ד"ר שש סומך עדיין מאמין בתחום השבבים - מאמין יותר באנרגיה חלופית

סומך, שהיה בין מובילי אפלייד מטיריאלס, בטוח שיכולה לקום בישראל חברה ירוקה גדולה: "הקריטריון להצלחה הוא שעסקי האנרגיה האלטרנטיבית יהיו גדולים יותר מעסקי ההיי-טק בתוך 10 שנים", הוא אומר בראיון בלעדי ל"גלובס"

כמו רבים אחרים, גם ד"ר ששון (שש) סומך, עד לפני שנתיים אחד הפעילים המרכזיים בתעשיית השבבים העולמית, חצה את הכביש ועבר לעסקי האנרגיה האלטרנטיבית. השוק עדיין בחיתולים, נדרשת עוד עבודה רבה כדי להפוך את התחום לגדול יותר מההיי-טק המסורתי, אבל לסומך יש שאיפות גדולות: "הקריטריון להצלחה הוא שעסקי האנרגיה האלטרנטיבית יהיו גדולים יותר מעסקי ההיי-טק בתוך 10 שנים", הוא אומר בראיון בלעדי ל"גלובס".

משפט זה מעיד על הדרמה שסומך צופה: עסקי יצרנית ציוד מפעלי השבבים, כולל אפלייד מטיריאלס, שסומך היה במשך 24 שנים בין מובילה, מגמגמים, בגלל המחזור השלילי בשוק השבבים והתבגרות הטכנולוגיה. והנה הוא מסמן את הדבר הבא - אנרגיה חלופית. סומך ייקח חלק בכנס ננו-ישראל 2009 שיתקיים בסוף החודש בירושלים, בשיתוף "גלובס".

את ההשקעות מבצע סומך, המתגורר בקליפורניה, בעיקר באמצעות קרן ההשקעות המשפחתית Musea Ventures. ההיסטוריה שלו כוללת בעיקר את אפלייד, אליה הצטרף ב-1980 יחד עם דן מידן ודיוויד וואנג, חברה שנסחרת היום בשווי של כ-15 מיליארד דולר. ב-2004, כחלק ממהפך ניהולי בחברה, החליט סומך שהיה אז סגן נשיא בכיר, לפרוש, והפך לנשיא החברה המתחרה, Novellus. לפני שנתיים, כאשר הגיע לגיל 60, פרש סומך מהתפקיד הרשמי בנובלוס ונשאר במשרה חלקית כיו"ר הוועדה הטכנית המייעצת לחברה - כך שנשאר לו עדיין קשר לתחום.

"אינטל היא היחידה שמשקיעה בטכנולוגיית הייצור בשלב הנוכחי של המשבר", אומר סומך, "עד שלא יהיה חוסר במוצרים, לחברות שמוכרות ציוד תהיה בעיה. יישום חוק מור - שקובע את הכפלת מספר הטרנזיסטורים בכל שבב מדי 18 חודשים, והיה המאיץ הלא רשמי של מכירות ציוד מתקדם לייצור שבבים - הואט משמעותית. החברה היחידה שממשיכה בקצב הזה היא אינטל, כי יש לה את היכולות הכספיות ויש לה עלויות נמוכות יחסית לתכנון השבבים".

גם בעסקי האנרגיה האלטרנטיבית לא הכול אידילי. "אולי הייתה בועה במחירי המניות של חברות האנרגיה הסולארית, אבל היא יחסית קטנה. הצורך באנרגיה חלופית לא השתנה", אומר סומך.

עם האמונה הזו הוא ניגש לבצע השקעות בתחום באמצעות הקרן אותה הקים עם בנו. הקרן פועלת כמשקיעת Seed ושותפה להקמת חברות. בתקופה הזו, מעיד סומך, הוא מחפש פחות השקעות חדשות ומעדיף להתרכז בישנות. בין הישראליות Designing Energy וקיימא, מתחום הדלק הביולוגי ו-HelioFucos הסולארית.

סומך סבור שתוכנית הסיוע שמאושרת בימים אלו בארה"ב, תשנה את מאזן הכוחות מאחר שתספק תמריצים לחברות האמריקניות לפעול בתחום האנרגיה הסולארית. "נשיא ארה"ב, ברק אובמה, מתייחס בכל נאום לנושא האנרגיה החלופית. הרבה כסף בארה"ב ילך לתחום וזה יהפוך את ארה"ב ליותר תחרותית ויפעיל לחץ על מדינות אחרות, וישראל בתוכן. התחרות תהפוך לקשה יותר".

בין התחומים אותם מציין סומך כמתאימים לישראל, הוא מונה את האנרגיה הסולארית והתרמו-דינמית, שמיושמות על-ידי חברות כגון לוז 2 ואורמת; דלק ביולוגי, שלדעתו יכולות להניב חברות גדולות ישראליות וכן ייעול השימוש בחשמל בכלי-רכב, בצריכה של מוצרי אלקטרוניקה, או ברשתות החשמל הציבוריות.

ואי אפשר בלי התייחסות ליוזמת המכונית החשמלית של שי אגסי ומשפחת עופר - בטר פלייס, שהקרן המשפחתית הייתה בין המשקיעים בה בסיבוב הגיוס הראשון. "מעבר לעובדה שבבטר פלייס הפיתוח והיישום הם בישראל, זו אפשרות לייצר תעשיות מסביב. קשה יהיה להיכנס לתעשיית הסוללות לכלי-רכב, אבל יש דברים שקשורים למכוניות החשמליות שיודעים לעשות טוב בישראל כמו מעגלים אלקטרוניים, ניהול אנרגיה, או תוכנה במכוניות. זה עוד שטח שאפשר להתרכז בו", הוא אומר.

מה לגבי החזרים על השקעות בתחום, שטרם הוכיח את עצמו?

"אני לא מוטרד. המטרה שלנו היא גם לעשות טוב, וגם להצליח. המטרה של רווחים היא מוצדקת, אבל במקרה הזה היא משנית. הראשונה היא להקטין את התלות של העולם בנפט. התחלנו לפני שנתיים ובתקופה הזאת היו לנו שני אקזיטים, שניהם בחברות מכשור לתחום הביולוגיה הסינתטית, כך שאנחנו די מרוצים מהבחינה הזאת". *