אזורים צפויה להפחית כ-200 מיליון שקל בשל השקעתה בלגנא הולדינגס

שווי האחזקה בלגנא הולדינגס מופיע במאזן של אזורים ברמה של 428 מיליון שקל, בעוד ששווי השוק שלה הוא 32 מיליון שקל

כשנתיים לאחר שאזורים , בשליטתו של שעיה בוימלגרין, רכשה את חברת לגנא , היא נאלצת כיום להפחית משמעותית את שוויה בספרים.

ל"גלובס" נודע, כי בדו"חותיה השנתיים שיתפרסמו בשבועות הקרובים צפויה אזורים להפחית כ-200 מיליון שקל בגין השקעתה בלגנא, זרוע פעילות הנדל"ן שלה במזרח אירופה.

הפחתת המוניטין וירידת ערך של נכסי נדל"ן נוספים שלה, תביא ככל הנראה את אזורים לרשום הפסד ברבעון הרביעי ובסיכום 2008 כולה. בתשעת החודשים הראשונים של השנה, נזכיר, הפסידה אזורים 10.6 מיליון שקל.

באזורים סירבו היום להגיב לידיעה.

לגנא הולדינגס נרכשה על ידי אזורים במחצית הראשונה של 2007, בשיא הגאות בשוק המקומי, לפי שווי של 583 מיליון שקל. מאז, התרסקה מניית החברה ושוויה של לגנא בבורסה נמוך כעת ב-92%, ועומד על 44 מיליון שקל בלבד.

ההשקעה בלגנא הולדינגס מופיעה במאזן של אזורים לפי שווי של 428 מיליון שקל, שהיא גם עלות הרכישה. השווי בספרים תואם את הערכת השווי האחרונה שבוצעה לחברה במאי 2007, בעוד ששווי השוק של אחזקות אזורים בה הוא כיום 32 מיליון שקל בלבד. המוניטין, שטרם הופחת במלואו, רשום בספרים בסך של 370 מיליון שקל. עודף העלות על ההון העצמי של לגנא הסתכם ב-342 מיליון שקל, מתוכו יוחסו למוניטין כ-339 מיליון שקל.

יצוין, כי לגנא הפכה לחברה מאוחדת מבחינת הדו"חות הכספיים של אזורים באפריל 2007.

ללגנא אחזקות בשלוש חברות בנות: אנגל ג'נרל דיבלופרס; אנגל משאבים ופיתוח, הנסחרת בת"א לפי שווי של 75.5 מיליון שקל; ואנגל מזרח אירופה, שנסחרת בבורסת ה-AIM בלונדון לפי שווי של 28 מיליון שקל.

לגנא והחברות הבנות עוסקות בעיקר בפעילות יזמית עם מינוף גבוה בחו"ל. המרוץ להשגת מזומנים, מאלץ אותן בחודשים האחרונים לבצע מימושים גם במחירי הפסד. וכך, היום למשל הודיעה החברה על מכירת מקבץ דיור ושטח מסחרי בפתח-תקווה בהפסד של 3 מיליון שקל. מלבד ישראל, לחברות נכסים במדינות: קנדה, הונגריה, אוקראינה, פולין, בולגריה, רומניה, סרביה וצ'כיה.

תלוי בחסדי הבנקים

בתוך כך, סימן שאלה גדול מרחף מעל המשך אחזקתו של בוימלגרין בחברת אזורים. היום הודיעה בוימלגרין קפיטל בשליטתו, החברה האם של אזורים המנוהלת על ידי גיל טובול, כי שעיה בוימלגרין בוחן את האפשרות להכניס שותף לחברה, ומנהל שיחות ראשוניות בנושא. בעבר ניהל בוימלגרין מו"מ להכנסת שותף לבוימלגרין קפיטל עם מספר גורמים, ביניהם רו"ח יצחק סוארי שייצג קבוצת משקיעים, וכן קבוצת משקיעים יהודים מלונדון. עם זאת, נציין כי לנוכח חובות כבדים שיש לו לבנקים, בוימלגרין אינו יכול לקבל החלטות משמעותיות בחברה שבשליטתו. כלומר, כל משקיע שיבקש להיכנס לשותפות בחברה, יזדקק לאישורם של הבנקים המלווים.

סך חובותיה של בוימלגרין קפיטל הם כמיליארד שקל, והאג"ח שלה נסחרת בתשואה של מאות אחוזים. ההון העצמי החברה מהווה רק כ-6% מסך המאזן, ובתשעת החודשים הראשונים של 2008 היא הפסידה יותר מ-90 מיליון שקל. עם זאת, נושי החברה, ובראשם בנק מזרחי-טפחות, אינם ממהרים לדרוש פירעון מיידי, מאחר ששווי הנכסים במימוש מיידי נמוך משווי ההתחייבויות של החברה.