בירם ודויטש הגישו תביעה של 752 מיליון שקל נגד הפניקס ובקשה לעיקול נכסי החברה

זאת בשל סירובה של הפניקס לממש את ההסכם לרכישת 41% מבית ההשקעות אקסלנס ; בירם ודויטש, מייסדי וראשי אקסלנס: "מנכ"ל קבוצת דלק אסי ברטפלד אמר לנו: 'Fuck off, אני מפר הסכם כדי שאוכל לחיות'"

רוני בירם וגיל דויטש, מייסדי וראשי בית ההשקעות אקסלנס , הגישו היום (א') לבית המשפט המחוזי בתל-אביב תביעה על סך 752 מיליון שקל נגד הפניקס השקעות ופיננסים - זרוע ההשקעות של קבוצת הביטוח הפניקס אחזקות; אסי ברטפלד, מנכ"ל קבוצת דלק בעלת השליטה בהפניקס; וד"ר אהוד שפירא, יו"ר הפניקס השקעות ואחד מנציגיה בדירקטוריון אקסלנס.

במסגרת התביעה הגישו דויטש ובירם גם בקשה למתן צו עיקול זמני עד לסכום של כ-676 מיליון שקל על נכסים של הפניקס השקעות ופיננסים וצו להגבלת שימוש בנכסים, וזאת על מנת להבטיח לעצמם את היכולת למימוש העסקה בין הצדדים. ואולם, בית המשפט לא השתכנע כי יש מקום למתן צו עיקול במעמד צד אחד, והורה על הגשת תגובה מצד הפניקס בתוך 7 ימים.

בצעד זה מבהירים למעשה דויטש ובירם כי המגעים שהיו בין הצדדים בחודשים האחרונים בדבר הגעה להבנות על מבנה השלב השני בעסקת הפניקס-אקסלנס - במסגרתו יכולים השניים למכור את יתרת אחזקותיהם בבית ההשקעות (41%) לקבוצת הביטוח והפיננסים בתמורה לסכום המוערך כיום בכ-700 מיליון שקל - לא עלו יפה, ובין הצדדים לא הושגה הסכמה.

לטענת התובעים, מקורה של התביעה הוא בהסכם ברור וחד-משמעי המקנה להם זכות למכור להפניקס השקעות את מניותיהם בחברת אקסלנס השקעות, בתנאים שהוסכמו מראש. כאשר זמן קצר לאחר סיכומו "טענה הפניקס השקעות כי 'זו בוודאות העסקה הכי טובה שהיתה בשוק'". ואולם, מסבירים בירם ודויטש בתביעתם, "דברים השתנו, הפניקס השקעות ובעלי מניותיה נמצאים בבעיה כספית והם פנו איפוא לחפש תירוצי-סרק כדי לנסות ולהתחמק באופן פסול מחבותם החוזית".

לדברי התובעים, הפניקס השקעות פסלה את ההסכם בעילת-סרק, כשכל כוונתה היא ליצור לעצמה עמדת מיקוח שתאפשר משא-ומתן מחודש על תנאי עסקה חתומה וגמורה. "אותו צד מקווה שגם אם לא יאנוס את הצד שכנגד להתפשר על זכויותיו - לכל הפחות יגרור אותו בערכאות מספר שנים, וכך ידחה את התשלום", נכתב.

דויטש ובירם טוענים בתביעתם עוד כי ברטפלד ושפירא אמרו להם בעבר, בפגישותיהם, דברים המבהירים את הרציונל שעומד כעת מאחורי סירובם לקיים את העסקה במתווה המקורי שנקבע בין הצדדים בשלהי 2005.

לטענתם, ברטפלד אמר להם בעבר כי "לפעמים אתה צריך לבחור בין זכות קיום לבין להפר את ההסכם... לפעמים אתה אומר Fuck off, אני מפר הסכם כדי שאוכל לחיות, מה אני יכול לעשות? יכול להיות שבסוף אני אמות כי בבית משפט יחייבו אותי... יכול להיות שבעוד 5 שנים נתאבד כי אין ברירה כבר כי אז בית המשפט כבר יחייב אותנו, אבל 5 שנים נחיה".

השניים טוענים עוד כי שפירא אמר: "אני לא חושב היום שזה יהיה אחראי מצד הדירקטוריון של הפניקס להתקדם על העסקה. אני מעדיף שיהיה לי צו של בית המשפט שאומר: 'אדוני, אתה זה הנייר של בית משפט'". לטענתם, דברי שפירא נאמרו בתגובה לדבריו של דויטש שהתייחס לדברי ברטפלד כאל דברים שיש בהם "אלמנט של סחטנות".

בבקשת העיקול נאמר כי העיקולים המבוקשים הם בעיקר עיקולים של מניות בחברות, ואין ספק כי קיימות ראיות מהימנות לכאורה לקיומה של עילת תביעה מוצקת, וכי המבקשים פעלו בתום-לב ומתן הסעד צודק, מידתי וראוי בנסיבות העניין.

בין יתר נימוקי הבקשה נאמר כי בשנה האחרונה חלה הרעה במצב הפיננסי של הפניקס השקעות בפרט, ושל הפניקס החזקות בכלל, וקיים חשש סביר כי המצב רק יילך ויחמיר. לכן אי הטלת העיקולים המבוקשים מרע את מצבם של המבקשים.

לאחרונה הודיעה הפניקס על ביטול כל העסקה עם דויטש ובירם, כולל הסכם בעלי המניות שנחתם בין הצדדים בעת ביצוע השלב הראשון בעסקה, במסגרתו רכשה הפניקס את אחזקות בנק מזרחי-טפחות וחלק ממניותיהם של דויטש ובירם בבית ההשקעות. הפניקס נקטה בצעד זה מאחר שלטענתה הפרו דויטש ובירם הבנות בין הצדדים על רקע עסקת אקסלנס-פריזמה. לגירסתם, העסקה אושרה בדירקטוריון אקסלנס ללא אישור מוקדם מהפניקס, ולמרות אתרעות חוזרות בנושא מצד קבוצת הביטוח.

טרם הוגש כתב הגנה. (ת.א. 1266/09).

מקבוצת דלק נמסר בתגובה: "כתב התביעה טרם הגיע לידי קבוצת דלק. לאחר שיגיע ייבחנו פרטי התביעה ותגובתה של החברה".