דניה סיבוס הפקידה ערבות - וקיבלה מהמדינה מענק של 285 מיליון שקל על פתיחת כביש 431

הסכום לא יוזרם לחברה, אלא ישמש במלואו לפירעון האשראי שהעמידו הבנקים, בראשות הפועלים להקמת הכביש ; דניה לא דיווחה לבורסה על קבלת המענק ; ההתחשבנות הנוספת בין דניה למדינה תידחה לחודש יולי

כחודש וחצי לאחר פתיחתו של כביש 431 ממודיעין לראשל"צ, ולאחר שהכביש כמעט ונסגר לתנועה בעקבות ליקויים במעקות הבטיחות, דניה סיבוס מקבוצת אפריקה ישראל של לב לבייב, קיבלה בתחילת השבוע מהמדינה את יתרת מענק ההקמה לפרויקט בהיקף של כ-285 מיליון שקל, כך נודע ל"גלובס".

עוד נודע כי במסגרת ההסכם בין הצדדים, התחייבה דניה להעמיד ערבות של 20 מיליון שקל, כאשר יתרת ההתחשבנויות בינה למדינה לגבי הכביש יוקפאו עד חודש יולי.

במקביל, נמשכת הבוררות בין הצדדים בנוגע לתביעת דניה לקבלת פיצוי של כחצי מיליארד שקל בגין שינויים שהביאו לגידול בעלויות הפרויקט, שנדונה אצל השופט בדימוס, ד"ר אליהו וינוגרד.

המדינה העבירה את המענק לדניה סיבוס ימים ספורים לפני תום 45 הימים שנקבעו לתשלום המענק בהסכם הזיכיון בין הצדדים. הסכום ישמש במלואו לפירעון חלק מהאשראי שהעמידו הבנקים, בראשות בנק הפועלים, לדניה למימון תקופת ההקמה של הפרויקט.

בענף התחבורה מעריכים כי למרות המחלוקות הקשות שהתגלו באחרונה בינה לדניה סביב הפרויקט, המדינה לא רצתה ליצור מצב שבו תשלום מענק ההקמה יידחה, מאחר והיו יכולות להיות לכך השלכות לטווח הארוך לגבי נכונותם של הבנקים להעמיד מימון לפרויקטים בשיתוף הסקטור הפרטי.

תשלום יתרת מענק ההקמה לדניה סיבוס, בניהולו של אילן בן גיגי, התאפשר לאחר שזכיינית הכביש, חברת נתיבי היובל, שבבעלות מלאה (100%) של דניה, התחייבה בפני החברה הלאומית לדרכים (מע"צ החדשה) לתקן בתוך חודש ימים את כל ליקויי הבטיחות שהתגלו בכביש.

יצוין כי דניה סיבוס לא דיווחה לבורסה על קבלת המענק מהמדינה, זאת למרות שלכאורה מדובר בהתפתחות מהותית עבור החברה. בדניה סיבוס אישרו היום כי החברה קיבלה בתחילת השבוע את מענק ההקמה מהמדינה.

בחברה הסבירו כי היה צורך בדיווח רק אם החברה לא הייתה מקבלת את המענק, "לא היה צורך בדיווח מיידי לבורסה, זאת מאחר והתקיימו התנאים בהודעה הקודמת שמסרה החברה עם פתיחתו של הכביש לקבלת המענק בהתאם לתנאים שנקבעו בהסכם הזיכיון. מעבר לכך, החברה תמסור התייחסות ככל שיידרש בדוחותיה השנתיים".

כביש רוחב 431 ממודיעין לראשל"צ, באורך של כ-23 ק"מ, נפתח לתנועה ב-4 לפברואר 2009 בהתאם להרשאה זמנית שקיבלה דניה מהמדינה.

לאחר פתיחת הכביש, פרץ סכסוך כספי קשה בין דניה ליצרנית המעקות חברת טרפיטק, שבעקבותיו דרשה מע"צ מדניה סיבוס לתקן ליקויים שנמצאו במעקות הבטיחות בכביש. במקביל, פנתה מע"צ החדשה, בניהולו של אלכס ויז'ניצר, למשרדי האוצר והתחבורה בבקשה לעכב את העברת הכספים לזכיין עד לתיקון ליקויי הבטיחות.

לאחר שדניה סירבה לדרישה לתקן חלק מהרכיבים במעקות הבטיחות, החלה מע"צ להציב מעקות בטיחות זמניים בכביש בעלות של מיליוני שקלים. עד כה הוצבו 6 ק"מ מעקות זמניים בעלות משוערת של כ- 10 מיליון שקל, שהביאו לביטול הנתיב השמאלי והורדת מהירות הנסיעה ל-80 קמ"ש בקטע שבין מחלף נס ציונה למחלף נשרים.

עלות הצבת המעקות הזמניים ככל הנראה תקוזז מהתשלום החצי השנתי שאמורה דניה סיבוס לקבל מהמדינה בחודש יולי בסך של כ-59 מיליון שקל.

כביש 431 הוא פרויקט בשיטת PFI שבה הזכיין מקים, מתחזק ומתפעל את הכביש לתקופה של 25 שנה, ומקבל בתקופת הזיכיון תשלום מהמדינה. לפי ההסכם, בנוסף למענק הקמה ומענק חצי שנתי לתקופת ההפעלה, יקבל הזכיין "אגרת צל" של 2 אגורות לכל ק"מ של נסיעה בכביש.