סכסוך: בזק מסרבת להקצות קווים ללקוחות הטלפון העסקיים של סלקום

בזק נענשה בעבר על החלטות דומות משום שניצלה את כוחה על מנת למנוע ממתחרותיה את היכולת להתחרות בה

חברת בזק החליטה להפסיק למכור למתחרותיה חיבור ללקוחות עסקיים במסגרת שירותי הטלפוניה הקווית שהן מציעות. ההחלטה רלוונטית בעיקר לגבי מתחרתה בשוק העסקי, חברת סלקום , בניהולו של עמוס שפירא, למרות שבדיקה העלתה כי גם לחברות תקשורת אחרות החליטה בזק להפסיק למכור שירותי טלפוניה ותמסורת לחיבור לקוחות עסקיים. יש לציין כי משרד התקשורת התחיל לבדוק את העניין.

מדובר בהחלטה מסוכנת, מסוג ההחלטות שהחברה נענשה עליהן בעבר, משום שהיא מנצלת את כוחה, על מנת למנוע ממתחרותיה את היכולת להתחרות בה ולגזול ממנה לקוחות עסקיים. יש לציין כי החלטת בזק מגובה בחוות דעת התומכות בהחלטה לפיה בשירותים מסוימים היא רשאית להחליט שהיא לא מוכנה למכור למתחרותיה שירותים המתחרים בה.

החלטת בזק, בניהולו של אבי גבאי, מעוררת קושי גדול למתחרותיה לספק שירותים ללקוחות עסקיים גדולים שדורשים חיבורים לתשתיות תקשורת בכמה מקומות. החברות המתחרות - סלקום, 013 נטוויז'ן או 012 סמייל - נזקקות לשירותיה של בזק על מנת לתת פתרון מקצה לקצה ללקוח. למעשה, אם בזק מחליטה שלא למכור לאחת מחברות התקשורת שירותים ללקוחות עסקיים, אין מצב שאותה חברה תוכל לתת לו פתרון טכנולוגי ושיווקי מלא.

גם בחברות שיש להן תשתית סיבים אופטיים מפותחת, כמו פרטנר וסלקום, אין את האפשרות להגיע למקומות רבים בארץ כמו מרכזי ערים, למשל. בהיעדר תשתית תחרותית מפותחת דיה מצד HOT, הרי שבזק מציבה מכשול בלתי עביר למתחרותיה.

בזק מוכרת שירותי תקשורת נתונים לחברות המתחרות בה. מכיוון שבזק מוגבלת ביכולות שלה להוריד מחירים ולתת הנחות יוצא שהיא מתמרנת מול החברות על מנת לנסות ולשמור על נפח התנועה העוברת דרכה.

בהתאם לרישיון שלה, בזק מחויבת לתת שירותי תשתית לכל חברת תקשורת אחרת ולקשר בין הרשת שלה לרשת של חברת התקשורת. על פי הרישיון, בזק מחויבת לאפשר שירות תקין וסדיר בין מנויי בזק לבין מנויי חברת התקשורת האחרת. בזק סובלת בנושא הזה מתופעה של סבסוד צולב: מאז ומתמיד, תעריפי בזק עבור אספקת קו טלפון היו נמוכים משמעותית מהעלות הממשית בפועל. מנגד, תעריפי החברה בגין שיחות טלפון היו גבוהים באופן משמעותי מעלות אספקת השירות. לפיכך, מתקיים סבסוד צולב בין הרווחים שנבעו משיחות הטלפון לבין הפסדים ניכרים מאספקת הקווים.

מבנה התעריפים הביא גם לסבסוד צולב בין קבוצות שונות של לקוחות: המגזר העסקי מסבסד את הפרטי ולקוחות במרכז הארץ מסבסדים את הלקוחות בפריפריה. אחת הסיבות לתופעת הסבסוד הצולב היא חובת החברה, לספק את שירותיה באופן אוניברסלי בכל רחבי הארץ במחיר אחיד ובתנאים שווים. בעקבות זאת, התחרות בשוק העסקי יוצרת לבזק בעיה קשה כי מתחרותיה נוגסות בה בעיקר שם.

מבזק נמסר כי "החברה מעולם לא מכרה תשתית מהסוג המדובר לסלקום ולכן דבר לא השתנה".