רון קופמן לביהמ"ש: וואלה פירסמו 75 מאמרים שלי בלי לתת קרדיט

לאחר שהמחוזי קיבל את ערעורו וקבע כי עיתונאי שמאמריו פורסמו בעיתון רשאי למנוע את פרסומם באינטרנט, מבקש כעת קופמן לתקן את כתב התביעה בסך מיליון שקל שהגיש נגד וואלה בטענה להפרת זכויות יוצרים

העיתונאי רון קופמן טוען כי פורטל וואלה פירסם 75 מאמרים שלו בלי רשותו ומבלי לאזכר את שמו ככותב המאמר, ובכך הפר את זכותו המוסרית.

קופמן מבקש מבית משפט השלום בתל-אביב לאשר לו לתקן את כתב התביעה בסך מיליון שקל שהגיש נגד פורטל וואלה.

כזכור, קופמן היה עיתונאי ב"הארץ" מקבוצת שוקן. באמצעות עו"ד גיא אבידן טען, כי ההעתקה השיטתית של מאמריו ופרסומם באתר וואלה ושמירתם בארכיון האתר מפרים את זכויות היוצרים הכלכליות שלו.

המחלוקת המשפטית בין הצדדים היתה האם זכות הווטו של עיתונאי על פרסום מאמריו שלא כחלק מעיתון היא זכות קניינית, שהפרתה מהווה הפרת זכויות יוצרים ומזכה את העיתונאי בפיצוי.

עמדתו של קופמן נדחתה בבית משפט השלום, אך השופטת שרה דותן בסית המשפט המחוזי קיבלה את רשות הערעור שהגיש וקבעה כי עיתונאי שהסכים כי מאמריו יפורסמו בעיתון, רשאי למנוע את פרסומם באינטרנט במסגרת זכותו למנוע פרסום של יצירתו שלא במסגרת עליה הוסכם, וזאת משום שמדובר בשתי מדיות שונות. עם זאת, היא נמנעה מלהכריע אם מדובר בזכות קניינית. היא פסקה כי הפרסום בוואלה מנוגד לחוק זכויות יוצרים, ולפיכך מהווה הפרת חובה חקוקה.

זכות וטו

התיק חזר לדיון בבית משפט השלום, ובתום שנתיים של הליכים מקדמיים הורתה השופטת אביגיל כהן לוואלה להעביר לקופמן את כל המאמרים פרי-עטו שפורסמו באתר. קופמן טען כי לא כל המאמרים הועברו. וואלה ביצע "בדיקה נוספת ומאומצת" אשר בסופה הועבר מספר רב של מאמרים נוספים, שלטענת קופמן ב-75 מהם לא ניתן לו קרדיט. בשם הכותב צויין "מערכת וואלה", "haaretz - sport", "haaretz print" או סתם "הארץ".

72 מהמאמרים כלולים ב-700 המאמרים בהם עוסקת התביעה המקורית, בה נטען להפרת זכות הווטו של עיתונאי. 3 מאמרים נוספים פורסמו בלא קרדיט, אחרי שקופמן ו"הארץ" חתמו על הסכם המעניק לו תמורה כספית על פרסומם בוואלה.

קופמן מבקש לתבוע פיצוי סטטוטורי של 20 אלף שקל עבור הפרת הזכות המוסרית בכל מאמר, אך אינו מבקש להגדיל את סכום התביעה, משיקולי אגרה. (ת.א. 18380/06).