מנכ"ל מכתשים אגן ביגר: "המלאי שלנו גבוה ממה שהיינו רוצים, אבל עד סוף הרבעון השני נהפוך אותו למזומן"

(עדכון) - ביגר מסכם שנת שיא שבמהלכה הרוויחה החברה 219 מ' ד' ; מלאי החברה המשיך לתפוח והסתכם ב-1.13 מיליארד דולר

כצפוי, שנת השיא של מכתשים אגן מסתיימת עם רבעון פושר למדי, ורווחים של 8.7 מיליון דולר. החולשה ברבעון הרביעי נובעת גם מכך שמסורתית מדובר ברבעון חלש יותר, וגם מהפיחות שחל בתקופה הזאת בלא מעט מטבעות, ובראשם הריאל הברזילאי, ששחקו את הכנסותיה של החברה שנמדדות בדולרים.

יחד עם זאת, למרות המצב הכלכלי הקשה שאפיין את הרבעון הרביעי, הצליחה מכתשים אגן, שבשליטת אי.די.בי ובניהול אברהם ביגר, לסיים אותו עם צמיחה. מכירות החברה גדלו בקרוב ל-4% לעומת הרבעון המקביל, והסתכמו ב-491 מיליון דולר. ועדיין, מדובר בשיעורי צמיחה נמוכים לעומת הרבעונים הקודמים בהם צמחו המכירות ביותר מ-20%.

עיקר החולשה הייתה באירופה, שם ירדו ההכנסות ברבעון הרביעי ב-6.4% לרמה של 142.2 מיליון דולר. הירידה נבעה בעיקר בשל התחזקות הדולר מול האירו וההאטה הכללית.

מנגד, חיפתה על הירידה הזו, עלייה של 27.6% במכירות בצפון אמריקה, שעלו לרמה של 99.3 מיליון דולר. "הגידול בצפון אמריקה הגיע בעקבות פעילות מאסיבית שלנו באזור", אמר סמנכ"ל הכספים של החברה, רן מידן, במסיבת העיתונאים שקיימה היום החברה לרגל פרסום הדו"חות.

למרות הצמיחה במכירות ברבעון הרביעי, הרווח הגולמי ירד בכ-5% בשל הפיחות במטבעות. יחד עם זאת, בשורת הרווח התפעולי, שוב חזרה החברה להראות צמיחה של 14%, לרמה של כ-30 מיליון דולר.

מידן הוסיף כי בעקבות ההקפדה על גידור שער המטבע, חסכה מכתשים אגן שחיקה משמעותית יותר ברווחים. "מתוך הפסד של 79.1 מיליון דולר שהיה אמור להיגרם בשל הפיחות, נחסכו 68 מיליון דולר בזכות הגנות שעשינו, כך שבפועל השינוי בשער המטבע גרם לשחיקה של כ-10 מיליון דולר בלבד", אמר.

ההגנות של החברה הביאו לקיטון בהוצאות המימון שירדו בצורה ניכרת ברבעון הרביעי ל-10.4 מיליון דולר לעומת 27.8 מיליון דולר ברבעון המקביל. בסיכום שנתי מציינת מכתשים אגן שנת שיא עם צמיחה של כ-23% בהכנסות לרמה של 2.53 מיליארד דולר, כשהרווח הנקי קפץ ביותר מ-40% לרמה של 219 מיליון דולר.

אולם עם כל הכבוד למספרי השיא של החברה, עיניהם של רבים מהמשקיעים נשואות בעיקר אל סעיף המלאי שלה, שממשיך לגדול. היקף המלאי של מכתשים אגן גדל במהלך הרבעון ב-150 מיליון דולר, ועמד בסוף השנה על 1.13 מיליארד דולר. זאת לעומת 778 מיליון דולר בסוף שנת 2007.

החברה הגדילה בכוונה את המלאי בצורה חדה כדי להגיע מוכנה למחצית הראשונה של שנת 2009 המתאפיינת במכירות חזקות. אולם המשבר הכלכלי שיבש מעט את התכניות, וכעת זה כבר אינו מובן מאיליו שהחברה תצליח למכור בהיקפים כה גדולים.

העלייה במלאי הקטינה באופן משמעותי את תזרים המזומנים של מכתשים אגן שהסתכם ב-5.3 מיליון דולר בלבד לעומת 153.9 מיליון דולר בשנת 2007.

"רמת מלאי שלנו גבוהה ממה שהיינו רוצים שתהיה", אומר ביגר, "אבל עד סוף הרבעון השני נוריד אותה, ונהפוך את המלאי למזומן". "הצד החיובי במלאי הגבוה, זה שהשנה תזרים המזומנים שלנו יהיה טוב מאוד, כי יש לנו כבר את המלאי וכעת צריך להפוך אותו למזומן", מוסיף מידן.

בחברה מציינים גם כי אין חשש שבעקבות המלאי הגבוה יתבצעו מחיקות. "המלאי יכול להחזיק גם 20 שנה. יכול להיות שתהיה שחיקה ברווחיות הגולמית, אבל אין בעיית מחיקות", אומרים שם.

ביגר ציין כי העלייה במלאים היא תופעה שמתרחשת גם אצל מתחרותיה של החברה. "זו תופעה חובקת עולם וזה די טבעי שבתקופה של שינויים חדים בשוק יקרה דבר כזה", אמר.

ביגר התייחס גם להשפעת המשבר על הלקוחות וליכולת גביית הכספים של החברה: "המצב של החקלאים יציב. הם נהנים מירידה בעלויות כוח אדם, הובלה ודשנים. התנהגות החקלאים זהירה יותר, והם מחכים ככל האפשר עד הרגע האחרון עם הרכישה. יכולת הגבייה שלנו מתנהלת כסדרה, אולם הנחנו לא לבצע מכירות אם קיים ספק ביכולת גביית הכספים". *