גורם בתנובה: "לליעד כהן היו שתי אפשרויות: להתיישר לפי צורת העבודה של זהבית כהן - או לעזוב"

עזיבתו הפתאומית של מנכ"ל תנובה, ליעד כהן, גרמה לאנשים רבים להרים גבה ולשאול מי היא באמת זהבית כהן, יו"ר אייפקס ישראל ויו"ר תנובה, ולאן היא לוקחת את תאגיד המזון הגדול ביותר בישראל

בתחילת השבוע ערכה קבוצת תנובה כנס מנהלים בסינמה סיטי. נכחו בו כ-100 המנהלים הבכירים בקבוצה. "אני רוצה לספר לכם מי זאת זהבית כהן האמיתית, לא זאת שאתם קוראים עליה בעיתונים", פתחה זהבית כהן את דבריה. לאחר מכן שיתפה את הנוכחים בדרכה ממשפחת פועלים בשכונת מלאבס בפתח-תקווה ועד לצמרת אייפקס ישראל. בין היתר, היא סיפרה כי כאשר היא שבה הביתה עם ציון 99, אמרו לה "כל הכבוד. אבל אולי בפעם הבאה תצליחי להביא 100".

"הנמשל עבור הפורום הניהולי של תנובה היה שהתוצאות הטובות מאוד שהציגו ב-2008 ראויות אומנם לציון, אבל היעד גבוה יותר. היא נכנסה לכנס יו"ר ויצאה מנהיגה", מספר אחד הנוכחים.

בשבועיים האחרונים לא ירד שמה של כהן מהכותרות. מנכ"ל קבוצת תנובה, ליעד כהן, סיים במפתיע את תפקידו והשמועות על הנסיבות לא איחרו לבוא.

כלפי חוץ, חשוב לציין, מערכת היחסים בין השניים נראתה יותר מטובה. גם בתוך הארגון עצמו, העובדים שמחוץ לטבעת ההנהלה הקרובה לא ניחשו שהעסק בין השניים פשוט לא עובד.

"תנובה עשתה עבודה טובה ב-2008. בניגוד לפרסומים, היא סיימה את השנה עם רווח משמעותי ובכל זאת מנכ"ל הלך הביתה. זה לא דבר פשוט. יכול להיות שזה איתות לכך שמבחינתה, It's my way or the highway. לך בדרך שלי או לך לתפוס טרמפים", אומר גורם בקבוצה.

"לזהבית היתה תפיסה מסוימת לגבי דרך הפעולה של תנובה. היא מאוד מאמינה בתהליכים ומעבר לתוצאה, חשובה לה הדרך. שנית, חשוב לה שדברים יקרו בדרך שהיא רוצה ומאמינה בה. לליעד היו שתי אפשרויות: להתיישר על פי צורת העבודה שלה או לעזוב. אין מצב שהיא היתה מוכנה לשנות את תפיסת העבודה שלה על פי האמונה שלו", אומר אחר.

"החיכוך המרכזי בינה לבין ליעד היה על צורת העבודה של הקבוצה ברמה של תהליכים ואוריינטציה עסקית. זהבית מעורבת בתהליכי קבלת ההחלטות. כשהיא מבקשת לאשר משהו היא מבקשת לאשר את הפרטים, לא את המהלך, את הרעיון או את הכיוון. זה המאפיין העיקרי שלה ואחד ממוקדי החיכוך שהיו בינה לבין ליעד. פרט לכך, ליעד, שכיהן חמש שנים כמנכ"ל המחלבות, התקשה לצאת משם. בפעילות ברומניה למשל, כיוון שליעד מבין בתחום ובעל ידע וניסיון רב, הוא נשאב לטיפול בפרטי פרטים", אומר גורם בקבוצה.

"ליעד הוא אחד שיודע לבלוע צפרדעים נקודה. אתה לא יכול להגיע מרמה של כלכלן זוטר לרמה של מנכ"ל בזמן קצר, אלא אם כן אתה יודע ללכת על ביצים ולבלוע צפרדעים, לא משנה כמה אתה מוכשר. הצפרדע הזאת היתה גדולה מדי. זהבית התערבה גם בהחלטות שיווקיות קטנות", אומר עובד ותיק בקבוצה.

העזיבה של ליעד היתה הראשונה בשרשרת. ימים ספורים אחריו מצאו את דרכם החוצה גם סמנכ"ל הכספים אלי סנדרוביץ' וסמנכ"לית משאבי האנוש אושיק פלר - שני מינויים שנעשו בתקופתה ועל דעתה של זהבית כהן. כהן, כך מעידים בתנובה, מעורבת במינויים והעזיבות מאותתות באופן שלא משתמע לשני פנים, שהיא ממוקדת במטרה.

