון הינו רישיון מותנה ובמידה ובעל הרישיון יעמד בתנאים שנקבעו, הוא יזכה לקבל רישיון קבוע.

חברת אורתם סהר ייזום שבבעלות משותפת של אורתם סהר וקבוצת מרחב של יוסי מימן מחזיקה ב-38% מהפרויקט, אלקטרה בניהולו של איתמר דויטשר מחזיקה 38% ו-24% הנותרים הוחזקו בידי חברת. א.ר.ז חשמל.

תחנת כוח הפועלת בטכנולוגיית אגירה שאובה הינה תחנה האוגרת אנרגיה בשעות ביקוש השפל לחשמל שעות הלילה, כאשר יש עודף בכושר הייצור, ומספקת חשמל לרשת בשעות ביקוש השיא שעות היום.

תחנת כוח שכזו עושה שימוש בחשמל זמין וזול המופק בלילה, לשאיבת מים ממאגר תחתון אל מאגר עליון. בעת ביקושי השיא לחשמל, האנרגיה שנוצרת מנפילת המים מהמאגר העליון משמשת לסיבוב טורבינות המייצרות חשמל ומספקות אותו לרשת. מתקני אגירה שאובה הם כלי חשוב ביותר, המחליף אמצעי יצור חשמל יקרים ומאפשר ניצול טוב יותר וניהול יעיל יותר של מערכת החשמל.

חברת פי.אס.פי חברה לצורך הקמת הפרויקט לבעלי קרקעות בקיבוצים הממוקמים באזור הר הגלבוע. מדובר על הקמת תחנת כוח הידרואלקטרית, המבוססת על טכנולוגיית אגירה שאובה.

בכוונת החברה להתקשר עם חברת החשמל בהסכם, על פיו תחנת הכוח שתוקם תהווה "זמינה מיידית" עבורה, כך שתהווה מקור זמין לייצור חשמל, תמורת סכום שנתי קבוע שייקבע מראש.

רשות החשמל והאנרגיה פירסמה בינואר אשתקד תקנות לפיהם תשלם כ-500 אלף שקל עבור כל מגה וואט. כלומר, מדובר בתשלום שנתי קבוע של כ-150 מיליון שקל עבור תחנה המתוכננת להספק של 300 מגה וואט. פי.אס.פי תממן את הקמת התחנה על ידי מימון חיצוני והון עצמי.

עוד סוכם בין הצדדים, כי אורתם ייזום ואלקטרה יעמידו הון עצמי בחלקים שווים בהיקף כולל של עד 55 מיליון דולר לצורך הפרויקט. עוד נקבע בהסכם להקמת הפרויקט, כי אורתם סהר ואלקטרה יבצעו את העבודות של הביצוע להקמת תחנת הכוח על בסיס מפתח של עלות בתוספת 13.5%.

מנכ"ל אורתם סהר, אמיר נחום, העריך בעבר כי "תחנת הכוח, כאשר תקום, תהיה אחד מהפרויקטים הייחודיים במשק האנרגיה הישראלי. בכוונתנו לבחון כניסה לפרויקטים נוספים בתחום". מנכ"ל אלקטרה, איתמר דויטשר, ציין בעבר כי החברה רואה עצמה שותפה
שר התשתיות הלאומיות, בנימין (פואד) בן אליעזר, אמר לאחר החתימה על הרישיון כי "זה כבר זמן רב שאנו פועלים להביא לשימוש באגירה שאובה, אמצעי פשוט יחסית הממיר חשמל זול לחשמל יקר ומאפשר לנו להתמודד עם ביקושי השיא לחשמל באמצעות משאבים קיימים. אני מקווה שבזמן הקרוב יאושרו עוד שורה של רישיונות באופן שירחיב את השימוש של ישראל בטכנולוגיה יעילה ומתקדמת זו".