היקף הדיבידנד של חברות המעו"ף יירד השנה ב-50%

כך מעריכים בבית ההשקעות אי.בי.אי ; שליש מהחברות ובראשן הבנקים וחברות הביטוח לא יחלקו כלל דיבידנד אי.בי.אי: "חברות שיניבו תשואת דיבידנד גבוהה, צפויות לבלוט לטובה השנה"

דסק"ש, פז ושופרסל, הן החברות שיניבו את תשואת הדיבידנד הגבוהה ביותר בשנת 2009, כך מעריכים במחלקת המחקר של בית ההשקעות אי.בי.אי. "ללא ספק, אלופת הדיבידנדים ב-2009 צפויה להיות דסק"ש, שתניב תשואת דיבידנד פנומנאלית של 22%", אומרים בא.בי.אי, ומסבירים כי "דסק"ש, מקבוצת אי.די.בי, נהנית מהדיבידנדים של החברות הבנות סלקום ושופרסל, שנמצאות במקומות השלישי והרביעי מבחינה זו. החברות משרתות את צרכי אי.די.בי והבעלים, מתוך הרווח השוטף ומבלי לפגוע בחוסנן".

באי.בי.אי פרסמו היום את תחזית הדיבידנד שלהם לחברות מדד המעו"ף בשנה הקרובה, המתבססת בין השאר על תחזיות הרווח, מדיניות חלוקת הדיבידנד ותשלומי החוב הצפויים. מהתחזית עולה כי חברות המעו"ף צפויות לחלק השנה דיבידנד בהיקף כולל של כ-10.1 מיליארד שקל, לעומת 20.5 מיליארד שקל שחולקו ב-2008, כלומר ירידה של כ-50%.

עוד עולה מהניתוח, כי לא פחות מתשע חברות מעו"ף לא יחלקו השנה דיבידנד, וזאת לעומת שתי חברות בשנה שעברה - בנק הפועלים ונייס, שאינה נוהגת לחלק דיבידנד.

בין החברות שלא יחלקו השנה דיבידנד בולטים הבנקים והביטוח. "החברות הללו זקוקות להון, הרבה ומהר", אומרים באי.בי.אי. "הבנקים צפויים לצבור את הרווחים לחיזוק ההון ועמידה ביעדי הרגולציה, כשיוצא דופן הוא מזרחי-טפחות, שיכול לחלק דיבידנד וגם לעמוד בדרישות ההון".

יובש של דיבידנדים צפוי גם באפריקה ישראל, בבז"ן ובבעלת השליטה בה, החברה לישראל. האחרונה תיאלץ לסייע בשנה הקרובה לחברת הספנות צים, שנפגעה קשות מהמשבר בענף הספנות, והצורך בהזרמת הון לחברה הבת יקשה ככל הנראה על הקבוצה בחלוקת דיבידנד.

כי"ל וטבע צפויות לחלק השנה את הדיבידנד הגבוה ביותר מבחינה אבסולוטית - שיעמוד להערכת אי.בי.אי על 2.5 ו-2.1 מיליארד שקל, בהתאמה. באשר לטבע, נציין כי במונחים של תשואת דיבידנד השיעור דווקא נמוך - 1.3% בלבד. אחרי שתי ענקיות אלו מדורגות חברות התקשורת בזק, סלקום ופרטנר, שצפויות לחלק יותר ממיליארד שקל כל אחת.

רוצים לפגוש מזומן

ירידה ברווחים, פיטורים, ומחנק אשראי - אלו המושגים המרכזיים שילוו פירמות רבות בשנת המיתון הקרובה, שצפויה להיות קשה למדי עבור המשק הישראלי. בנוסף לכך, אחד התחומים שבדרך כלל נפגע בתקופת מיתון הוא חלוקת הדיבידנדים, בעקבות הירידה ברווחי החברות. כך לדוגמה, ב-2002, שהייתה שנת מיתון, תשואת הדיבידנד בבורסה בת"א עמדה על 1.2% בלבד, ואילו ב-2007 שהייתה שנה טובה למשק, תשואת הדיבידנד כבר עמדה על 3.8%.

סיבה נוספת היא, שבתקופה של מחנק אשראי חברות מעדיפות לשמור את המזומנים בבית, כדי לצלוח את התקופה יותר בקלות.

ואולם, באי.בי.אי סבורים כי דווקא עכשיו גדלה חשיבות חלוקת הדיבידנדים. "לאחר שבשנים קודמות תשואת הדיבידנד היוותה חלק שולי ברווחי המשקיעים בשוק המניות, השנה תשלומי הדיבידנד הופכים למשמעותיים", אומרים בבית ההשקעות. "בשנים של צמיחה ופריחה, המשקיעים מצפים לרווחי הון על-ידי מימוש ההשקעה, ולכן חלוקת דיבידנד בשנים כאלו לכאורה פוגעת בתהליך השבחת החברות. מנגד, בשנים של משבר כלכלי, כשתוכניות פיתוח והתרחבות נדחות, חלוקת דיבידנדים תעיד על עוצמה בתזרים המזומנים ובאיתנות הפיננסית", הם מוסיפים.

באי.בי.אי מעריכים עוד כי מניות של חברות שיניבו בשנה הקרובה תשואת דיבידנד גבוהה, צפויות לבלוט לטובה. "המשקיעים שסופגים הפסדי הון, יעריכו פגישה עם הכסף במזומן", הם אומרים. "ובנוסף, חלוקת דיבידנד תבליט את יציבותה של החברה בתקופה זו, בהנחה כמובן שהחלוקה אינה למטרת תמיכה בחברה האם".