יתרה מכך, במבנה החדש של תנובה, נשענת פעילות הקבוצה על תשלובת החלב בראשות אייל מליס, ועל תשלובת המזון הנרקמת בימים אלה, בראשות דוד לרון. בסביבתה של זהבית כהן טוענים כי היא לא היתה ניגשת לתהליך של שינויים פרסונאליים בדרג הבכיר, אלמלא היתה בוטחת לחלוטין במקצועיות של שניהם.

ומה באשר למנכ"ל הבא? מי שמכיר את זהבית יודע היטב שהיא, כבר סימנה אותו, גם אם הוא עצמו עדיין לא יודע על כך. היא, מצדה, תקיים הליך בחירה מסודר גם אם על פניו נראה כי הנטייה היא למועמדותו של עופר בלוך.

נתפסה על-ידי הד האנטר

כהן נולדה לפני 45 שנים למשפחת שוחט בפתח תקווה. הוריה, שלמה ולילי, עלו מעיראק בעלייה הגדולה של שנות ה-50. אביה ז"ל ניהל את פעילות הנגרות של חברת הבנייה רמט. אמה היתה עקרת-בית. משפחה ממוצעת לכל דבר. זהבית היא השנייה מבין 4 ילדים. עד לגיל חובה היא לא הלכה לגן, אלא גדלה בבית עם יענק'לה, אחיה הצעיר ממנה בשנתיים, איתו יש לה קשר הדוק במיוחד גם היום.

בעוד שאנשי עסקים רבים מונעים לעתים מחוויית ילדות קשה או לא נעימה, אצל כהן קשה למצוא כזאת. היא עברה ילדות שמחה בבית שחי בסטנדרטים הצנועים של אותם ימים. גם חבריה ללימודים זוכרים אותה כילדה מבריקה, אולי "חנונית", אבל פעילה מאוד חברתית.

ההורים החדירו לילדים את חשיבות הלימודים. האב עבד בעבודה נוספת כדי לממן את רכישת האנציקלופדיה העברית. לכהן המסר הזה חלחל עמוק וכבר בגיל צעיר היא שאפה להיות רואת חשבון, מקצוע אותו רכשה מאוחר יותר.

מותו של האב ממחלה קשה הניע אותה לחזור לארץ אחרי 16 שנים בארה"ב, לשם עזבה לאחר השרות הצבאי. בין היתר היא עבדה שם בפירמת רואי החשבון PWC. עם חזרתה היא התמנתה לתפקיד סמנכ"ל אסטרטגיה באי.די.בי שהיתה אז בשליטת משפחת רקנאטי. כעבור שנה היא מונתה לסמנכ"ל כספים וברבות הימים למשנה למנכ"ל ו-CFO בקבוצה, תפקידים אותם ביצעה תחת השליטה של נוחי דנקנר. אז, באמצעות הד האנטר, היא קיבלה את ההצעה לשמש כיו"ר אייפקס ישראל.

"היא חכמה, שאפתנית ומבינה עניין. היא תמיד היתה רעבה ורצתה להצליח. היא אחת ששועטת קדימה והיא לא היתה עוזבת אם היא לא היתה מקבלת הזדמנות להוביל את אייפקס, כי היא היתה בטופ", מעידים באי.די.בי.

כבר בהתחלה העתיקה כהן את משרדי אייפקס מהרצליה פיתוח לתל-אביב. האמירה ברורה: לא עוד השקעות בחברות היי-טק קטנות, אלא פנייה לביצוע עסקאות גדולות במשק הישראלי, אסטרטגיה התואמת את האסטרטגיה של החברה העולמית.

רכישת המניות בבזק התרחשה מוקדם יותר, וכהן מיהרה לגבש רשימה של 5 חברות שיוצבו כיעד. תנובה היתה אחת מהן. עסקה שבה מעורבים 600 קיבוצים ומושבים היא מורכבת במיוחד, אבל זה לא הרתיע אותה. להפך. כמעט מדי ערב, בכ-200 פגישות שונות, היא עברה מקיבוץ לקיבוץ וממושב למושב, כדי לשכנע שהעסקה טובה לתנובה. "הנהלת תנובה מסרה לקונה בייבי שגידלה במשך 60 שנה. זה דומה יותר למישהו שמשיא את בתו מאשר למישהו שקונה דירה. זהבית יצרה את מערכת האמון מול כל אותם 600 קיבוצים ומושבים ומגיע לה על זה כל הגלורי", אומר עו"ד מיקי צלרמאיר, שליווה אותה בעסקה.

