בחלונות הגבוהים באמת

יש מי שיגיד שהנה, עוד ישראלי תפס לו ג'וב באיזו ועדה של אופ"א. אבל הבחירה באבי לוזון לוועד הפועל של אופ"א מכניסה אותו לאחד מהגופים החזקים והמשפיעים בארגון. מדובר במעגל הפנימי של מקבלי ההחלטות באופ"א, אם תרצו מעין ממשלה או קבינט של ארגון הכדורגל האירופי. משם, הדרך לאוזנו של פלאטיני ממש קצרה

יש מי שיטען, שהתיקו מול יוון הוא לא הצלחה מובהקת. אבל בכל זאת, איש לא יוכל להתכחש להצלחה המסחררת של הכדורגל הישראלי בימים האחרונים. מאחורי שולחנות הדיונים ובפגישות חשאיות במסדרונות נקבע רגע חסר תקדים בשבוע שעבר: יושב ראש התאחדות הכדורגל הישראלית נבחר לראשונה כחבר הוועד הפועל באופ"א. מיסטר אייברהם לוזון, פליז. לכל מי שחושב שמדובר בעוד אוסף של בירוקרטים, או בתפקיד חסר חשיבות וכדומה - אני מתנצל על הבוטות - אלו שטויות מטופשות. מדובר פה במעגל הפנימי של מקבלי ההחלטות באופ"א, סוללי הדרכים ורוקמי הקשרים. משהו שמזכיר קצת את השולחן העגול של משפחות המאפיה ב"סנדק". ואולי בעצם ההשוואה הנכונה היא למועצת חכמי התורה בראשות הרב עובדיה יוסף.

מאז מונה מישל פלאטיני לנשיא אופ"א לפני כשנתיים, הוא ביצע לא פחות ממהפכה בארגון הכדורגל האירופי. אם בעבר היתה אופ"א ידועה כאופוזיציה לפיפ"א ולתהליכים הגלובליים, הרי שכיום מדובר בארגון מקביל לחלוטין לפיפ"א של ספ בלאטר. כדי לפשט תהליכים בין הארגון היבשתי לגלובלי, המבנה של אופ"א שונה. יש לה מנהלה, בראשה עומדים הנשיא ועוזריו; יש לה קונגרס שנתי של נציגי 53 ההתאחדויות החברות בה, כלומר מעין פרלמנט. ויש לה את הוועד הפועל, מעין ממשלה וקבינט. גוף עם המון כוח וסמכויות. כל החלטה שאינה חוקתית או נדרשת לה מליאת הקונגרס, מתקבלת על ידי הוועד הפועל. כמו גם הניהול השוטף של פעילות אופ"א.

מדובר למשל בקיום הטורנירים והצורה בה יתקיימו, בקשרים עם המועדונים, עם המאמנים, עם השחקנים והשופטים; בעבודה מול ההתאחדויות וגורמים חיצוניים, בפרויקטים לטיפוח הכדורגל ופרויקטים חברתיים ואפילו בניהול העקרוני של מינהלת אופ"א.

בעונת 2007/08 נפגש הוועד הפועל שש פעמים. מדי חודשיים ליום עד יומיים, באיסטנבול, לוצרן, זאגרב, ואדוז, מוסקבה ווינה. במהלך העונה קיבל הוועד כ-10 החלטות משמעותיות: החל ממי יארח את קונגרס אופ"א הקרוב, איך יתבצע הפורמט של הגרלת הבתים ביורו 2008, שיטת דירוג חדשה עבור הגרלת מוקדמות מונדיאל 2010, ועד ההחלטה בגין גובה הפיצוי שיקבלו המועדונים השונים בגין שחרור שחקנים לטורנירים בינלאומיים.

את רוב ההכנה לדיונים הקובעים של הוועד הפועל עושות 20 ועדות שמכינות את ההצעות וחומרי רקע למליאת הקונגרס ולישיבות הוועד הפועל. רוב ההחלטות שלוקח הוועד הפועל כבר מוכנות מראש על ידי הוועדות המקדימות. מצד שני, העבודה האמיתית היא לא סביב השולחנות אלא בדיונים אישיים, בשיחות וקומבינות בין האינסיידרים.

ויש גם שכר לא רע

איך בעצם נפתח חלון ההזדמנויות עבור אבי לוזון? תומכו של פלאטיני, גרהארד מאייר-פורפלדר הגרמני פרש מהוועד הפועל, וכמוהו עוד שלושה. חבר אחר נפטר. ופלאטיני החליט להגדיל את הגוף ולייצב אותו מאחוריו כך שיכלול 15 חברים חוץ ממנו, שניים יותר מבקדנציה הקודמת. הדם הרענן שזורם אל הוועד הפועל סמוך עליו שיתמוך במיטיבו (פלאטיני) וביד המאכילה אותו. מאכילה? אופ"א רואה לנכון לפצות את חברי הוועד הפועל על טרחתם, כפי שזה נקרא. דובר אופ"א הודה בקיום משכורת שנתית לחברי הוועד, אך סירב להגיב על גובהה.

אז מה "הפיצוי" ממנו ייהנה לוזון? אם כבר משווים את המבנה לפיפ"א, יש חשד סביר שגם תנאי העבודה דומים: פיפ"א הכפילה את התשלום לחברי הוועד המנהל לפני שנתיים למאה אלף דולר בשנה, פלוס הוצאות כמו טיסות ומלונות ברחבי העולם, ואש"ל של 500 דולר ביום.

