החברה לישראל מנסה לצאת מהבור: שכרה את שירותי גולדמן זאקס שיסייע לה בפריסת החובות של צים

בנק ההשקעות ינתח את מבנה החוב של החברה ויסייע לה במגעים עם בעלי החוב השונים ; לצים היקף חובות של 2.2 מיליארד דולר, והיא צפויה לסיים את 2008 עם הפסד של יותר מ-200 מיליון דולר

על רקע המשך המיתון בענף הספנות וחובות בהיקף לא מבוטל, צים מתארגנת לשיפור מבנה החוב שלה. ל"גלובס" נודע כי החברה, שבשליטת החברה לישראל של משפחת עופר, שכרה את גולדמן זאקס כדי לייעץ לה בנושא מבנה החוב שלה.

בצעד הזה מצטרפת צים ללא מעט חברות אחרות שלוקחות בימים אלה יועץ פיננסי חיצוני במטרה לנתח את מבנה החוב שלהן, לבדוק אילו חובות ניתן לפרוס ולקיים מגעים עם בעלי החוב השונים במטרה להגיע להסדר.

נכון למועד פרסום דו"חות הרבעון השלישי של שנת 2008, היקף ההתחייבויות הפיננסיות של צים עומד על 2.2 מיליארד דולר, ואילו ההון העצמי שלה עומד על 736 מיליון דולר מתוך מאזן של 3.6 מיליארד דולר.

חלק לא מבוטל מהאשראי שנטלה החברה נלקח על מנת לבצע תוכנית התרחבות מאסיבית להכפלת כושר הייצור שלה. התוכנית כללה רכישת 22 אוניות וציוד בכ-3.1 מיליארד דולר, במטרה להחזיר את צים לרשימת 10 חברות הספנות המובילות בעולם. אולם על רקע המיתון העולמי הופכת התוכנית הגרנדיוזית למשקולת על צווארה, ובימים אלה בוחנים בצים כיצד ניתן לשנות אותה.

לזכותה של צים יש לומר כי רוב האשראי שנטלה הוא לטווח ארוך. בשנתיים הקרובות אמורה החברה לפרוע פחות מ-700 מיליון שקל בכל שנה, כלומר כ-10% בלבד מסך כל התחייבויותיה. אולם בהתחשב בעובדה שההון העצמי של החברה עומד על 600 מיליון דולר בלבד, והיא צפויה להמשיך ולהפסיד ברבעונים הקרובים, תשלומי החוב מהווים מעמסה, ועלולים למחוק חלק משמעותי מההון העצמי שלה.

מחירי התובלה הימית צנחו

לכך יש להוסיף את העובדה, כי צים צריכה לעמוד בלא מעט קובננטס (התחייבויות פיננסיות לבעלי החוב). אחת ההתחייבויות היא שההון העצמי שלה לא יפחת מ-11% מסך המאזן, כשנכון לסוף הרבעון השלישי מהווה ההון העצמי כ-20% ממנו.

ענף הספנות בו פעולת צים סובל בימים אלה ממשבר עמוק. מחירי התובלה הימית צנחו בכ-90%, וגרמו לחברה להפסדים כבדים. על פי הערכות, צים צפויה לסיים את שנת 2008 עם הפסד של יותר מ-200 מיליון דולר. על רקע מצב החברה, התפטר לאחרונה המנכ"ל דורון גודר, ובמקומו מונה לתפקיד סמנכ"ל הכספים של החברה רפי דניאלי.

למרות המצב הלא פשוט של החברה, היא אינה עומדת בפני סכנה קיומית, וזאת הודות לבעלי השליטה שלה. החברה לישראל הזרימה בשנה שעברה 246 מיליון דולר לצים, ואף הודיעה לאחרונה כי תזרים לחברה עוד כ-150 מיליון דולר במידת הצורך. השאלה היא האם הסכומים הללו יספיקו לצים כדי לשרוד את המשבר, או שהחברה לישראל תצטרך להזרים לה בעתיד סכומים נוספים. *