תקדים בעליון: בתי-אבות לא ישלמו מס על ריבית רעיונית בגין פיקדונות הדיירים

בכך קיבל העליון את ערעורה של חברת אלישע, המפעילה את בית-האבות "מגדל אלישע" בחיפה, על פסיקת המחוזי בעיר שניתנה לטובת רשות המסים

בית המשפט העליון קבע כי בתי-אבות אינם חייבים לשלם מס על הכנסה רעיונית מריבית על פיקדונות הדיירים השמורים אצלם והצמודים לשער הדולר, אך אינם נושאים ריבית. בכך קיבל העליון את ערעורה של חברת אלישע, המפעילה את בית-האבות "מגדל אלישע" בחיפה, על פסיקת המחוזי בעיר, שניתנה לטובת רשות המסים.

דייר המבקש להתקבל לבית-אבות מפקיד פיקדון כספי בסך כמיליון שקל. הפיקדונות נשחקים בכ-2%-3% לשנה, והשחיקה משמשת למעשה תשלום נוסף לבית-האבות עבור השהייה בו. אם השחיקה מגיעה ל-30%, משמשת יתרת הסכומים כביטחון לבית-האבות, והיא מוחזרת לדייר עם עזיבתו או לקרוביו במקרה של מוות, כשהיא צמודה לשער הדולר.

פקיד השומה בחיפה טען, באמצעות עו"ד יהודה ליבליין, כי מאחר שהפיקדונות צמודים לשער הדולר אך אינם נושאים ריבית, הרי שיש למסות את בית-האבות על ההכנסה הרעיונית כתוצאה מהריבית שלמעשה נחסכה. המחוזי בחיפה קיבל עמדה זו וקבע כי מבחינה כלכלית גלומה הטבה בקבלת הפיקדון כהלוואה בתנאים מעודפים.

עסקה שקולה

שופט העליון אליעזר ריבלין, בהסכמת השופטים עדנה ארבל וחנן מלצר, קבע כי יש להסתכל על הדברים כעסקה שקולה: מצד אחד כשהדייר מפקיד את הפיקדון, הוא נותן לבית-האבות הלוואה רגילה (כולל ריבית) - ומצד שני בית-האבות משלם ריבית לדייר, והדייר מחזיר את הריבית הזו לבית-האבות כתמורה בגין שירותי בית-האבות. לכן, נקבע כי לבית-האבות יש מצד אחד הכנסה מריבית ומצד שני הוצאת ריבית, המבטלות האחת את השנייה, ולכן בפועל אין למסות את בית-האבות על הכנסה רעיונית מריבית על הפיקדונות.

עורכי הדין שייצגו את בית-האבות אלישע, זיו שרון, מיכל סולומונוביץ ודוד קצוטי, ציינו כי ההחלטה מהווה בשורה חשובה לבתי-אבות, כיוון שהתרת הפסיקה של המחוזי היתה עלולה לגרום לקריסה של בתי-אבות. עוד הם מציינים כי לפסיקה יש גם חשיבות כללית ביחס למקרים נוספים, שבהם טוענת רשות המסים ל"הכנסה רעיונית", כגון הטבות לספקים ולנותני שירותים. (ע"א 8131/06).