פסגה נטולת תקווה

השווקים שהתרוממו בכוח תקוות מפגש G20 ייצנחו מייד כשיתבררו תוצאותיו הזניחות

טל עבדה הוא סמנכ"ל השקעות בכלל פורקס

מחר (ה') תפתח פיסגת 20 מנהיגי העולם, פגישה גלובלית של פורום הנודע בשם G20. הפיסגה הזו מתכנסת רק כשבועיים לאחר מפגש ההכנה בדרג שרי אוצר. מפיסגה עולמית בסדר גודל כזה מצפים לקבלת החלטות, הגדרת מדיניות משותפת והפניית משאבים כוללת על מנת להשיג את יעדי המדיניות.

יועצים פוליטיים משבחים ומהללים את חשיבותו, ואילו אחרים טוענים שהוא רק הזדמנות לתיאום עמדות בין מאות יועצים ושבפועל מדובר בחופשה מפנקת, על חשבון כספם של משלמי המיסים. ההיסטוריה מראה שהאחרונים צדקו לגבי רב מפגשי הפורום.

מתפקעים מחשיבות עצמית

בסיום כל מפגש שכזה מתפרסם מסמך הבנות משותף עליו חתומות כל המדינות המשתתפות והן אמורות להיות מחוייבות לו וליישומו.

ומה קורה כאשר 20 מנהיגים דומיננטיים, שאישיותם מתפקעת מחשיבות עצמית, מנסים לנסח מסמך משותף במציאות של ניגוד עניינים? כל אחד מושך לכיוון שלו וכדי לנסח משהו שיסכימו עליו כולם צריך לנסח החלטות אמורפיות שניתנות לפרשנות רחבה כרוחב המרחק בין לונדון לבייג'ין לפחות.

בפיסגה האחרונה שהתקיימה, בנובמבר 2008, בוושינגטון ועסקה גם היא במשבר הכלכלי, הושגו ההבנות הבאות:

  1. עידוד השקיפות והאחריות בדיווח.
  2. חיזוק רגולציה איתנה ומבוססת.
  3. עידוד יושרה בשווקים הפיננסיים.
  4. הגברת שיתוף הפעולה הבין לאומי.
  5. מיסוד מוסדות פיננסיים בין לאומיים.

חייבים לשבח את מי שכתב את המסמך הזה. מזה זמן רב לא שזפו עיני רשימת מטרות כל-כך מופשטות ובלתי ניתנות למדידה.

התחיבויות ברות מדידה

מה שהמשקיעים רוצים לשמוע זה התחייבות למעשים וליעדים מדידים. אפשר לקחת דוגמה מכנס המדינות התורמות לרשות הפלסטינית שהתכנס לפני כמה חודשים. נציג כל מדינה הציג את יעדיו ובסיכום נאומו התחייב להעביר מענק או הלוואה כדי להשיג את מטרותיו.

כשניגש לנתח את השפעת הפיסגה על השווקים הפיננסיים, נראה שלמרות התוצאות העגומות שהשיגה בעבר, השוק תולה ציפיות גדולות במפגש הזה. ניתן לראות זאת בעליות המתמשכות בשווקים שהתחילו במפגש ההכנה לפסגה והמשיכו למרות נתונים מאקרו כלכליים חמורים שהתפרסמו במהלך התקופה ודוחות שנתיים שחורים שפירסמו חברות ברחבי העולם.

תקוות גדולות

המגמה החיובית בשבועות הנוכחיים הפיחה תקוות חדשות בליבם של המשקיעים הצמאים לימים חיוביים יותר. אבל לכולם ברור שעדיין לא השתנתה המגמה העיקרית ולפחות לעת עתה, העליות בשווקים הן תיקון זמני ולא יותר. רק חוסן כלכלי עולמי, חזית מאוחדת, נתוני מאקרו משופרים והמשך מגמת העליות בשווקים יאותותו על שינוי כיוון אמיתי.

את תחילת השינוי הובילו הציפיות, אבל המשקיעים, שהשוק הקיז את דמם בתקופה האחרונה רוצים לראות תוצאות. במידה והפיסגה, שאמורה לפרסם את מסמך ההבנות בתחילת השבוע הבא, לא תספק את הסחורה, אנו עלולים לראות חזרה מהירה למגמה העיקרית, למסכים אדומים ולצניחה של השווקים הפיננסיים.

לקבלת תזכורת בדוא"ל על מאמר חדש שלח "אני מעוניין" למייל tal@clalforex.co.il.