האוצר דורש מדיסקונט לבטל מיד הליך הבוררות בעניין הבונוס למינטקביץ'

האוצר: "עולה חשש כי הליך הבוררות משקף הסכם מוקדם בין הבנק למינטקביץ' שתכליתו לסכל את עמדת המדינה"

משרד האוצר דורש מבנק דיסקונט לבטל באופן מיידי את הליך הבוררות בסוגיית הבונוס בסך 17 מיליון שקל של היו"ר הקודם, אריה מינטקביץ', ומאשים את הבנק בתיאום מראש עם מינטקביץ' שנועד לעקוף את התנגדות האוצר.

"אנו דורשים כי הליך הבוררות יבוטל והנושא יחזור לאישור האורגנים המוסמכים בבנק. מיד עם קבלת מכתב זה עליכם להקפיא את ההליכים מול הבורר ולוודא שלא יתקבלו החלטות כלשהן עד למיצוי הדיון בינינו". כך כותבים מנכ"ל האוצר, ירום אריאב, המכהן גם כיו"ר מ.י נכסים והחשב הכללי, שוקי אורן, במכתב שהוציאו היום (ד') למנכ"ל בנק דיסקונט, גיורא עופר. נכסים מ.י מחזיקה 25% ממניות הבנק ולה 4 דירקטורים.

מדיסקונט נמסר בתגובה כי "המכתב הגיע אלינו ואנו לומדים את פרטיו".

בתחילת השבוע התפרסם כי בנק דיסקונט העביר את סוגיית הבונוס של מינטקביץ' לבוררות אצל פרופ' יעקב נאמן. זאת ללא ידיעת האוצר או התייעצות עמו. באוצר מאשימים את דיסקונט כי הליך הבוררות הוא תרגיל שנועד לעקוף את התנגדותם. "עולה חשש כי הליך הבוררות משקף הסכם מוקדם בין הבנק למינטקביץ' שתכליתו לסכל את עמדת המדינה", טוענים אורן ואריאב.

באוצר מזכירים לדיסקונט כי בעלי השליטה בבנק, קבוצת ברונפמן שראן, התחייבו לאחר העברת השליטה במכתב מ-26 במארס 2006 כי "יפעלו על מנת שהתשלומים למינטקביץ' לא יאושרו בניגוד לעמדת האוצר". דיסקונט אף נתן גילוי נאות להתחייבות זו בדוחות הכספיים שפרסם מאז אך הקפיד לציין כי "בכוונתו להביא את התשלום לאישור הדירקטוריון".

כעס באוצר

עוד טוענים אורן ואריאב כי הבנק "מנסה לעקוף" את מנגנוני האישור הקבועים בחוק לקבלת החלטות באמצעות "הליכה בדרכים יצירתיות חלופיות" וכך פוגע בזכויות המדינה על פי חוזה ההפרטה. "ברור כי אם בעלי המניות לא אישרו תשלום מסוים בשעה שהנושא הובא בפניהם אין הבנק רשאי לעקוף את הצורך באישור זה על ידי דחיית ביצועו לעתיד", טוען האוצר.

באוצר כועסים מאוד על התנהגות דיסקונט. "אף שהתנגדות המדינה היתה ידועה לבנק מצא הבנק לנכון להסכים לבוררות מבלי להודיע למדינה. התנהגות זו מונעת מהמדינה את האפשרות להשמיע את עמדתה בנושא ולהשפיע על מהלך העניינים. התנגדותה של המדינה מקבלת משנה תוקף לאור המשבר הכלכלי העולמי וההתייחסות להטבות לבכירים בעת הזו". באוצר סבורים כי כלל לא מדובר בסוגיה הצריכה להיות מוכרעת בבוררות אלא על ידי אסיפה כללית של הבנק.

בדיסקונט טענו בתחילת השבוע כי ההחלטה על בוררות היא הליך פנימי בתוך הבנק וכי הדיווח לבעלי המניות יתבצע על פי הכללים הרגילים אך כרגע אין צורך בכך. בכל מקרה הליך הבוררות שרק החל, צפוי להיפסק כיוון שפרופ' נאמן מתמנה בקרוב לשר בממשלה החדשה. הבנק יצטרך לקבוע בורר חדש ובמקרה כזה יפעל האוצר דרך נציגיו בדירקטוריון הבנק להשמיע את דעתו השוללת כאמור מתן בונוס. את מינטקביץ' מייצג עו"ד רם כספי.

מינטקביץ' היה יו"ר דיסקונט בשנים 1997-2006 ונחשב ליו"ר מוצלח מאוד ששיקם את הבנק. מאז סיום תפקידו ניסה דיסקונט לשלם לו מענק פרישה בסך 10 מיליון שקל ועוד מענקים שונים בסך 7 מיליון שקל, אך החשב הכללי דאז ירון זליכה טרפד את התשלום.