גורמים ברשות המסים: "הצעת שוקי אורן לאפשר למעלימי מס השוהים בחו"ל להתחמק ממס ואחריות פלילית - הזוי"

מנהל הרשות יהודה נסרדישי פנה לפרקליטות ולאוצר כדי לבחון את יישום ההצעה ; רו"ח ראובן שיף דווקא תומך בהצעה: "אולי זה פרס לעברייני המס, אבל מה עדיף - שהכסף הזה ישכב במקלטי מס ולא נראה אף פרוטה ממנו?"

"הרעיון של שוקי אורן הזוי: זו זו גחמה פרטית של אדם שרואה רק את הצד הכלכלי, והיא לא היתה נולדת אילמלא ההפקרות באוצר והיעדר המושכות". כך אומרים היום (ב') גורמים ברשות המסים, בהתייחס להצעתו של החשכ"ל, שוקי אורן, לאפשר למעלימי מס בחו"ל להגיע לישראל מבלי שתהיה מונחת מעל ראשם החרב הפלילית, ומבלי שיידרשו לשלם מס עבור הכספים שהם מביאים לארץ.

צמרת רשות המסים הבהירה יותר מפעם אחת, בהזדמנויות פומביות, כי מהלך כזה - שעלה באחרונה יותר מפעם אחת על רקע המשבר הכלכלי ועל רקע הירידה הדרמטית בגביית מסים - לא בא בחשבון מבחינתה.

מנהל רשות המסים, יהודה נסרדישי, אמר בהזדמנויות שונות כי המהלך לא מוסרי; סמנכ"ל בכיר לעניינים מקצועיים, גידי בר-זכאי, התבטא באחרונה כי רשות המסים לא תאפשר "מכירת חיסול" כדוגמת מהלך כזה.

ברשות המסים היה היום כעס גדול על דברי אורן. גורמים התבטאו באומרם, כי זו הצעה של מישהו שלא רואה את הטווח הארוך. לדבריהם, "זו הבעיה של מי שבא מתוך ראייה צרה של כסף ולא רואה את ההשלכה של מהלך כזה על מערך החוק. לו היינו מאפשרים דבר כזה, זה היה צומת מכריע במשפט המסים בישראל. מבחינת הזכרון הקולקטיבי, לעולם יישאר בזיכרון שהיתה אוכלוסיה גדולה וחזקה שהעלימה מסים במשך שנים, ולא רק שלא העמידו אותה לדין, אלא היא גם לא נדרשה לשלם מס. איך נסתכל בעיניים של מוציאי חשבוניות פיקטיביות שיושבים בכלא?

"איזו סמכות מוסרית יש לנו לעמוד מול אנשים ולהוציא להם את הנשמה בהליכי שומה? אנו מאבדים את כל הסמכות המוסרית שלנו. תמיד אנחנו אומרים שאת הקרב על אהבת הציבור הפסדנו, כי לא יכול להיות אחרת, אך כל הזמן נילחם על ההגינות ועל חלוקה צודקת של נטל המס".

הגורמים הדגישו, כי רשות המסים מאפשרת גם לנישומים שביצעו עבירות מס הליך של "גילוי מרצון", שבו הם מגלים מיוזמתם על עבירות המס שביצעו ומסירים את המחדל, מבלי שמוטלת עליהם סנקציה פלילית.

לדבריהם, "כנראה ששוקי אורן לא יודע על הדבר הזה, או שיותר חמור מכך: הוא מציע שלא רק שלא יעמידו אותם לדין, אלא הם גם לא ישלמו את המס, מה הופך את הרעיון לעוד יותר הזוי. יש פה חולשה של מערכת האוצר, והוא נכנס לתוך הוואקום הזה. רעיון כזה היה צריך להידון באופן מסודר בשיתוף רשות המסים, אצל השר ואח"כ בלשכת היוהמ"ש לממשלה. מדובר על משהו שהוא בנפשנו, ולא יתכן שכל פקיד זורק איזה רעיון, זו פשוט הפקרות.

אם פקידים מציעים הצעות כאלה, אז חרבו כל המחסומים. מדובר במבצע חיסול כולל של כל הערכים, לרבות תשלום המס במדינה. לוותר על מיסים שאנשים לא שילמו בחו"ל תוך כדי ביצוע עבירה פלילית, זה סוף העולם, וזה צץ רק על רקע זה שאין מושכות במשרד האוצר ובגלל שיש פניקה".

נסרדישי לפרקליטות ולאוצר: בחנו את ההצעה

מנהל רשות המסים, יהודה נסרדישי, פנה לפרקליטות ולמשרד האוצר בכדי לבחון את אפשרות יישום המהלך שמציע החשכ"ל, שוקי אורן, לאפשר למעילימי מס בחו"ל להחזיר כסף לישראל מבלי שיועמדו לדין פלילי.

