רשות ני"ע בודקת: האם עסקת פריזמה-אקסלנס אושרה כהלכה?

הרשות ביקשה לבדוק האם לבעלי השליטה באקסלנס, גיל דויטש ורוני בירם, היה עניין אישי בעסקת פריזמה ; גורמים באקסלנס: "העניין של בירם ודויטש בעסקת פריזמה לא שונה מזה של שאר בעלי המניות"

"העניין של רוני בירם וגיל דויטש בעסקת פריזמה לא שונה מהעניין שיש לשאר בעלי המניות באקסלנס - והוא השאת רווחים לחברה ובעלי המניות שלה". כך אומרים גורמים באקסלנס, בתגובה לפניית רשות ניירות ערך לחברה בדרישה לבדוק את אישור עסקת אקסלנס-פריזמה.

הרשות ביקשה מאקסלנס פרטים בדבר אופן אישור העסקה, בכדי לבדוק אם לבעלי השליטה באקסלנס, גיל דויטש ורוני בירם, היה בה עניין אישי. אם היה עניין אישי - הרי שהעסקה היתה אמורה לעבור באסיפה הכללית ברוב מיוחד. בפוועל, העסקה אושרה בדירקטוריון.

לדברי גורמים באקסלנס, "אם כבר, אז לדירקטורים של הפניקס באקסלנס היה עניין אישי בעסקה - עניין אישי הפוך". הסיבה לכך היא שעל-פי העסקה בין אקסלנס להפניקס - המצויה בדיון בבית המשפט לאחר שאקלסנס הגישה תביעת ענק נגד הפניקס - הרי שככל שהרווחים של בירם ודויטש נמוכים יותר, כך הפניקס משלמת פחות במסגרת העסקה.

עוד נודע כי הדח"צים באקסלנס הצטיידו מראש בחוות-דעת מטעם יועץ מיוחד לדירקוטוריון, עו"ד רון ברקמן, בנושא זה. על-פי חוות-הדעת של ברקמן, לא מדובר בעסקה שיש בה אלמנט של עניין אישי לבעלי השליטה, בירם ודויטש. על רקע זה, לא היה לכאורה מקום לאשר את העסקה כעסקה הדורשת רוב מיוחד.

גורמים באקסלנס אמרו כי הם שמחים על בדיקת רשות ניירות ערך, שכן הם משוכנעים כי פעלו בהתאם לכללים ואך ורק לטובת החברה.

מאקסלנס נמסר בתגובה: "החברה מבהירה כי לאחר שפורסם על-ידה דבר ההתקשרות בעסקת פריזמה, פנתה אליה רשות ניירות ערך לפני כשבוע בבקשה לקבלת נתונים הנוגעים לעסקה, וזאת כחלק מבדיקה שגרתית המבוצעת על-ידה. בעקבות העברת נתונים זו ועל-פי הנחיית הרשות, פירסמה החברה השבוע דווח מיידי מתקן לדווח המקורי לעניין הפירוט החשבונאי הנוגע לעסקה.

"בהתייחס לפרסומים שהופיעו היום בעניין אופן אישור העסקה, מבהירה החברה כי אופן אישור העסקה על-ידי מוסדותיה המוסמכים נבחן על-ידה מראש, לרבות מול יועציה המשפטיים החיצוניים, והיא אף הצטיידה בחוות-דעת משפטית בעינין זה ופעלה בהתאם לה. עוד יודגש כי החברה לא נתבקשה על-ידי הרשות למסור הבהרות ו/או את עמדתה בעניין אופן אישור העסקה, כפי שעלה בפרסומים היום".