רשות ני"ע: מנהלי תיקים חייבים לקבל הסכמה מפורשת של לקוח לגבי החזר עמלות מחברי בורסה עבור עסקאות

מלבד דמי הניהול שמשלם הלקוח למנהל התיקים, הוא משלם גם עמלות לחבר הבורסה עבור העסקאות שמבצע עבורו מנהל התיקים -שנמצא בניגוד עניינים מתמיד

מנהלי תיקים חייבים לקבל הסכמתו המפורשת של הלקוח לגבי החזר עמלות שיקבלו מחברי בורסה עבור העסקאות שביצעו. כך עולה מחוזר שפרסמה רשות ני"ע, ובו היא מזכירה למנהלי התיקים את חובתם זו. החוזר הינו במסגרת הגברת הגילוי של מנהלי תיקים ללקוחותיהם, בדבר ניגוד עניינים אפשרי בעבודתם.

מלבד דמי הניהול שמשלם הלקוח למנהל התיקים, הוא משלם גם עמלות לחבר הבורסה עבור העסקאות שמבצע עבורו מנהל התיקים. מאחר שמנהל התיקים מחליט באופן חד צדדי על ביצוע העסקאות בתיק הלקוח, הוא מצוי בעניין זה במצב מתמיד של ניגוד עניינים מובנה בינו לבין הלקוח.

מביקורות שנערכו על ידי רשות ניירות ערך בעניין הסכמת לקוחות לקבלת החזר העמלות ושיעורן, התגלו מקרים בהם לא התקבלה הסכמת הלקוחות לשיעור ההחזר, כפי שנדרש. על פניו, הלקוח משלם דמי ניהול בשיעור המוצג כ"דמי ניהול", ובנוסף נושא בהוצאה הכרחית כביכול לצד ג'. בפועל - מנהל התיקים מקבל חלק נכבד מהוצאה זו לכיסו, כלומר, משולמים לו דמי ניהול גבוהים יותר מהשיעור שהוא גובה ישירות מהלקוח. החוק דורש כי הסכמת הלקוח תתייחס הן לעצם קבלת ההחזר והן לשיעורו המדויק.

על פי החוזר, כדי שחברה תהיה זכאית לקבלת ההחזר, עליה לקבל הסכמה מפורשת של הלקוח לשיעור ההחזר בפועל. בהסכם בין החברה והלקוח, יש לציין את שיעור ההחזר בערך מספרי מוחלט ומדויק. רק הסכמה לשיעור מדויק של גובה ההחזר מהווה הסכמה כנדרש בחוק.

הרשות מציינת כי תנקוט צעדי אכיפה נגד חברות ניהול תיקים שיפרו את הוראת החוק בעניין זה ולא יפעלו בהתאם לנוהל.