אכזבה: חמאס הקשיח עמדות; העסקה לשחרור גלעד שליט נכשלה

דיסקין ודקל שבו ממצרים בלי עסקה בידיים ; בלשכת רה"מ מאשימים את חמאס בכך שהקשיח את עמדותיו וחזר בו מהסיכומים הקודמים

לאתר חדשות ערוץ 2 (Mako / רשת)

האם האופטימיות היתה מוקדמת מידי ושיחרורו של גלעד שליט מהשבי מתרחק? בשעות הקרובות תדע משפחת שליט, והעולם כולו, כנראה, מה יעלה בגורלו של החייל החטוף גלעד שליט. לאחר שבמצרים הסתיימו השיחות בין הצדדים, ראש השב"כ יובל דיסקין והשליח המיוחד עופר דקל הגיעו הערב מקהיר כדי לעדכן את ראש הממשלה אהוד אולמרט על תוצאות המשא ומתן.

במהלך הפגישה נמסר מלשכת ראש הממשלה כי במהלך הדיונים חמאס הקשיח את עמדתו, חזר בו מהבנות אשר גובשו במהלך השנה האחרונה, העלה דרישות קיצוניות וזאת למרות הצעות נדיבות שהועלו בסבב זה במטרה לקדם ולמצות את המו"מ ולהביא לשחרור שליט.

רה"מ זימן ישיבת ממשלה למחר בצהריים, במסגרתה יימסרו לחברי הממשלה הפרטים המלאים על תוצאות המגעים שהתנהלו. אולמרט יצטרך לקבל את ההחלטה במהלך הלילה, עד לישיבת הממשלה שתתקיים בבוקר. בינתיים, הערפל סביב מה שהושג או לא הושג במצרים כבד. בחמאס עושים סימנים של עסקה כמעט סגורה. בישראל טוענים את ההיפך.

אולמרט, דקל ודיסקין יושבים בחדר אחד יחד עם המזכיר הצבאי, היועץ המדיני ויועץ התקשורת של ראש הממשלה. מחר אמורה להתכנס הממשלה לדיון מיוחד בעסקה בשעות אחר הצהריים, בין השאר כדי לאפשר לרמטכ"ל להספיק להגיע מארצות הברית.

אולם גורמים בישראל לא משאירים מקום להרבה אופטימיות. על פי אותם גורמים, במצרים לא נסגרה עסקה. הצדדים, כך נטען, לא הצליחו לגבש משהו שיש עליו הסכמה מלאה, והמחלוקות עדיין רבות. לפיכך דקל ודיסקין יציגו לראש הממשלה רק חלקי סיכומים ותמונת מצב מורכבת שאולמרט והשרים יצטרכו לפתור.

מקור בחמאס השוהה בקהיר אומר כי הפערים בין הארגון לישראל עדיין גדולים. "הישראלים לא רציניים", התבטא הגורם.

יש גם אופטימיים

מקורות אחרים בחמאס מתבטאים אחרת. "העסקה סגורה ב-99.999%", אמר מקור בחמאס לכתב רשת CNN. מקור אחר בארגון אומר כי "אנחנו קרובים מאוד לשעת האמת". בטלוויזיה של חמאס התבטא פרשן חיצוני כי "יש הסכם ודיסקין יאשר את ההסכם. כנראה שבשעות הקרובות נהיה עדים לישועה גדולה". עם זאת, בחמאס הועברה הנחייה לשמור על שקט בנושא, והמגיש קטע את הפרשן ואמר לו כי "יש מי שחושב אחרת".

על פי חלק מהדיווחים הערביים, הפערים בין הצדדים מתמקדים בשלושה מישורים: על זהות המשוחררים, על זהות ומספר המשוחררים שיוגלו מחוץ לשטחים ועל הקשר שבין העסקה לחידוש הרגיעה. נכון לעכשיו קיימים פערים בכל המישורים עם דיווחים סותרים לגבי עומקם.

מוקדם יותר אמרו בכירי חמאס השוהים בקהיר כי העסקה עומדת בנקודה "הקרובה מאוד להכרעה". על פי דוברי חמאס, ישראל הסכימה לשחרר את כל 450 האסירים המופיעים ברשימה שדרש הארגון.

"רמטכ"ל חמאס" בא לקהיר

הבוקר דווח כי ראש הזרוע הצבאית של החמאס, אחמד אל-ג'עברי, הוזעק בימים האחרונים למצרים על מנת לעמוד בראש משלחת הארגון בדיונים הקדחתניים של הרגע האחרון מול ישראל. אם אכן תצא לפועל העסקה, הדבר ייעשה אך ורק לאחר אישורו של אל-ג'עברי.

אל-ג'עברי, מי שמכונה "רמטכ"ל חמאס" אמון באופן בלעדי כמעט על גיבוש רשימת האסירים שהגיש הארגון לישראל. עמדתו נחשבת לקיצונית ביותר בכל הקשור לעסקה, ולא אחת אף קיבלה הלשכה המדינית של הארגון בדמשק את עמדתו בעניין הפגנת אי-גמישות בתנאי חמאס.