יובל בן זאב מפסיק לשבת על הגדר ומעלה המלצתו למניות פועלים ולאומי: "זה הזמן לקנות את מניות הבנקים בישראל; השקעות אינן נטולות סיכונים"

מנהל מחלקת המחקר בכלל פיננסים נוקב במחירי יעד למניות לראשונה מאז נובמבר - בפרמיה של 55.8% למניית בנק הפועלים ו-46.2% ללאומי ביחס לשער הפתיחה ; "מעריכים שכבר ב-2010 הבנקים ישיגו שיפור ניכר ברווחיות" ; ההרעה במצב הבנקים עוד לפנינו / עירן פאר בדעה אחרת

יובל בן זאב מפסיק לשבת על הגדר: "מניות הבנקים זולות אבל אנו ממליצים להמתין", הוא מצטט את עצמו בסקירה מהבוקר (ג'). האנליסט מעלה המלצתו למניות הבנקים פועלים ולאומי ל-"קנייה" תוך שהוא מציין כי "המלצתנו הנוכחית היא המלצה חיובית לסקטור כולו - תוך שאנו ממליצים להתמקד דווקא במניות שני הבנקים". מפתיע או לא, הוא מסכם את הסקירה באומרו כי "השקעות אינן נטולות סיכונים".

מנהל מחלקת המחקר בכלל פיננסים ברוקראז' נוקב במחירי יעד למניות לראשונה מאז ה-17 בנובמבר: מחיר יעד של 11 שקל למניית בנק הפועלים ו-10 שקל למניית בנק לאומי, מה שמשקף להן פרמיה של 55.8% ו-46.2%, בהתאמה, ביחס לשער הפתיחה במסחר בבורסה הבוקר. בן זאב מצביע על כך שהמניות נסחרות במכפיל הון (ההון העצמי ביחס לשווי השוק שלהן בבורסה) נמוך - רק 0.48 במניית בנק הפועלים ו-0.52 במניית בנק לאומי, "נמוך יותר מהמכיפל בו נסחרו המניות בסוף 2002 ותחילת 2003, שיא המשבר הקודם", הוא כותב.

בן זאב סבור כי מערכת הבנקאות תוכל לייצר לאורך זמן תשואה על ההון של למעלה מ-10%, וכיוון שהבנקים נסחרים במחצית מהונם העצמי, מדובר בתשואה כפולה למניה. "כבר ב-2010 אנחנו מעריכים כי הבנקים ישיגו שיפור ניכר ברווחיות". בן זאב גם מציע להביט לעבר עוצמת הפעילות הקמעונאית של הבנקים, שתניב תשואה גבוהה גם בתקופות קשות: "את הצעדים שנקטו הבנקים להעלאת הריבית נראה כבר ב-2009. את ההתייעלות בפעילות בסניפים נראה החל מ-2010", הוא כותב.

בין הסיבות הנוספות בהן נוקב האנליסט כהזדמנויות לקנייה במניות הבנקים הללו מציין בן זאב את ההזדמנויות במגזר העסקי (בשל קפאון שוק האג"ח הקונצרניות והיעדר אשראי מבנקים זרים), והנחישות הניכרת בקעולם לחילוץ המגזר הפיננסי. "השקעה בסקטור הפיננסים חוזרת להיות לגיטימית", הוא כותב, ומזכיר את ההתבטאויות באחרונה של בנקים גדולים ברחבי העולם על פעילות חזקה בעסקי הבנקאות בתחילת שנת העסקים הנוכחית.

מהם האתגרים אותם מציין בן זאב מנגד? ביניהם ניתן למנות את הפרשה לחובות מסופקים בשיעור 1%-1.3% מתיק האשראי לציבור ("עם אפשרות להפרשות גבוהות יותר ברבעון זה או אחר"), חשש מירידת שווי ניירות הערך בתיק הנוסטרו ("תמיכת הממשלות בבנקים מקטינה משמעותית את הסיכון"), ירידה במרווח על הפקדונות כתוצאה מירידת בנק ישראל (הבנקים כבר מפצים על כך בהעלאת מרווחים על אשראי).

באשר להימות ההון, מעריך בן זאב כי הבנקים יסיימו את השנה ביחס של 11.3% בממוצע, נמוך מה-12% אותם דורש המפקח על הבנקים, רוני חזיקהו. באמצעות סיוע ערבויות המדינה להנפקות שטרי הון שיבצעו הבנקים, הוא מעריך כי הם יוכלו לסיים את השנה ב-12% הנכסף. זאת, למעט דיסקונט - שעשוי להזדקק בנוסף גם להנפקת זכויות למניות מקרב בעלי המניות הקיימים.

עירן פאר
עירן פאר בדעה אחרת: ההרעה הגדולה במצב הבנקים - עוד לפנינו