הקשר בין ריאלטי לקוקה-קולה

במקום לבקר איכות תוכניות הטלוויזיה עדיף ליולי תמיר שתמנע פגיעה בבריאות הילדים

שרת החינוך יולי תמיר מנהלת לאחרונה מלחמה תקשורתית בתוכניות הריאליטי בטלוויזיה. השתלחות זו היא לגיטימית לחלוטין כשהיא באה ממקום של ביקורת טלוויזיה על תוכנית מסוימת, אך היא מעוררת סימני שאלה כאשר היא שוללת את עצם השידור של כלל תוכניות הריאליטי.

יש תוכניות ריאליטי טובות ויש גם גרועות, ממש כפי שיש דרמות גרועות וטובות, בין אם הן מבית היוצר של הפקות מקור, או מיובאות. דווקא תוכנית הריאליטי "המירוץ למיליון" מציגה דרמות אמיתיות של מערכות יחסים בין הצמדים המשתתפים בה, כשהיא חושפת חולשות אנושיות, תעצומות נפש של חברי ילדות, בני זוג שנפרדו והחליטו לתת הזדמנות נוספת ליחסיהם, וכל זאת דווקא במצבי אקסטרים. תוכנית מרתקת.

אלא שהסיבה העיקרית לכתיבת דעה זו אינה כדי לשבח תוכנית ריאליטי מסוימת, אלא כדי להרים גבה, ולתמוה מדוע שרת החינוך עוסקת בעניינים שאינה אחראית עליהם, בעוד שבנושאים שבאחריותה, ובעיקר בנושא אקוטי אחד, לא עשתה דבר.

אין לי כל יומרות להבין יותר מהאדם המצוי ברזי החינוך, אך יש לי, כאב ובעיקר כסבא לנכדות, את הסמכות האזרחית לגנות בכל פה את ההתעלמות המוחלטת של משרד החינוך מהנזק שלעתים הוא בלתי הפיך שנגרם לילדים הלומדים בבתי ספר שבהם מוצבות מכונות אוטומטיות למכירת משקאות קלים. כיום כבר ברור כי אחד הגורמים למגיפת ההשמנה אצל ילדים הוא צריכה מוגברת של סוכר, שכן בכל פחית משקה מוגז יש לא פחות מעשר כפיות סוכר.

מחקרים חוזרים ונשנים מצביעים על כי צריכת יתר של סוכר יכולה לגרום לסוכרת, שזוהי פחות או יותר מחלה כרונית לכל החיים, ושילדים הלוקים בה נדונים לאיכות חיים נמוכה ולמגבלות קשות אחרות.

בשנת 2007 הוצג מחקר מקיף, המראה באופן שאינו משתמע לשתי פנים כי משקאות מוגזים הכוללים סירופ תירס (HFCS) תורמים משמעותית להתפתחות של סוכרת, במיוחד אצל ילדים. המחקר נערך על-ידי הפרופסור צ'י טאנג הו מהמחלקה למדעי המזון באוניברסיטת ראטגרס שבניו ג'רזי. המחקר מפרט את הנזקים הקשים שהמשקאות הקלים גורמים לרקמות בגוף, ומדגיש כי הקשר בין הצריכה שלהם לבין סוכרת הוא ברור.

בארצות המערב ובעיקר בארצות הברית נושבת בשנים האחרונות רוח ציבורית המטיפה להוצאת מכונות השתייה מבתי הספר, כאשר מוסדות חינוך רבים אכן עשו זאת. בימים אלה עוסקים המחוקקים בארצות הברית בניסוח תוספת לחוק להגנת ארוחות הצהריים לילדים, שתאסור על הקפטריות בבתי הספר למכור מזון ומשקאות המוגדרים כ"מזון זבל" והערך התזונתי שלהם הוא מינימלי.

אך הצרכנים האמריקנים אינם מסתפקים בכך. איגוד ועדי ההורים (PTA), התאחדות רופאי השיניים, וההתאחדות האמריקנית לסוכרת ולמחלות לב, החליטו לצאת במאבק ציבורי שימנע מילדים בבתי ספר לצרוך מזון ומשקאות הגורמים למחלות. בעקבות כך החליט הנשיא ברק אובמה להוסיף לתקציב מיליארד דולר לשנה שיוקדשו לתזונת ילדים, ויופנו בין השאר לשדרוג של ציוד המטבח בקפטריות ולהתאמתו להכנת מזון בריא יותר.

כך, גם בזמן המועט שנותר ליולי תמיר לתפקד כשרת החינוך, מוטב כי תקדם, לפחות ציבורית, תקנה שתאסור באופן מוחלט על הצבה של מכונות שתייה בבתי ספר, ובמיוחד בבתי ספר יסודיים. וזאת במקום שתעסוק בתוכניות הריאליטי, שעדיין לא גרמו נזק אפילו לצופה אחד.