נסרדישי ביקש מהגורמים הרלוונטיים בפרקליטות ובאוצר לבחון את השלכות המהלך וכן את הפוטנציאל הממשי הטמון בו.

לדברי נסרדישי ל"גלובס", מהלך כזה כורך בתוכו סוגיות ערכיות, ויש לו השלכות עתידיות על יכולת ההרתעה של עברייני מס. על רקע זה, לדבריו, "יש להצטער על מתן ההצהרות בעניין בטרם נבחנו הדברים לעומקם".

לדברי נסרדישי, "כחלק מהצעדים שנבחנו ברשות המסים להתמודדות עם המשבר הכלכלי, במסגרת צוותי המשימה המיוחדים שהקמתי, עלתה גם ההצעה למהלך מורחב של גילוי מרצון. בזמנו הוחלט שלא לקדם את המהלך, בעיקר בשל ההיבטים הערכיים שלו והשלכותיו על העתיד.

"לאור ההחרפה שחלה בחודשים האחרונים במגמת הירידה בהכנסות ממסים, נוצר צורך לשוב ולבחון צעדים בלתי שגרתיים להתמודדות עם המצב. במסגרת זו הועלה שוב הנושא של מהלך מורחב של גילוי מרצון".

שיף ומנירב תומכים

נשיא לשכת רואי חשבון, ראובן שיף, התבטא באחרונה אף הוא בזכות המהלך. להערכתו, ישראלים מחזיקים בחו"ל רווחים המסתכמים במאות מיליוני שקלים ואפילו מיליארדי שקלים, ואינם מביאים אותם לכאן בשל שיעורי המס הגבוהים.

לדברי שיף, "ניתן יהיה לשכנע לא מעט מאותם אילי הון להחזיר את כספם ארצה, אם יובטח להם שיעור מס נמוך בלא כל סנקציות נוספות. יהיו שיטענו כי זהו מתן פרס לעברייני העבר ומתן עידוד לעברייני העתיד. יכול להיות. אבל מה עדיף במצב הנוכחי? שהכסף הזה ישכב במקלטי מס ושלא נראה אף פרוטה ממנו?

"אני מעריך כי מבצע להכשרת הון יביא ארצה סכומים משמעותיים מאוד. חלק מהכסף ייכנס במישרין לקופת המדינה בצורת מס, וחלק ממנו יוכל לשמש למימון האצת הפעילות במשק - במיוחד כאשר קיים חשש הולך וגובר מפני מחנק אשראי".

גם קודמו של שיף בלשכה, רו"ח עופר מנירב, תומך במהלך - אם כי לדבריו, הוא יצלח רק אם יאפשרו תשלום מס מופחת.

מנירב אף עניין בנושא את נשיא איפא"ק (הארגון המאחד את לשכות רואי החשבון בעולם). זה מצידו העביר את הכדור ל-OECD, מאחר שסבר כי לא נכון שציבור רואי החשבון יובילו מהלך כזה.

מנירב מציע כי ייעשה מהלך כזה ברמה הבינלאומית, על רקע המשבר הכלכלי. "לעניות דעתי זה הפיתרון הכי טוב שיכול להיות למשבר הכלכלי", הוא אומר. "נכון שכולנו מתקוממים כלפי האפשרות הזו, אך לא היה לנו משבר כזה, ואם זה יכול להניע את גלגלי המשק ולהוציא אותנו מהמשבר - אז לדעתי נכון לעשות את זה".

לדבריו, "צריך לאפשר להביא את הכסף בשיעור מס קרוב למס רווחי הון, אולי אפילו 15%, ולעשות את זה לתקופה מאוד מוגדרת - ובתנאי שהכסף יובא לארץ עד תום שנת המס, ושהכסף יפעל בארץ. הרי חלק גדול מהכסף שנמצא בחו"ל הוא כסף ששולם עליו מס בארץ, אלא שבשנים עברו הכסף הוברח לחו"ל - לא כדי להתחמק מרשויות המס, אלא כי אנשים פחדו להשקיע את כל הכסף בארץ.

"לפעמים, בכדי להשיג מטרה מסוימת חשובה מאוד, אנו מוכנים לוותר על מטרה פחות חשובה. המטרה כרגע היא להביא את המשק לצמיחה ואיזון, שיהיו פחות מובטלים. על מזבח המטרה הזו שווה להקריב עקרונות אחרים. דבר כזה הוא צו השעה", סיכם מנירב.