חייבים לפרוץ את תקרת הזכוכית

שילוב המגזר הערבי בתעשיית ההיי-טק הישראלית הוא הכרחי - וגם אפשרי

לפני כ-3 שנים חזרתי לארץ, אחרי שהות של 20 שנים בגרמניה ובארה"ב. עם חזרתי לארץ הצטרפתי לחברת ECI Telecom כמנהל מכירות. לשמחתי, מצאתי שם סביבת עבודה מצוינת, השתלבתי היטב והתחלתי לפתח קריירה מוצלחת. מזלי שפר עלי, בכך אין ספק. עם זאת, תמיד הטרידה אותי המחשבה שאני אומנם בר-מזל, אך הרבה ערבים-ישראלים כמוני מתקשים להשתלב בהצלחה בתעשיית ההיי-טק הישראלית. קיימים מאות מהנדסים ערבים המחפשים עבודה בענפי ההיי-טק, אך בכל חטיבה שבה עבדתי תמיד הייתי הערבי היחיד.

אט אט התברר לי עד כמה הנושא הזה הוא מורכב ובעייתי. מנתוני המרכז היהודי-ערבי עולה, כי רוב הסטודנטים הערבים, המסיימים את לימודיהם במגמות הטכנולוגיה, מוצאים את עצמם בסופו של דבר כדורשי עבודה, עצמאיים זעירים או מורים. בחמש השנים האחרונות סיימו את לימודיהם האקדמיים במגמות מדעי המחשב והנדסה כ-2,500 ערבים, רק 350 מהם למצוא עבודה בתחומים הרלבנטיים. ולהמחשה: מאז שהקמנו את חברת גליל סופטוור (החברה פועלת בנצרת, מתרכזת במגזר הערבי, ומעניקה שירותי פיתוח, בדיקות ואחזקת תוכנה לחברות היי-טק גדולות) קיבלנו מאות קורות חיים של מהנדסים ערבים, שהיו מובטלים או שעסקו בעבודות שאינן מתאימות לכישוריהם.

הסיבות לבעיית אי-ההשתלבות של ערבים בתעשיית ההיי-טק הישראלית הן רבות. ישנם כמה חסמים חיצוניים, כמו המרחק מהמרכז או המחסור בנטוורקינג. ישנם גם חסמים פנימיים, כמו חוסר הניסיון וחוסר המקצועיות של המהנדסים הערביים בשיווק עצמי או המהירות שבה הם נוטים להתייאש. יהיו הסיבות אשר יהיו, העובדה היא שהבעיה קיימת. עם זאת, ניתן לשבור את המחסום הזה של אי-הנגישות ואת תקרת הזכוכית, שלא מאפשרת לערבים להשתלב בהיי-טק הישראלי.

הצעד הראשון צריך להיות ביצירת ובהגברת מודעות. רק אם חברות הטכנולוגיה הישראליות ומקבלי ההחלטות בענף יראו במגזר הערבי שותף, אפשר יהיה להשתמש בכוח האדם המקצועי הקיים במגזר זה. הצעד השני הוא ההבנה, שהפיתרון לבעיה הוא הכרחי, אבל לא פחות חשוב מזה - הוא אפשרי. מודל עסקי אחד לשילוב מוצלח של ערבים בתעשיית ההיי-טק כבר קיים. לפי מודל זה, מנצלים את העלות הנמוכה יחסית של הפעלת חברה במגזר הערבי כדי להציע פתרונות של אאוטסורסינג לחברות היי-טק ישראליות. גליל סופטוור הוקמה על בסיס המודל הזה. בתור חברה עסקית, אנחנו פועלים לפי הקריטריונים והמודלים של תעשיית ההיי-טק העולמית. אך במקביל להיבט העסקי הטהור הצלחנו גם ליצור סביבת עבודה רב-תרבותית, שתרומתה לחברה היא משמעותית. כיום אנחנו מעסיקים 35 מהנדסים, שרובם ערבים.

צריך, ואפשר, לחשוב על מודלים נוספים שיאפשרו לערבים לפרוץ את תקרת הזכוכית ולהתקדם לתפקידים ניהוליים ושיווקיים. רק כך נבנה תשתית להמשך פיתוח תעשיית התוכנה בפריפריה ובמגזר הערבי. אם נצליח לגרום לכך, שהמגזר הערבי ישלב ידיים עם תעשיית ההיי-טק הישראלית - כולנו נצא נשכרים מכך.

* הכותב הוא מנכ"ל חברת גליל סופטוור.