נכסי תעודות הסל צמחו בפברואר בחצי מיליארד שקל

430 מיליון שקל גויסו לאפיקי התעודות השונים, ובעיקר לתעודות המנייתיות הרגילות ; נכסי הענף גדלו בכ-2% ל-31.7 מיליארד שקל ; רשות ני"ע פועלת לצמצם את הרכישות של תעודות סל מצד קרנות נאמנות של אותו בית השקעות

בתחרות הנצחית בין ענף קרנות הנאמנות לתעודות הסל, נראה כי בחודש פברואר הכף הוכרעה לטובת הקרנות, לפחות בהיבט הגיוסים. בעוד שקרנות הנאמנות גייסו בחודש החולף כ-1.2 מיליארד שקל, ענף תעודות הסל הסתפק ב-430 מיליון שקל בלבד.

מגמה זו נמשכת מינואר, אז ענף הקרנות גייס 3.8 מיליארד שקל ותעודות הסל גייסו רק 880 מיליון שקל. יצוין, כי למעט החודשיים החולפים, ובמיוחד בחצי השנה האחרונה של הסלמת המשבר, ענף הקרנות סבל מפדיונות אדירים בזמן שתעודות הסל המשיכו לצמוח (למעט בנובמבר).

מנתוני בנק ישראל, עולה כי ענף התעודות צמח בפברואר ב-500 מיליון שקל לסך של 31.7 מיליארד שקל, כלומר עלייה של כ-2% מהחודש הקודם.

את מרבית הגיוסים ריכז אפיק התעודות המנייתיות הרגילות (LONG), אליו זרמו 201 מיליון שקל. מתעודות השורט נפדו 35 מיליון שקל, ובסך הכל צמח אפיק התעודות המנייתיות ב-85 מיליון שקל לסך של 7.1 מיליארד שקל. מתוך סכום זה, 6.7 מיליארד שקל היו תעודות הלונג.

אפיק תעודות האג"ח, שלרוב מרכז את מירב הגיוסים, גייס רק 48 מיליון שקל, אך נכסיו צמחו בסיכום ב-110 מיליון שקל ל-14.7 מיליארד שקל.

על רקע התחזקותו של הדולר, תעודות הפקדון רשמו את הצמיחה הגדולה ביותר - 311 מיליון שקל, לסך של 6.8 מיליארד שקל בפברואר.

לאחרונה נשמעו טענות בשוק, כאילו צמיחתן של חלק מחברות תעודות הסל היא בזכות רכישות שמבצעות קרנות נאמנות שהן חברות אחיות, בתוך הבית, ולא בזכות רכישות של לקוחות. בהקשר זה, אתמול פרסמה רשות ניירות ערך חוזר למנהלי הקרנות ולנאמניהם, בדבר עסקאות מתואמות שמבצעות קרנות נאמנות עם חברות תעודות סל אחיות שלהן. בחוזר נקבע כי במקום שבו נאמן נתקל בעסקה שיש בה פוטנציאל לניגוד עניינים שכזה, יש לו סמכות לחייב את מנהל הקרן לכנס ועדה מיוחדת של הדירקטוריון על מנת לאשרה. הוראה זו, למעשה מעבירה את נטל ההוכחה לאי-קיומו של ניגוד העניינים לכתפי מנהל הקרן.

שחקנית חדשה בזירה

לאחר שכבר היה נראה כי מפת השחקנים בענף מתייצבת, בפברואר שוב חלו שינויים עם הצטרפותו של שחקן חדש - הראל סל מבית הראל פיננסים. מנגד, פריזמה תעודות סל תיעלם בקרוב מהענף, לאחר שפעילותה בתחום, כמו גם קרנות הנאמנות ותיקי ההשקעות שלה נמכרו לאקסלנס. תעודות פריזמה, כולן על מדדי MSCI, ישולבו עם תעודות הסל של קסם מבית אקסלנס. כמו כן, הדס תעודות סל, בניהול אמיר שגב, תעבור לבעלות מיטב במסגרת עסקת המיזוג עם גאון שוקי הון, אך תוסיף לשמור על שם המותג.

מובילת הגיוסים בפברואר הייתה תכלית תעודות סל, בניהולם של דוד אלאלוף ואיל סגל, שגייסה 188 מיליון שקל בעיקר לתעודות על מדדי אג"ח ממשלתי, וכן לתעודת תכלית נפט.

את הצמיחה הגדולה ביותר בהיקף הנכסים רשמה אינדקס, בניהול אורי בן דב, אשר גייסה 160 מיליון שקל. אלו תרמו לצמיחה של 9% בנכסים, לסך של 1.82 מיליארד שקל. גם קסם, בניהולם של אבנר חדד ובועז נגר, גייסה סכום נאה של 160 מיליון שקל, וסך נכסיה מסתכמים ב-9.73 מיליארד שקל.

הראל סל, בניהול אורי שור, גייסה בחודש הראשון לפעילותה כ-100 מיליון שקל בשש תעודות הסל שהנפיקה, וצברה נכסים בהיקף 120 מיליון שקל.

פסגות בניהול טל ורדי והדס בניהול אמיר שגב גייסו סכומים קטנים יותר, של 27.5 מיליון שקל ו-5.5 מיליון שקל, בהתאמה.

מבט תעודות סל, בניהול ליאור כגן, ופאי בניהול שי סספורטס, סבלו החודש מפדיונות של 137 מיליון שקל ו-8.3 מיליון שקל בהתאמה.

[לאתר תעודות סל]