הערכות: סין הפסידה 80 מיליארד דולר מהשקעותיה במערב

[להרשמה לניוזלטר עסקים מתעוררים] מנהלת המט"ח של סין החלה לגוון את ההשקעות שלה לפני שנה, בדיוק לפני הקריסה של שוקי המניות ; אסיה ננעלה בעליות שערים בהובלת מדד הנג-סנג

סין הפסידה עשרות מיליארדי דולרים ביתרות המטבע הזר שלה, בגלל שגיוונה את תיק ההשקעות שלה בעיתוי בלתי-מוצלח, ורכשה מניות זרות בדיוק לפני הקריסה של שוקי המניות העולמיים בשנה שעברה. אסיה ננעלה בעליות שערים.

הגוף חסר השקיפות המנהל את יתרות המטבע של סין, מינהלת המט"ח הממלכתית (SAFE), החלה לבצע הימורים אדירים על מניות זרות בתחילת 2007, והמשיכה באסטרטגיה זו עד הקריסה של פרדי מק ופאני מיי ביולי 2008. אנליסטים טוענים שביולי 2008 כבר השקיעה SAFE יותר מ-15% מסך היתרות שלה, שהסתכמו ב-1,800 מיליארד דולר, בנכסים שרמת הסיכון שלהם גבוהה יותר, כולל מניות ואג"ח קונצרניות.

SAFE אינה מדווחת על השקעותיה, למעט הדיווחים שהיא מוסרת לבכירים בהנהגת סין, ולפיכך לא ניתן לאמוד את ההפסדים שספגה מגיוון השקעותיה לפני קריסת השווקים. אך על בסיס הצניחה במחירי המניות בעולם, ועל בסיס ההערכה הסבירה מאוד, ש-SAFE החזיקה במניות זרות בשווי כולל של 160 מיליארד דולר, מעריך בראד סטסר, כלכלן במועצה ליחסי חוץ בניו יורק כי הפסדי סין מהשקעות אלה עשויים לעלות על 80 מיליארד דולר, או יותר מ-50%.

זינוק פי שלושה

לפי סקר שנתי שפרסם משרד האוצר של ארה"ב, סך המניות האמריקניות שהוחזקו בידי ישויות סיניות הגיע ביוני 2008 ל-100 מיליארד דולר - זינוק של יותר מפי שלושה בהשוואה לשווי האחזקות הסיניות ביוני 2007.

באמצע 2006 הסתכם שווי המניות האמריקניות שהוחזקו בידי סין ב-4 מיליארד דולר בלבד. מרבית המשקיעים הסינים מנועים מביצוע השקעות בחו"ל, כך ש-SAFE היא היישות היחידה במדינה שיש לא הן את המשאבים והן את הסמכות לבצע השקעות חוץ-גבוליות בקנה מידה כה גדול.

הנהגת סין לא התייחסה לנושא ההפסדים מהשקעות במניות, אך ביום ו' שעבר הביע ראש ממשלת סין, וון ג'יאבאו, חשש לגבי שווי האחזקות הסיניות הגדולות בנכסים אמריקניים, והזהיר שארה"ב חייבת לנקוט צעדים שיערבו ל"אשראי הטוב" שלה.

סטסר מעריך כי החלק הארי של אחזקות SAFE ממשיך להיות אג"ח האוצר של ארה"ב, ומרבית ההפסד מהנכסים עתירי הסיכון יקוזז מהרווחים מאג"ח ארוכות טווח. מקור שעובד מול SAFE אומר כי "עכשיו הם הרבה יותר זהירים ונרתעים מנטילת סיכונים, ולמעשה הם שבו לרכוש אג"ח ממשלתיות".