דו"ח המבקר: מתקנים מסוכנים ב-95% מגני השעשועים, בניית צימרים ללא היתר ובנייה של עיריית ת"א בניגוד להיתרים

עוד בדו"ח המבקר על הרשויות המקומיות: מנהל רשות החברות הממשלתיות אודי ניסן פעל בניגוד עניינים בעסקת מכירת משכן הכנסת לשעבר

מנהל רשות החברות הממשלתיות, אודי ניסן, פעל בניגוד עניינים בהיותו מנכ"ל הרשות לפיתוח ירושלים (רל"י), בנוגע לעסקת מכירת בית פרומין - משכן הכנסת לשעבר.

כך קובע מבקר המדינה, מיכה לינדנשטראוס, בדו"ח על השלטון המקומי שהוא מפרסם היום (ד'). בדו"ח נבדקו מספר נושאים רוחביים וכן מספר נושאים ממוקדים, בהם עסקת בית פרומין - המוגדר כבניין לשימור ונמכר ליזם פרטי.

ניסן, נקבע, יזם העברת כמיליון דולר לעמותת בצלאל עבור ניוד זכויות בנייה, במסגרת הליכי התכנון להשבחת הנכס, ותיווך בעניין בין האוצר לבצלאל; כל זאת, כחבר בוועד המנהל של בצלאל, ובוועדת הכספים של עמותת בצלאל.

המבקר מציין כי יש חשש ממשי שניסן פעל בניגוד עניינים מוסדי, ביוזמתו לקדם את התוכנית הכורכת העברת כספים לבצלאל לצד לתפקידיו בעמותה. לא נמצא תיעוד לגבי אופן קבלת ההחלטה על העברת הכסף או גובה הסכום.

ב-2002 החליטה ועדת מכרזים בינמשרדית למכור את זכויות המדינה בנכס ליזם פרטי ב-10 מיליון שקל, ואף נחתם עימו חוזה. באותה שנה קיבלה בצלאל 2 מיליון שקל. המבקר מציין שהעברת הכסף לעמותה במסגרת המכרז נעשתה שלא לפי הכללים המסדירים פעולה כזו, וזו חריגה מהמקובל במינהל הציבורי.

לאחר המכירה, שכרה הממשלה את הנכס מידי היזם כדי להעביר אליו את בית הדין הרבני. נכון להיום, היא משלמת שכירות ליזם - כ-1.8 מיליון שקל לשנה.

בהליכי התכנון נמצאו ליקויים בניגוד העניינים ובטיפול הקלוקל בנכס המיועד לשימור (היו אמורים להרוס חלק מהמבנה במסגרת ההשבחה). בנוגע למכירה, אין תיעוד של החלטות ועדת המכרזים, ולא היה ניסיון (או תיעוד שלו) לקבל תמורה גבוהה יותר מהיזם. בשל היעדר התיעוד, צוין, יש קושי לבחון את דרך קבלת ההחלטות. עוד צוין כי ועדת המכרזים שמטה מידיה את ניהול המכרז, ואפשרה לגורמים מהרל"י להתערב בעבודתה ולנהל עבורה המו"מ עם המציע.

נושאים נוספים בדו"ח המבקר

תוכניות הבראה של רשויות מקומיות

מעל מחצית הרשויות שהשתתפו בתהליך ההבראה לא השיגו את היעד העיקרי: איזון התקציב השוטף. רק חלק ממענקי הבראה במיליארדים שהועברו לרשויות הופנו להקטנת הגירעון המצטבר טרם התחייבותן להבראה. אף שירון זליכה, החשכ"ל דאז, התריע על כך משרד המשפטים ביצע רק בדיקה חלקית.

בטיחות לקויה בגני משחקים

המבקר מציג תמונה חד משמעית של הזנחה בתחום הבטיחות בגני משחקים ברחבי הארץ. גנים רבים אינם בטיחותיים, חלקם ממוקמים מתחת לקו חשמל עילי, ובמחציתם נמצאו מתקנים מסוכנים לשימוש.

ליקויים בהבטחת איכות מי השתייה

המבקר מצא התנהלות לקויה של הרשויות בטיפולן בהבטחת איכות מי השתייה בתחומן. רשויות מקומיות וספקי מים הפועלים בתחומן לא מבצעים בדיקות כימיות במקורות המים כנדרש בתקנות, ובמספר רשויות סופקו מי שתייה ממקורות שנפסלו ע"י משרד הבריאות.

