בעקבות הפחתות שווי של 436 מיליון שקל בפרויקטים באירופה - אפריקה נכסים הפסידה 224 מיליון שקל ב-2008

היקף נכסי הנדל"ן להשקעה של החברה הסתכם בסוף 2008 ב-5.2 מיליארד שקל

"לאור מצוקת האשראי שנגרמה בעקבות המשבר, ומכיוון שלמצבת התחייבויותיה השוטפות של החברה, עולה על סכום נכסיה השוטפים בסך של כ-2 מיליארד שקל, פועלת אפריקה נכסים להגדיל את יתרות הנזילות שבידיה ולהקטין את התחייבויותיה לזמן קצר", כך מדווחת אפריקה ישראל נכסים מקבוצת אפריקה ישראל עם פרסום תוצאותיה לשנת 2008.

החברה, הפועלת בתחום הנדל"ן המניב בארץ ובחו"ל, סיימה את השנה החולפת בהפסד של 223.5 מיליון שקל, לעומת רווח של 389.8 מיליון שקל ב-2007. ההפסד ברבעון הרביעי, בסך 187.3 מיליון שקל, היה חמור עוד יותר מאזהרת הרווח שפרסמה החברה, בה העריכה כי תפסיד "רק" 130 עד 150 מיליון שקל.

הסיבה העיקרית להפסד אינה תזרימית אלא חשבונאית. אפריקה נכסים ביצעה מחיקת ענק של 436 מיליון שקל משווי של נכסיה, בעיקר בפרויקטים וקרקעות המיועדים למגורים באירופה. ההפחתה התקזזה משערוך נכסים כלפי מעלה של כ-240 מיליון שקל. הנכס המרכזי ששוערך כלפי מעלה הוא קניון רמת אביב. עוד תרמו לעליית ערך הנכסים, השלמת שלב נוסף בפרויקט איירפורט סיטי בבלגרד, והשלמת בנייתם של בניין משרדים בפראג וקניון פרדוביצה בצ'כיה.

באפריקה נכסים מסבירים כי בכוונת החברה להתמקד בפרויקטים ספציפיים באירופה. "לנוכח החרפת המשבר הכלכלי הגלובלי בחודשים האחרונים, החברה התאימה את היקפי פעילותה למצב החדש שנוצר, ותתמקד בהשלמתם של מספר פרויקטים אותם מפתחת אפי אירופה, שצפויים להציף ערך רב לחברה ויגדילו את רווחיותה", אמר היום איזי כהן, מנכ"ל אפריקה ישראל ואפריקה נכסים. "במקביל, פועלת החברה להגדלת יתרות הנזילות והקטנת ההתחייבויות לזמן קצר, בין היתר על ידי נטילת אשראי לזמן ארוך כנגד נכסים שבבעלותה, ומימוש נכסים תוך ניצול הזדמנויות עסקיות ראויות".

דו"חות אפריקה נכסים מאפשרים הצצה למספרים של קניון רמת אביב, הנחשב לאחד הקניונים המוצלחים של אפריקה. שווי הקניון הוערך ב-1.53 מיליארד שקל, אך יתרת המימון בגינו עומדת על 315 מיליון שקל. הכנסות הקניון צמחו ב-8% בשנה החולפת, לסך של 116 מיליון שקל. קניון פרדוביצה בצ'כיה הוערך ב-372 מיליון שקל, ואירפורט סיטי בבלגרד ב-674 מיליון שקל.

היקף התחייבויות הכולל של אפריקה נכסים גבוה למדי. התחייבויות השוטפות עומדות על 3.4 מיליארד שקל, והיא פועלת להשגת מימון מהבנקים בהיקף של 800 מיליון שקל בכדי לפרוע חלק מהאשראי לטווח קצר. התחייבויות לזמן ארוך עומדות על 3.8 מיליארד שקל. כמו כן, לחברה חוב של 1.17 מיליארד שקל לחברה האם, אפריקה ישראל.

עוד נציין, כי החברה פועלת גם להסבת אשראי מטווח קצר לטווח בינוני וארוך, בין השאר על ידי שעבוד נכסים ומימוש נכסים. בינואר האחרון חתמה על הסכם למכירת 51% ממגדל הקריה (היובל), אך העסקה לא הושלמה עד היום. המגדל מוערך בשווי של 835.6 מיליון שקל וכנגדו יש מימון של 650 מיליון שקל. *