אמיר ברנע תומך ביציאת חזקיהו נגד החלפת זיו: "לפני שנתיים התפטר באופן פתאומי נחמה ועכשיו הגיע צ'פטר 2"; זיו: "אני את שלי כבר אמרתי"

ברנע, דירקטור לשעבר בפועלים: "לפני שנתיים התפטר באופן פתאומי יו"ר בנק הפועלים, שלמה נחמה. זה קרה יומיים אחרי שהוא סיפר לי שהאריך את כהונתו בבנק" ; זיו: "הבעיה המרכזית היא שישנם פוליטיקאים שאחת התאוות שלהם היא לטפל במחירים במשק, כמו בעמלות הבנקים, שאפשר להפוך אותן למשהו מאוד פופוליסטי" ; דירקטוריון הבנק ידון מחר בהודעת המפקח על הבנקים

פרופ' אמיר ברנע, דיקן במרכז הבינתחומי הרצליה ודירקטור לשעבר בבנק הפועלים , יצא היום בהצהרה תומכת בהחלטת המפקח על הבנקים להשהות את מינויו של ציון קינן למנכ"ל הבנק במקום צבי זיו הפורש. ברנע דיבר בכנס בנושא רגולציה של מרכז קיסריה לשוק ההון.

"לפני שנתיים התפטר באופן פתאומי יו"ר בנק הפועלים, שלמה נחמה. זה קרה יומיים אחרי שהוא סיפר לי שהאריך את כהונתו בבנק. יש בכך שלושה מאפיינים שזיהיתי: פתאומיות בהתפטרות, פתאומיות במינוי המחליף והסתרת הסיבות להתפטרות מהדירקטוריון".

"עכשיו מגיע צ'פטר 2. מנכ"ל מתפטר בעיתוי מוזר, יום לפני פרסום הדוחות הכספיים של הבנק. זה היה פתאומי. הייתה פתאומיות בחילוף קביעת עובדות באופן מיידי והעדר הסבר", אמר.

ברנע פנה בשלב זה לצבי זיו, מנכ"ל בנק הפועלים, שישב לצידו באומרו, "אולי היום נשמע הסבר מדוע הייתה ההתפטרות הזאת". מכאן פנה למפקח על הבנקים, חזקיהו, ואמר לו "על הרקע הזה, התערבות הפיקוח בהחלפת מנהל בבנק היא לא רצויה אלא נדרשת".

צבי זיו אמר בתגובה: "נתתי הסבר מאוד ברור למה אני פורש. אני כבר אמרתי את שלי".

בביקורת באשר למוכנות השוק לתוצאות רפורמת בכר אמר זיו: "קיבלו החלטה שמטרתה הייתה לסדר תחרות בין הבנקים על חשבון הציבור. הוציאו את הכספים ממקום שהוא מאוד מסודר. ועדת בכר החליטה שמפעל לא יכול לקבוע לעובדים שלו באיזה קרן פנסיה לחסוך. כל אחד במדינת ישראל צריך להחליט באופן עצמאי איפה לחסוך את הכסף שלו".

"יצרו מצב שבו זרקו על כל אחד מאיתנו אחריות אישית לנהל את הפנסיה, בלי שיהיו לנו את הכלים לכך", אמר.

"90% מהאזרחים במדינת ישראל לא יכולים לנהל את החיסכון שלהם. זאת שפה מסובכת מדי וקשה להם לקבל את המידע. גם בחברות הביטוח וגם במנהלי הנכסים האחרים לא היו מוכנים לאחריות שזרקו עליהם לספק מידע מספיק", הוסיף.

זיו אמר: "זו לא משאת ליבנו לחזור ולנהל את הנכסים הללו". עוד התייחס לבעיות הקיימות בייעוץ פנסיוני היום וחשף כי רק 11 לקוחות מתוך פיילוט אליו הוזמנו 20,000 לקוחות הגיעו לקבל ייעוץ בבנק, בגלל היעדר מסלקה לקופות הגמל.

"כל הרפורמה הזאת עומדת על כרעי תרנגולת, שאי אפשר לבצע אותה בפועל, כי אין מסלקה לקופות הגמל. זאת הבעיה המרכזית ומי שמשלם את המחיר וזה בלט בשיא המשבר, כשכולם נכנסו לפאניקה, אלו הצרכנים. זאת הבעיה האמיתית", אמר.

בהתייחסו לרגולציה על הבנקים, טען זיו, כי זו מושפעת רבות מפופוליזם. "הבעיה המרכזית היא שישנם פוליטיקאים שאחת התאוות שלהם היא לטפל במחירים במשק, כמו בעמלות הבנקים, שאפשר להפוך אותן למשהו מאוד פופוליסטי. בכך תורמים הפוליטיקאים לארביטראז' הרגולטורי וליבי ליבי על המפקח שצריך להתמודד עם הלחצים הללו. זה הופך גם את העבודה שלנו כמנכ"לים לקשה הרבה יותר".