בבקוק אנד בראון האוסטרלית, המחזיקה ב-8.61% מדפי-זהב, הגישה בקשה לכינוס נכסים

הנפגעת הגדולה ביותר של המשבר באוסטרליה היא בעלת העניין הרביעית בגודלה בקרן BCM, המחזיקה בדפי זהב בבעלות מלאה ; השבוע הורידה S&P מעלות הורידה את דירוג האג"ח של דפי זהב ב-4 דרגות ל-"-BB", המיוחס לרמת השקעה ספוקלטיבית

לאחר שמניותיה צנחו ב-99.1% מהשיא שנרשם ביוני 2007, בבקוק אנד בראון האוסטרלית הגישה בקשה לכינוס נכסים. לחברת ההשקעות האוסטרלית, המחזיקה בעקיפין ב-8.61% ממניות דפי-זהב, מונה מנהל מיוחד לאחר שנושיה בניו-זילנד דחו ברוב של 58.14% הצעה לפריסה מחודשת של החוב. השבוע, נזכיר, הורידה חברת דירוג האשראי S&P מעלות את דירוג האג"ח של דפי זהב ב-4 דרגות ל-"-BB", המיוחס לרמת השקעה ספוקלטיבית (הדרגה העשירית מלמטה).

לא ידוע מהי ההשפעה הצפויה לדפי זהב. בבקוק אנד בראון מחזיקה בדפי זהב באמצעות אחזקה ב-8.61% מיחידות ההשתתפות בקרן בבקוק אנד בראון קפיטל (BCM, שסימולה בבורסה בסידני: BCM:AX), נכון ל-30 בספטמבר, כשהאחרונה מחזיקה בדפי זהב בבעלות מלאה. מינוי המנהלים המיוחדים לבבקוק אנד בראון לא צפוי להביא להשפעה על החברה האם, בבקוק אנד בראון אינטרנשיונל, ציינה החברה. לצורך העניין, ל-BCM ישנן 3 בעלות עניין גדולות מבבקוק אנד בראון אשר בדרכה לפירוק - ביניהן ניתן למנות את דויטשה בנק (סימול: DBK.F בבורסה בפרנקפורט), עם אחזקה של 9.65%.

בחזרה לבבקוק אנד בראון, נציין כי היא דיווחה שמינתה את פירמת רואי החשבון דלויט כמנהליה המיוחדים. כל המניות ושטרי החוב של החברה הושעו מהמסחר בבורסה בסידני, כאשר שטרי-החוב שהונפקו בניו-זילנד (שהמחזיקים בהן הם אלו שדחו את הצעת הסדר החוב) צפויים להיות מושעים מהמסחר אף הם. לקרן 4,500 מחזיקי שטרי-חוב בניו-זילנד ועוד 3,500 באוסטרליה. המחזיקים בניירות-הערך שלה לא צפויים לקבל כל החזר.

מכל פנים, היא צפויה להמשיך ולממש את נכסיה במהלך השנתיים-שלוש הקרובות. בשיאה, שווי השוק של בבקוק אנד בראון המריא ל-7.8 מיליון דולר. בקשת הכינוס הפכה אותה לנפגעת הגדולה ביותר של המשבר הפיננסי העולמי ביבשת החמישית בגודלה.

הסדר החוב שירד מהפרק נבע מהסכם של בבקוק אנד בראון עם הבנקים המממנים, שכלל התחייבות מצידה לארגון מחדש של החוב החוץ-בנקאי לשוק ההון, וכלל תוכנית עסקית אשר תביא לירידה בהיקפו. היקף האשראי הבנקאי של בבקוק אנד בראון נאמד ב-870 מיליון דולר אוסטרלי (570 מיליון דולר אמריקני בקירוב) מחמשת הבנקים הגדולים באוסטרליה. מחוץ לאוסטרליה, ידוע על חוב של כמעט 2 מיליארד דולר אוסטרלי לבנק המלכותי של סקוטלנד . מדו"חותיה באוגוסט עלה, כי סך חובותיה נושאי הריבית מסתכמים ב-9.6 מיליארד דולר אוסטרלי.

מייקל לרקין, מנכ"ל חברת ההשקעות, התחייב למכור נכסים על מנת להפחית את המינוף שלה, בתמורה להזרמת אשראי בנקאי נוסף לטווח קצר. אסיפת הנושים הראשונה תתקיים באוסטרליה ובניו-זילנד במקביל ב-25 במארס.

יתכן קושי תזרימי לדפי זהב ב-2010

דפי זהב מנוהלת על-ידי ניר למפרט החל מ-2005. החברה החלה את דרכה בייצור ושיווק של מדריכי עסקים מודפסים, תחום שנחלש משמעותית מאז הפך האינטרנט לכלי המוביל בחיפוש מידע. תחת שליטתו של למפרט רכשה החברה שורה של אתרי אינטרנט, בהם אתר השוואות המחירים זאפ, מדריך המסעדות rest וגם "Weekend", "מתחתנים", "Doctors", "גיל זהב", "איי-לימודים", "מדס", "פרופסור" ו"שבוז".

הקרן האוסטרלית רכשה באוגוסט 2007 את מלוא הבעלות בחברת דפי זהב מקרן מרקסטון (75%) - הבעלים של בית ההשקעות הישראלי פריזמה המתפרק בימים אלה מנכסיו - ומכמה משקיעים מוסדיים ישראליים (25%), תמורת 123 מיליון דולר (כ-532 מיליון שקל נכון לעת הרכישה).

במחצית הראשונה של 2008 דיווחה דפי זהב על הכנסות של 157.8 מיליון שקל, גידול של 8.9% לעומת התקופה המקבילה ב-2007. ה-EBITDA (רווח תפעולי ללא הוצאות ריבית, מס ופחת) של החברה במחצית עמד על 38.8 מיליון שקל, צמיחה של 12% לעומת התקופה המקבילה. סך החוב שלה עמד באותה עת על 625 מיליון שקל. היקף האג"ח של החברה מסתכם בכ-350 מיליון שקל.

לאחרונה הודיעה החברה למחזיקי האג"ח כי קיים חשש שלא תעמוד באמות המידה הפיננסיות שנקבעו בהנפקת האג"ח, הנוגעות לשמירה על הון עצמי השווה לחמישית מכל המאזן. יחס זה צפוי לרדת עקב מחיקות מוניטין שקרן ההשקעות בבקוק אנד בראון, צפויה לבצע בדו"חות הרבעון הרביעי שיתפרסמו בקרוב.

למרות החריגה מאמות המידה, הרי שבתשלום האג"ח הקרוב אמורה החברה לעמוד ללא בעיות. באפריל הקרוב היא אמורה לשלם למחזיקי האג"ח 10 מיליון שקל, כאשר בקופתה נמצאים כעת מזומנים בסך 35 מיליון שקל. התשלום המשמעותי שעוד מחכה לחברה יגיע בשנת 2010, אז תצטרך דפי זהב לפרוע חלק ניכר מהקרן. במצבה הנוכחי היא עלולה להיתקל בקושי תזרימי לעמוד בכך.