שר האוצר של ארה"ב, טימותי גייתנר, יחשוף היום תוכנית חדשה בהיקף של 1 טריליון דולר לניקוי "נכסים רעילים"

הממשל יעניק הלוואות בריבית נמוכה לגורמים פרטיים המעוניינים לקנות את נכסי הבנקים ; אנליסטים מעריכים שקרנות גידור ומשקיעים אחרים יהססו לשתף פעולה עם התוכנית בשל הרפורמה הרגולטורית שהוא מתכנן

הממשל האמריקני יציג היום, ב-14:45, שעון ישראל, תוכנית תלת-שלבית לטיפול בנכסים ה"רעילים" במערכת הפיננסית האמריקנית ולניקוי המאזנים של הבנקים הגדולים. התוכנית מנסה להתמודד עם ההשלכות של משבר האשראי באמצעות משיכה של משקיעים פרטיים בחזרה לשווק, על-ידי הקצאה של הלוואות גדולות ותנאים נדיבים.

הוגה התוכנית, שר האוצר טים גייתנר, פועל תחת לחץ ציבורי עצום, אחרי שבחודש שעבר סירב לפרט את מרכיבי התוכנית הזו, וחלק מהאנליסטים טענו שהעיכוב בחשיפת התוכנית הביא לצניחה במניות הבנקים. צניחת המניות הגבירה את החשש בשווקים מפני הלאמה כוללת של הבנקים הגדולים.

יקימו גוף חדש

הממשל צפוי להודיע על התוכנית החדשה לניקוי המאזנים של הבנקים הגדולים בוול סטריט מעט אחרי השקת מהלך נוסף של הפדרל ריזרב, שמטרתו להקל את מצוקת האשראי. הפד הודיע ביום ו' שעבר כי הוא יזרים יותר מטריליון דולר לשוק האשראי באמצעות רכישת ניירות ערך בגיבוי של חובות צרכניים כמו הלוואות לרכישת רכב ולמימון לימודים, וזאת בנוסף לתוכנית התמריצים הכלכליים של ממשל אובמה, העומדת על כמעט 800 מיליארד דולר.

התוכנית החדשה של הממשל תכלול הקמה של גוף חדש, תחת פיקוחה של החברה הפדרלית לביטוח פיקדונות (Federal Deposit Insurance Corporation) - הרגולטור הראשי של הבנקאות - שיציע, לדברי המקור, הלוואות בריבית נמוכה לגורמים פרטיים המעוניינים לקנות את נכסי הבנקים ה"רעילים". רבים מנכסים אלה קשורים למשכנתאות בסיכון גבוה שערכן צנח בעשרות אחוזים.

המקור הוסיף כי משרד האוצר יעסיק מנהלי השקעות בניהול קרנות ציבוריות-פרטיות שישקיעו במשכנתאות הבעייתיות תמורת רווח פוטנציאלי. לפי המקור, ההון הממשלתי בקרנות אלה יותאם להשקעות ההון הפרטיות בהן.

המקור אף אמר שהחלק השלישי של התוכנית עוסק בהרחבה של ההלוואות לניירות ערך בגיבוי נכסים של הפד. הפעילות הזו עשויה להגיע להיקף של טריליון דולר, ובה יקנה הפד נכסים בעייתיים, כולל כאלה שקשורים לנכסי משכנתאות סאב-פריים, שערכם צנח לאחר שהתפוצצה הבועה בשוק הדיור האמריקני.

קרנות הגידור מסתייגות

ממשל אובמה מתכוון להוציא בין 75 ל-100 מיליארד דולר בהון חדש במסגרת התוכנית, והתקציב עשוי אף לגדול בהמשך. לפי דיווחים שונים ב"וול סטריט ג'ורנל", הדרך היחידה הפתוחה בפני הממשל לחידוש הפעילות הנורמלית בשוק ההלוואות היא לפנות למגזר הפרטי ולבקש את תמיכתו בתוכנית להתמודדות עם הנכסים הרעילים.

אנליסטים מזהירים כי לאור התוכניות לרפורמה שתחמיר את הפיקוח על שוק ההון, מנהלים בקרנות גידור ובכירים אחרים במגזר הפרטי אינם ממהרים כעת להיענות לפניה ולשתף פעולה עם הממשל.