"היתה לי כימיה מצוינת עם זהבית, ואני בהחלט מעריך אותה. אלמלא התושייה שלה, העסקה לא היתה נגמרת", אומר מנכ"ל תנובה לשעבר, אריק רייכמן.

"האמא של הגבינות"

"תנובה היא הבייבי של זהבית ולא פחות, גם המבחן הראשון המשמעותי שלה באייפקס. היא אדם שעובד מסודר ו'ביי דה בוק', ובסופו של יום כמו שהיא מנהלת את החברות בארץ, כך גם היא מדווחת לאייפקס ונמדדת לפי זה", מסביר גורם בקבוצה.

לפני שבוע ערכה תנובה מסיבת פורים לעובדים באולמי ג'ויה מיה שבקיבוץ נחשונים. זהבית כהן ובעלה חיים נכנסו כשהם מחופשים לקאובויים.

"זהבית רקדה והסתחבקה עם העובדים. היא מאלה שמתייחסים גם למנקה וגם למי שעובדת במטבח. היא לא נולדה עם כפית כסף. היא באה ממשפחת פועלים וחשוב לה מאוד להראות שהיא לא שכחה מאיפה היא באה ושהיא בן-אדם. לא נוח לה עם התדמית של אשת עסקים קשוחה", מספר אחד הנוכחים. "היא פתוחה, חמה ובאמת אוהבת את העובדים. הקשר אתם מאוד חשוב לה", מספר אחר.

למחרת הגיעה כהן עם בנה בן החצי שנה להפנינג שערכו בתנובה לילדי העובדים. העובדים מצדם הגישו לו חולצה כמתנה ועליה הכיתוב "אמא שלי היא האמא של הגבינות". לכהן היה קשה להסתיר את התרגשותה. "היא מאוד מחוברת", מעידים בתנובה.

בתנובה, ראוי לציין, לא מצאנו אחד שחולק על כישוריה המקצועיים יוצאי הדופן.

"היא בחורה בת 45 שהגיעה למקום הנוכחי בזכות כישרון, ולא בזכות שום דבר אחר. מעבר לצד הכלכלי שהיא מאוד חזקה בו, היא טובה מאוד בצד התהליכי. היא אדם מאוד אנליטי. בסגנון העבודה שלה היא יורה להרבה מאוד כיוונים במקביל ומציפה הרבה שאלות. כל הזדמנות שהיא מזהה בסביבה, היא מייצרת על זה תוכנית עבודה וממנה פרויקטור או חברת ייעוץ. היא רוצה לאכול הכל ביחד, בו-זמנית ואתמול בבוקר", אומר גורם בקבוצה.

"יש לה את ה'קומון סנס' הנדרש כדי להבין שהיא מטפלת בהרבה תחומים והיא לא מבינה בכולם. היא מודעת להבנה שלה וגם למגבלה בהבנה. לא מתביישת לשאול שאלות, אבל יודעת להקשיב וגם להרפות אם צריך. מצד שני, אם היא קלטה שיש נושא או הזדמנות שלא מטופלים או שלחילופין מורחים אותה בתשובה, אז היא תופסת ולא עוזבת", אומר אחר.

על רמת המעורבות שלה, אבל לא פחות מכך גם על החושים החדים, ניתן ללמוד ממשבר מעדנות. זהבית שהבינה שהמשבר הזה נפיץ ועלול להשליך על כל הקבוצה, לא נשארה מהצד. "היא ישבה בדיונים והיתה מעורבת בדיון המקצועי עצמו. אחרי כמה ימים שבהם התקבלו ההחלטות הראשוניות, היא נתנה לאנשי המקצוע לעשות את העבודה. חלק מהמעורבות שלה נובעת מחוסר ביטחון בתהליכים שמתנהלים. ברגע שזהבית מבינה שהדברים מתנהלים כהלכה - היא משחררת", מספר גורם בקבוצה.

למקד את פעילות הקבוצה

תנובה חתמה את 2008 עם שיפור בכל הפרמטרים הכספיים. נתח השוק של תשלובת החלב גדל, ובאייפקס נחושים כעת למקד את פעילות הקבוצה. כחלק מכך, מבקשת אייפקס למשל לצאת מעסקי הדגים, תחום לא רווחי במיוחד. כדאיותם הכלכלית של תחומים נוספים נבדקת כל העת. אבל לא פחות חשוב מכך, זהבית בוחנת כל העת הזדמנויות כלכליות נוספות לקבוצה ולא מן הנמנע שבקרוב נראה את תנובה נכנסת לתחומי פעילות חדשים בארץ.

