חידושים וישום מכשירי מיסוי במלחמה במשבר העולמי

[להרשמה לניוזלטר עסקים מתעוררים] מחלקת המס של משרד עורכי הדין ש. פרידמן ושות' מפרסמת סקירה של עיקרי הצעדים והשינויים במדיניות המיסוי בכמה מהמדינות המתפתחות והפופולאריות ביותר, בהן משקיעים ישראליים מחפשים להשקיע או שהינם כבר מושקעים

[להרשמה לניוזלטר עסקים מתעוררים]

כפי שישראל אימצה שינויים שונים בחוקי המס שלה, אשר כוונו במיוחד להחזרת השקעות זרות בחזרה למולדת, ארצות אחרות מיהרו גם הן לקבל ולשקול שינויים במדיניות המיסוי על מנת להיאבק בהשפעת המיתון על כלכלתן. ארגון ה- OECD יזם דיון בין בכירי מס מכל רחבי העולם, תוך איסוף דעותיהם והצעותיהם על מנת להיאבק במשבר הכלכלי העולמי.

צו האופנה היום עבור חברות ומשקיעים ישראליים הינו להשקיע בסין, הודו, הונג קונג, וייטנאם, תאילנד, מקסיקו, ברזיל ומדינות מזרח אירופה- בכל מדינה אשר נחשבת בצורה זו או אחרת כמדינה בעלת הזדמנות עתידית. האמור להלן מספק רמז באשר לכיוון בו מדינות מסוימות בחרו על מנת לדכא את השפעתו של המשבר הכלכלי העולמי.


סין העבירה חבילה של צעדי מיסוי שונים לעידוד התעשייה המיועדים לתעשיות הפלדה, הטקסטיל, ייצור הרכבים, בניית הספינות, טכנולוגיות המידע והתעשיות הפטרוכימיות, אשר לעיתים קרובות חוברו לסיוע פיננסי, ועוד צעדים אמורים להינקט בשנת 2009.

באופן מקביל, סין פעלה על מנת לשמר את פוטנציאל הרכישה של בעלי בתים שזהו ביתם הראשון, מתוך תקווה שאלה יישמרו את שוק הנדל"ן למגורים ואת שוק הבניה. הדבר המסקרן בנוגע לסינים הוא, שהם בעיקרו של דבר קטעו באיבו את העניין זר בשוק הנדל"ן שלהם בשנים 2006 ו-2007 על ידי הטלת הגבלות חוק משונות ובלתי מתקבלות על הדעת בקרב משקיעים מערביים בנוגע להלוואות זרות, דבר אשר גרם למרבית המשקיעים הזרים לשקול מחדש את השקעותיהם בנדל"ן הסיני או למשוך ידם לחלוטין מהשקעות פוטנציאליות בסין.

באופן מעניין, מלבד הורדת שיעור המס האפקטיבי מ- 12.36% ל- 10.3%, הודו לא עשתה צעדים קיצוניים במדיניות המס שלה, תוך שהיא מצפה לכניסתה לתפקיד של ממשלתה החדשה. יש לציין כי הרשויות ובתי המשפט בהודו- המקבלים השקעות זרות גדולות בעשור וחצי האחרונים- העניקו יחס נוקשה כלפי נושאי מס בינלאומיים רבים ומניעת כפל מס באשר לניכוי מס במקור וכללים הנוגעים ל"מושב קבע" והכל לטובת האוצר של הודו.

בצידו השני של הים הסיני, וייטנאם מציעה, לצד דחיית מס הכנסה פרסונאלי על מנת לעודד את צריכת הצרכנים, הפחתה של למעלה מ-30% ממס ההכנסה למיזמים קטנים או בינוניים בתעשיות מועדפות בוייטנאם- ברבעון האחרון לשנת 2008, ודחיית תשלום מס לשנת 2009 על מנת להקל על המכאוב של תזרים המזומנים. כמו כן, אישרה

וייטנאם תכנית תמריצים בסך מיליארד דולר בעיקר לצורכי תעשיות התשתיות, התחבורה, החשמל, המלט ופרויקטים לוגיסטיים לצורך מסחר.

הונג קונג הציגה תוכניות משמעותיות של אמצעי עידוד פיננסיים מגוונים, ביניהם הפחתה של 50% מן המס על השכר לשנים 2008/2009 על מנת לעודד העסקה. בין האמצעים המגוונים האחרים, הקלה במס הבולים ומס על רווחים, בין היתר, באופן המתיישב עם כללי דת מוסלמיים שונים וזאת כדי לעודד משקיעים מוסלמים רבי עוצמה להרחיב את שימושם בהונג קונג כמרכז פיננסי שלהם.

במרחק מה משם, תאילנד התמקדה בעיקר בענף התיירות, היכן שישראלים רבים אוהבים לבזבז את תקציב החופשה שלהם, המאפשר רישום הוצאות כפולות לתעשיית המלונאות וההדרכה בהם. רה-ארגון ומיחזור חוב (debt refinancing) מבוצעים תחת חוקים רחמניים, בעוד שעסקים קטנים בעלי הכנסה פחותה מ- 1.8 מיליון בהט תאילנדי פטורים ממס בנוסף לצעדי המיסוי הממוקדים אשר כבר הוכרזו.

שכנינו הקרובים, הטורקים, התרכזו בעיקר בהורדת שיעור המס המנוכה במקור על הכנסות מסוגים מסויימים היוצאות את המדינה, והגדילו את תמריצי המס באזורי הסחר החופשי הקיימים. בדומה לישראל, הטורקים התמקדו בהחזרת רווחים זרים לטורקיה, אך הם מצויים תחת פטור מלא, כולל ההכנסות המתקבלות מהליכי פירוק ו"סגירת עסקים". תמריצים נוספים ממתינים לאישור הנשיא הטורקי, אשר כוללים הורדת מס חברות להשקעות או לתעשיות מסוימות אשר פרטיהם עדיין תלויים ועומדים.

במזרח אירופה, הבולגרים כבר לפני זמן מה, הוציאו לפועל תכנית של "הפטר מס" tax holiday ממס חברות ל-5 שנים להשקעות באזורים מתפתחים, בעוד הצ'כים הורידו את שיעור מס החברות ב-1% לשנת 2009, והם שוקלים ומאשרים מגוון צעדים, אשר ביניהם הרחבת טווח תשלומי שכירות על נכסים מסוימים וציוד אשר יירכש החל משנת 2009.

הונגריה, אשר הצעותיה מצויות בשלבים שונים בהליכי החקיקה ההונגריים, הציעה צעדים אשר מיועדים להרתיע את האטת הצריכה וכוללים הפחתה אפקטיבית של 1% בשיעור מס החברות (שיעור החברות עולה אך "מס הסולידאריות" יורד). בו זמנית, הרחבה כללי מחירי ההעברה הוקפאה יחד עם הביטול אשר היה מתוכנן של הניכויים אשר יותרו בנוגע לתשלומי ריבית מסויימים.

אין צורך לומר כי ההתפתחויות סביב אמצעי המס כתרופה כנגד המיתון הן כרגע די גמישות ויש לצפות כי בעוד חודשיים לערך ניתן יהיה לדווח על שינויים נוספים ומדינות נוספות אשר יתווספו לרשימת המדינות אשר הוציאו לפועל צעדים שונים במדיניות המיסוי שלהם על מנת להילחם במה שהחל כשפעת קלה ומתפתח כעת לדלקת ריאות חריפה של כל העולם כולו.

הכותבת היא שותפת מיסים במשרד ש. פרידמן ומומחית למיסוי בינלאומי