"העונה הראשונה של "הישרדות' סחררה את רשת, קשת וערוץ 10 - אין הצדקה כלכלית לריאליטי נוצץ"

אורי שנער, נשיא זכיינית ערוץ 2 קשת עד 2005, בראיון למגזין G: "הטלוויזיה המסחרית יכולה להרוויח גם בתנאים הקיימים. מדברים על 5 מיליון דולר ל'הישרדות', 10 מיליון דולר על 'האח הגדול', 2 מיליון דולר ל'מפרץ האהבה'. יש פה היסחפות בהוצאות"

אורי שנער לא מבין איך זה שזכייני הטלוויזיה המסחרית מתעקשים שמחויבויות התוכן הן הסיבה להפסדים, בזמן שהם לא עומדים בהן. הריאליטי, מסביר נשיא קשת בימיה הרווחיים, איבד כל הצדקה כלכלית, שכר הטאלנטים נכנס לסחרור, והיוצרים צודקים במאבקם. מנכ"ל רשת הבא? "זה לא מתאים לי ולא על הפרק", הוא אומר בראיון המתפרסם השבוע בכתבת השער של מגזין G.

שנער, נשיא קשת עד 2005, אומר למגזין G: "הטלוויזיה המסחרית יכולה להרוויח גם בתנאים הקיימים. במשך שנים הטלוויזיה הרוויחה, והרוויחה יפה. קשת, במשך די הרבה שנים, הרוויחה בין 20 ל-30 מיליון שקל בשנה, והיו שנים שגם יותר. גם רשת וטלעד הרוויחו, אם כי במידות אחרות".

- אבל מאז המכרז ב-2005 התנאים השתנו.

"בוא נסתכל על העובדות. בניגוד לטענות שאומרות שהבעיה היא בשוק ובהכנסות, עוגת הפרסום, ונתח הטלוויזיה בתוכה - בניגוד לכל התחזיות שהיו פסימיות, כולל התחזיות שלנו במכרז ערוץ 2 - דווקא גדלו. הפרסום בעיתונות, ברדיו, בשלטי חוצות - ירד. הפרסום בטלוויזיה גדל. ב-2007 הפרסום בטלוויזיה גדל ב-16.5%, וב-2008 בכמעט 10%. נתח השוק של הטלוויזיה בשוק הפרסום מתקרב היום ל-40% מהעוגה.

"כשההכנסה של מישהו גדלה אבל הוא מפסיד, זה אומר שהבעיה שלו היא בהוצאה. אני לא בקיא היום בפרטים, אבל תסתכל על הסכומים שלפי הפרסומים מושקעים, למשל, בתוכניות הדגל של הריאליטי. מדברים על 5 מיליון דולר ל'הישרדות', מישהו זרק 10 מיליון דולר על 'האח הגדול', מישהו אחר דיבר על זה שהקימו את הסט של 'מפרץ האהבה' ב-2 מיליון דולר. יש פה היסחפות. אלה הוצאות שלא מתאימות למדינה שהאוכלוסייה שלה היא קצת יותר משבעה מיליון תושבים".

נקודת המפנה שהכניסה את התעשיה לסחרור, אומר שנער, היא העונה הראשונה של "הישרדות". "בפעם הראשונה אחרי 7 שנים שהוא קיים, ערוץ 10 הצליח לא רק לייצר תוכנית עם רייטינג גבוה, אלא לייצר דיבור. הוא לקח מערוץ 2 את הבאזז. זה הכניס את קשת ואת רשת, ובצדק, ללחץ. התשובה שלהן הייתה לעשות דברים יותר גדולים ויותר יקרים. ככה נולדו, למשל, גם 'האח הגדול' וגם 'המירוץ למיליון'".

קשת בחרה שלא להגיב לדברים.

הראיון המלא עם שנער - במגזין G