מסימני המיתון? עלייה של 20% בגניבות רכבים בהן היה מעורב בעל הרכב

מדובר במקרים בהם הגנב אינו פורץ אל הרכב אלא מקבל לידיו מפתח מקורי או מותאם וכן את הקוד הסודי לניטרול מערכות המיגון, וכל זאת במטרה להונות את חברת הביטוח ולקבל תגמולים בשיעור מחיר המחירון

האם המצב הכלכלי הקשה נותן את אותותיו בתחום גניבות הרכב? מחקר שוק שערכה חברת איתוראן מעלה, כי ברבעון הראשון של 2009 חל גידול של 20% בניסיונות גניבת רכב בהם מעורב משתמש מורשה (בעלי הרכב, נהג, עובדי מוסך ועוד).

מדובר במקרים בהם הגנב אינו פורץ אל הרכב אלא מקבל לידיו מפתח מקורי או מותאם וכן את הקוד הסודי לניטרול מערכות המיגון, וכל זאת במטרה להונות את חברת הביטוח ולקבל תגמולים בשיעור מחיר המחירון.

בניכוי מקרי גניבה אלה, שיטת הגניבה הנפוצה ביותר היא עדיין הפריצה האלימה לרכב וניסיון להתניעו באמצעות מחשבי רכב פרוצים (91%). 5% מניסיונות הגניבה (בעיקר ברכבי יוקרה ובבתים צמודי קרקע) מתבצעים על-ידי גניבת מפתחות הרכב. 3% מהאירועים מקורם בשוד אלים (בעיקר באזור קו התפר), ו-1% באמצעות מפתח שנשאר ברכב.

ברבעון הראשון של השנה חלה עלייה של 8% בניסיונות גניבת הרכבים, לעומת הרבעון המקביל אשתקד. עלייה תלולה של 230% נרשמה בניסיונות גניבת רכבים מסחריים, כשמנגד בסגמנט רכבי היוקרה והג'יפים חלה דווקא ירידה של 20% בניסיונות הגניבה, ובתחום רכבי המשא נרשמה ירידה של 15%.

אזור ירושלים מציג את העלייה המשמעותית ביותר בניסיונות גניבת רכבים עלייה של 38% לעומת הרבעון המקביל אשתקד. גם באזור השרון נרשמה עלייה דומה של 35% בניסיונות הגניבה. הסיבה המרכזית לכך היא קירבתם של אזורים אלו לקו התפר ולמעברים לשטחי הרשות הפלסטינית. בדרום נרשמה ירידה של 30% בניסיונות הגניבה, ובצפון ירידה של 17%.