מסימני המיתון המעמיק: מתקצרת תקופת השכירות של משרדים במנהטן

21% מהחוזים שנחתמו בשוק המשרדים של מנהטן ברבעון הרביעי של 2008 נסגרו לתקופת שכירות של שלוש שנים או פחות, בהשוואה ל-15% מסך החוזים ברבעון המקביל ב-2007

21% מהחוזים שנחתמו בשוק המשרדים של מנהטן ברבעון הרביעי של 2008 נסגרו לתקופת שכירות של שלוש שנים או פחות, בהשוואה ל-15% מסך החוזים ברבעון המקביל ב-2007. כך מדווחת חברת ייעוץ ותיווך הנדל"ן Cushman & Wakefield.

בדיקת "הניו-יורק טיימס" מגלה שקיצור טווחי השכירות הוא בבחינת מגמה ברובע, כאשר השוכרים עושים זאת מסיבות של רצון למזער סיכון בתנאי אי ודאות חריפים, בשעה שהמשכירים עצמם מעדיפים להימנע מהשקעה גדולה בשיפוץ והתאמת תשתיות בתום חוזה, ומעדיפים להיוותר עם השוכר הנוכחי, גם אם המחיר נמוך לטעמם.

שיעור השטחים הפנויים בשוק המשרדים של מנהטן עלה בסוף פברואר ל-9%, כאשר בבניינים היוקרתיים האמיר השיעור ל-10.6%. למרות חולשת השוק, אין זה מן הנמנע שאותה נכונות של שוכרים ומשכירים לקצר את תקופת החוזה קיזזה חלק מפגיעה חריפה עוד יותר בשוק. לא מפתיע לכן, שעסקאות קנייה ומכירה מרצון - בהן רכיב אי הוודאות גבוה בהשוואה אף יותר - מועטות כל כך בימינו, ולא רק בגלל מחסור באשראי.

לדברי עו"ד אמיר חן, שותף בכיר ומוביל תחום הנדל"ן במשרד עוה"ד פישר בכר חן וול אוריון, "קיצור תקופת שכירות הוא סוגיה משמעותית בעיקר בחוזי שכירות גדולים. הדבר עולה תדירות במו"מ עם שוכרים מתחום הטכנולוגיה, שהוא תחום הסובל מ'תסמונת האקורדיון' - מתרחב ומתכווץ באופן מהותי על פני תקופות קצרות יחסית". *