הפיקוח על הפעלת צימרים

בכירים במועצות מקומיות בצפון בנו צימרים ללא היתר, בהם ראש המועצה המקומית ראש פינה אביהוד רסקי. כן נמצאו ליקויי בטיחות ברוב הצימרים, ונגבו מהם מסי ארנונה נמוכים, בהיקף מצטבר של מאות אלפי שקלים לשנה.

שימוש בחברות גבייה פרטיות

רשויות רבות עושות שימוש בחברות גבייה פרטיות לגביית חובות מהתושבים. נמצא כי חברות אלו לא פועלות בהליכים הוגנים ושיוויוניים, וכן נמצאו פערים של מאות אחוזים בין התשלומים שגובות החברות ביישובים שונים מהתושבים עבור פעולת האכיפה.

שיקום אזורי תעשייה ומסחר בעיריית חיפה

חברת יפה נוף, שהיתה אמונה לטפל מטעם העירייה בשיקום אזורי התעשייה במתחם הצ'ק פוסט ומתחם השיש, אישרה ייקור של מעל 25% למתכנני מתחם הצ'ק פוסט, ללא אישור ועדת המכרזים; ראש העיר, יונה יהב, החיש את מועד סיום פרויקט השייש בחודשיים וחצי ללא נימוק, מה שהצריך תוספת עלות נכבדת.

הוועדה המקומית נתניה

המבקר מצא ליקויים חמורים בתפקוד הוועדה. בין היתר נמצאו ניגודי עניינים קשים: עו"ד יורם זנו שימש חבר מועצת העיר וחבר ועדת המשנה של הוועדה המקומית, בד בבד להחזקת בעלות על מספר מגרשים וייצוג בעלי מגרשים אחרים, כעורך דין. נמצא, כי זנו השתתף בדיון בנושא שיש לו בו עניין אישי.

עיריית ת"א, מדרון יפו ומתחם התחנה מנשייה

עיריית ת"א פועלת נגד תושבים המבצעים חריגות בנייה, אך היא עצמה ביצעה פרויקטים בניגוד להיתרים. כך לפחות בפרויקטים של מדרון יפו ומתחם התחנה במנשייה. המבקר מציין כי יש לראות את הממצאים בחומרה, כי נבעו מפעילות רשות ציבורית המופקדת על הליכי תכנון ובנייה.

טיפול במשמעת בשלטון המקומי

נמצא כי הטיפול בענייני משמעת בשלטון המקומי לקוי משמעותית. בנושא הטיפול בעבירות כאלו, מוצע לבחון מנגנון אתיקה או משמעת - כנהוג לנבחרי ציבור ברמה הלאומית, שכן דיני המשמעת החלים על עובדים לא חלים עליהם.

מועצה מקומית זכרון יעקב הוועדה המקומית לתכנון ולבנייה - השומרון

המבקר מצא כי מהנדסת הוועדה המקומית הודיעה לוועדה רק שלוש שנים לאחר תחילת תכנון שכונה חדשה בתחום המועצה, כי בן זוגה שותף במשרד אדריכלים הקשור עם יזמי השכונה. גם לאחר הודעתה, היא השתתפה בחלק מישיבות הוועדה המקומית שעסקו באישור תוכניות מפורטות בתחום השכונה.

תגובת ניסן: גאה בתרומתי

האוצר מסר בשם ניסן כי הרשות לפיתוח ירושלים (רל"י) או מי מטעמה לא היו חברים בכל ועדת מכרזים שנגעה לנושא בית פרומין. עם מינויו למועצת בצלאל עדכן ניסן את סגן החשכ"ל, והדבר הוצג פומבית גם בוועדת המכרזים. נמסר כי עקב המהלך התאפשרה העברת המחלקה לארכיטקטורה של בצלאל למרכז העיר, דבר המשתלב ביעד של החייאת מרכז העיר שקידמה הרל"י.

לדברי ניסן, לא היה כל ניגוד עניינים בפעולתו והוא גאה בתרומתו לפיתוח מרכז העיר - תרומה שהושגה בין היתר עקב עובדת היותו חבר גם בוועד המנהל של בצלאל וגם כמנכ"ל הרל"י, שאפשרה חיבור אינטרסים לצורך קידום הפרויקט.