אבל בעוד שהאסטרטגיה של זהבית היתה התייעלות מבית והתרחבות בחו"ל, גנזה אייפקס חלק משמעותי של התוכניות בחו"ל.

מכירות המחלבה ברומניה נמוכות לפי שעה מהצפוי, ובקבוצה בוחנים כיצד לשפר את המיזם הרומני שהיה אמור להיות כרטיס הכניסה של תנובה למזרח אירופה. עזיבתו של ליעד, שהוביל את הפרויקט, מותירה כעת סימן שאלה באשר לקצב ההתקדמות של תנובה בתוכניותיה הגלובליות במזרח אירופה.

גם בהודו, יעד ההתפתחות המרכזי של תנובה, זהבית החליטה לסגת עוד בטרם המשבר הכלכלי העולמי ומיד כשהבינה שהסיכון גדול מדי. "יש הבנה שצריך לשפר את הפעילות ברומניה בלי אקדח לראש. במצב השוק כרגע, עדיף שאין שם פעילות כל-כך גדולה להציל. זה מזל שאין הרבה פעילויות בחו"ל ויותר טוב לעשות את השיקולים אחרי המשבר. בדיעבד, אי הכניסה להודו היתה נבונה למרות שלא ניתן היה לצפות את המצב", אומרים בקבוצה.

זהבית מכל מקום מודעת כל העת לכך שמעצם היותה אישה מצליחה שמנהלת ארגון ענק, היא תיבחן בשבע עיניים ובאופן גדול הרבה יותר בהשוואה למנהלים מקבילים אחרים.

כאישה שאפתנית ופרפקציוניסטית, היא גם לא מסתכלת בסיפוק על התוצאות של 2008. באייפקס יבקשו לעשות אקזיט וזהבית מבחינתה תעשה הכל כדי שהאקזיט הזה יהיה גדול ומשמעותי כמה שיותר.

6 דברים שלא ידעתם על זהבית כהן:

1. כשזהבית כיהנה כמשנה למנכ"ל אי.די.בי, חיים כהן, אז בנקאי בסיטי גרופ, ניסה לשכנע אותה לקחת הלוואה מהבנק. היא לא השתכנעה לקחת הלוואה, אבל נעתרה כעבור שנתיים להזמנה שהגיש לה למסיבה שערכו עובדי הבנק ב-4 ליולי 2002. כעבור 3 שנים הם נישאו.

2. חיים כהן, בעלה, המשמש כמנכ"ל כלל ביטוח אשראי הוא החבר, איש הסוד והיועץ הקרוב ביותר שלה. "הוא חכם, שנון, יודע לשים בלמים, יש לו חוש הומור מדהים ומעבר לכל, הוא מעריץ אותה. יש להם זוגיות מדהימה", מספר חבר של הזוג.

3. לזהבית יש באייפקס צוות קרוב שמלווה אותה בכל החלטה עסקית. הצוות בראשותו של ארנון שיבולת, כולל גם את טליה ססלר ושי אבא. השלושה שהגיעו מבנקי השקעות משמשים גם כדירקטורים בתנובה. בנוסף אליהם, לזהבית שתי עוזרות אישיות, דבי רוזן ודנה קורצברג. "כולם הארד וורקרים שעובדים עד הלילה ונאמנים לה באופן טוטאלי".

4. היום השני הקשה בחייה היה ב-30.1.2008. אחד העיתונים פרסם כתבה שכותרתה היה "הדוקטורט המפוקפק של זהבית כהן" שעסקה בכך שהאוניברסיטה בה למדה אינה מוכרת לצורך דוקטורט. כהן שלא התיימרה להציג אחרת, נעלבה עד עמקי נשמתה.

5. היא נוסעת 5 פעמים בשנה לאוניברסיטת וורטון שם היא מעבירה קורסים למנהלים בנושא מיזוגים ורכישות וקורסים בפיננסים וחשבונאות. היא לא ויתרה על ההרצאות גם כאשר היא שברה את הרגל והעבירה את ההרצאות בעמידה.

6. מדי שבת היא חוזרת לבית ילדותה בפתח-תקווה לאכול טביט (חמין). בזמנה הפנוי היא מכינה קובה.