דלק רכב סוגרת שנה עם גידול של 18.6% ברווח הנקי ל-504.42 מיליון ש'; המסירות בסוף השנה צנחו ב-64%

המכירות גדלו ב-3% ל-4.77 מיליארד שקל ; תזרים המזומנים נטו מפעילות שוטפת הצטמצם ב-82.3% ב-2008 ל-208 מיליון שקל ; עלות שכרו השנתית של המנכ"ל אגמון - 4.83 מיליון ש'

דלק רכב , יבואנית הרכב הגדולה בישראל, המשווקת את מותגי מאזדה ופורד, סוגרת שנה עם גידול של 18.6% ברווח הנקי ל-504.42 מיליון שקל. המכירות גדלו ב-3% ל-4.77 מיליארד שקל.תזרים המזומנים נטו מפעילות שוטפת הצטמצם ב-82.3% ב-2008 ל-208 מיליון שקל.

בחברה ציינו כי המשבר הכלכלי פגע בעסקי החברה במיוחד ברבעון האחרון של 2008. ואכן, מבחינה של מספר המסירות ברבעון הרביעי עולה כי דלק רשמה ירידה חדה של כ-64% במסירות ברבעון הרביעי שהסתכמו ב-4,287 כלי רכב. המותג המוביל של החברה הוא עדיין מאזדה כשברבעון הרביעי נמסרו 2,619 כלים לעומת 1,668 כלי רכב מסוג פורד.

הירידה במסירות התבטאה גם במעבר להפסד של כ-21 מיליון שקל לעומת רווח של כ-102 מיליון שקל ברבעון המקביל אשתקד.

את שנת 2008 סיכמה דלק רכב עם עלייה מתונה של כ-1.5% במסירות שהסתכמו ב-43,171 כלי רכב שנמסרו. 31,537 כלי רכב הם מסוג מאזדה והשאר הם כלי רכב של פורד. מספר המסירות הזה ממקם את דלק רכב שוב כיבואנית הרכב הגדולה בישראל עם נתח שוק של 22% משוק הרכב הישראלי.

תפקידו המרכזי של שוק הליסינג בישראל אינו משתמע לשתי פנים, 58% מהמכירות של יבואנית הרכב הגדולה בישראל ב-2008 נמכרו ללקוחות מוסדיים בעוד ש-42% מהמכירות הופנו ללקוחות פרטיים.

בקבוצת דלק מגיבים למשבר האשראי של הגופים המוסדיים באמצעות מתן אשראי של החברה לרכישת תמורת ריבית ושיעבוד הרכבים לטובת דלק רכב. האשראי שניתן לחלק מהגופים המוסדיים אף עולה על תקופה של שנה.

עלות השכר של המנכ"ל, גיל אגמון עמדה בשנת 2008 על כ-4.8 מיליון שקל. עלות השכר של יורם מזרחי, המשנה למנכ"ל עמדה על כ-3.14 מיליון שקל בשנה החולפת.

יובל בן זאב: דו"ח מפתיע לטובה, החברה עוד תפתיע ב-2009

לדברי יובל זאב, מנהל מחלקת המחקר בכלל פיננסים הדו"ח של טוב מהצפוי משום שהערכות דיברו על הפסד גבוה יותר מ-21 מיליון שקל. בן זאב ציין כי ללא הוצאות המימון חריגות היתה החברה מרוויחה משהו כמו 50 מיליון שקל ברבעון, תוצאה מצויינת בהתחשב בעצירה של מכירות מכוניות חדשות ברבעון זה.

על הירידה החדה בכמות המכוניות שנמכרו אמר בן זאב כי החל מחודש אוקטובר האחרון נעצר שוק הרכב בחריקת בלמים ונכנס לעמדת המתנה. המתנה לבחינת השפעות המשבר הכלכלי והמתנה לירידת מחירים, לה ציפו הלקוחות לאחר פרסומים מוקדמים על ירידת קבוצות שווי השימוש.

בן זאב ציין כי בחודשיים ינואר-פברואר 2009 מכרה החברה כ 6,200 מכוניות חדשות ולהערכתנו הרבעון הראשון של 2009 יסתיים עם מכירות של 9,200 מכוניות חדשות, הרבה מעבר לרבעון 4/08.

ההפתעה הגדולה שעולה מהדו"ח לדעת בן זאב היא היעדר שחיקה בשיעור הרווחיות הגולמית. להערכות זוהי ההפתעה הגדולה ביותר בדו"ח הכספי. "למרות התחזקות הין היפני בשיעור של 30% במהלך הרבעון הרביעי, רשמה החברה רווחיות גולמית גבוהה במיוחד של 19.5%. אפשר להסביר רווחיות גבוהה זו בשילוב של שני מרכיבים: השפעת שערי החליפין מגיעה בפיגור מסויים ונמתחה לאורך הרבעון. בנוסף, נראה כי למרות ההאטה בקצב המכירות, בדלק רכב לא נכנסו ללחץ ולא ביצעו הורדת מחירים".