הוועדה הציבורית לבדיקת הייבוא האישי תגיש מסקנות באפריל

אתמול הופיעו בפני הוועדה נציגי היבואנים ; גורמים בענף: מחירי דגמי הייבוא האישי בארצות הברית מתחילים לעלות ומסתמן מחסור בדגמים "במחירי חיסול", שזוכים לפופולאריות בשוק הייבוא האישי בישראל

הוועדה הציבורית לבחינת הייבוא האישי של רכב לישראל, שמונתה על ידי מנכ"ל משרד התחבורה בינואר, צפויה להגיש את מסקנותיה והמלצותיה בחודש הבא. הוועדה נפגשה בשבועות האחרונים עם שחקנים רבים בענף ובהם גופים העוסקים בתיווך ייבוא אישי ומומחים בענף. הועדה קיבלה גם חוות דעת של הממונה על ההגבלים העסקיים ואתמול הופיעו בפניה משלחת של נציגי איגוד יבואני הרכב מלווה ביועץ משפטי וביועץ כלכלי. בראש הוועדה ניצבת השופטת בדימוס קיי בלנש וחברים בה גם נציגה של רשות המיסים, מהנדס רכב מומחה ונציגים של משרד התחבורה.

ל"גלובס" נודע כי הוועדה בדקה מול הגורמים שזומנו בפניה סוגיות כמו היכולת לזמן רכבי ייבוא אישי שהגיעו ארצה לקריאות לתיקונים של היצרנים (RECALL), אספקה שוטפת של חלפים, הדיוק הפיקוח על תקינת כלי הרכב, מציאת שיטות למניעת הונאות מכס בחשבוניות ומניעה של ייבוא מסחרי או שימוש מסחרי ברכבי ייבוא אישי.

בענף מעריכים כי עד שהוועדה תגיש את המלצותיה לא יבוצע כל שינוי בתקנות הנוכחיות לייבוא אישי של כלי רכב. בשנת 2008 הגיעו לארץ כ-2600 מכוניות בייבוא אישי, רובן מארצות הברית, ועוד כ-60 אופנועים.

בתוך כך מדווחים גורמים פעילים בענף כי בשוק האמריקני מתחיל להסתמן כיום מחסור בדגמים "במחירי חיסול", שזוכים לפופולאריות בשוק הייבוא האישי בישראל דוגמת ג'יפ גרנד-צ'ירוקי ואחרים. הדבר נובע מצמצום משמעותי של היקפי הייצור של יצרני הרכב, שיוצר ביקוש מוגבר לכלי רכב מיד שנייה, מפעולות לצמצום המלאי של דילרים גדולים בארצות הברית ומגורמים עונתיים. בענף מעריכים כי הדבר יביא לעלייה הדרגתית במחירי הבסיס של כלי הרכב המיועדים לייצוא בארצות הברית.