דר' תיאו צוואנציגר, נשיא ארגון הספורט הגדול בעולם (התאחדות הכדורגל הגרמנית), הגדיר את בחירתו כחבר בוועד הפועל של אופ"א כ"שיא הקריירה הפוליטית שלי בספורט". וזו לא הגזמה. אפילו עבור גרמניה, הגוף הזה הוא המקום לקדם אינטרסים עצמאיים. צוואנציגר אפילו לא הסתיר בעת בחירתו את שהצהיר בראיון ל"קיקר" כי "אמנם כרגע אין לנו אינטרסים לדחוף, מאחר שבזמן הקרוב לא נגיש מועמדות לאירוח אף טורניר".

צוואנציגר ונציגי ההתאחדויות הגדולות מדברים על דברים גדולים בוועד הפועל - כמו איך ישפיע טורניר יורו עם 24 נבחרות על מוקדמות למונדיאל; היחסים בין פוליטיקה לספורט באיחוד האירופי; האם תקנות להגבלת מספר הזרים או תקרת השכר ישימות עם החוק האירופי. ומה יש ללוזון להציע? הוא הגיש מועמדות "בהתרגשות, בכבוד ומתוך ענווה. הגעתי לכדורגל כצופה מתוך אהבת המשחק, והצלחתי עם קבוצה קטנה (מכבי פ"ת) להשפיע, מה שהראה לי על יכולת ההשפעה של מקומות קטנים לטובת הכלל".

בקמפיין הבחירות שלו, יו"ר ההתאחדות הישראלית ציין את הכדורגל ככלי לקירוב לבבות בין ישראלים ופלסטינים. גם "הניסיון בבנק הגדול בישראל במשך 30 שנה" יעמוד לצידו בעיקר בתקופת המשבר הנוכחית. ברצונו שאופ"א "תפרוש כנפיה על התאחדויות קטנות ותיתן להן אירוח של אירועים גדולים, כדי להרים את הכדורגל במדינות אלה ולשכנע את הממשלה המקומית בהשקעה גדולה יותר בתשתיות ואצטדיונים" (הציטוטים מתוך הצגת המועמדים בחוברת 'אופ"א דיירקט').

זה הספיק כדי לשכנע יותר ממחצית ההתאחדויות החברות להצביע בעבורו כנציג המדינות הבינוניות-קטנות, ולסדר לו קדנציה של ארבע שנים. אגב, הבחירה בלוזון מבטיחה שהוא יישאר באופ"א גם אם יסיים את תפקידו בהתאחדות הישראלית קודם לכן.

מה בעצם מחכה ללוזון? בשנים הקרובות יעסוק הוועד הפועל בשינויים בגביעי אירופה, בפער הפיננסי בין המועדונים הגדולים לקטנים ובחלוקה של כספי ליגת האלופות לפי עקרון הסולידריות. הוועד גם עובד בעניין הסחר באנשים, כלומר ההחתמה של קטינים מאפריקה בקבוצות מאירופה; ולא פחות חשוב, האיסור על מתן הלוואות על ידי בעלי הון למועדונים.

בכל אלו ייאלץ הוועד הפועל להילחם. מעניין יהיה לראות בארבע השנים הקרובות מה לוזון ישיג במגרש המשחקים של הגדולים, של פוליטיקאי הספורט הקשוחים והממולחים באמת.

"לוזון הפך להיות אחד האנשים הכי חשובים ומשפיעים בכדורגל האירופי" / טל וולק

איך בכלל החליט אבי לוזון לרוץ לתפקיד כל כך בכיר כחבר בוועד הפועל של אופ"א? עד כמה שזה יישמע מוזר, לוזון לא היה אמור בכלל לרוץ לתפקיד. ההחלטה נבעה דווקא יותר מאירוע נקודתי כואב עבור ההתאחדות הישראלית, כשהתברר שאופ"א העדיפה ברגע האחרון את דנמרק על פני ישראל לאירוח טורניר אליפות אירופה עד גיל 21. "באותו רגע הבנו שאם היתה לנו דריסת רגל משמעותית באופ"א, כלומר חבר בוועד הפועל, הסיכוי שלנו לקבל את הטורניר היה גדול הרבה יותר", מספר מנכ"ל ההתאחדות אורי שילה. "פתחנו את התקנונים של אופ"א וראינו שהדד-ליין להגשת מועמדות לוועד הפועל הוא 25 בינואר, 60 ימים לפני קונגרס אופ"א. ברגע שאבי לוזון הביע את נכונותו, החלטנו ללכת על זה בכל הכוח".

הבעיה של ההתאחדות לכדורגל היתה שבעוד שלה נותר חודש בלבד לכל תהליך הלובינג, בהתאחדויות המקבילות עסקו כבר למעלה משנה בדחיפת המועמדים שלהן לתפקיד עם הבטחות כאלה ואחרות למדינות שיתמכו.

מאותו רגע שלוזון נתן את הסכמתו, החלו בהתאחדות להפעיל את כל מי שרק ניתן כדי להשפיע. טלפונים לכל ההתאחדויות, שיחות שכנוע שאליהן גויס אפילו מוטל'ה שפיגלר. שבוע לפני הבחירה נסע המנכ"ל שילה עם לוזון לסבב לובינג אחרון באירופה שכלל את פרנקפורט, קייב ואנגליה לפגישות עם נשיאי התאחדויות הכדורגל, שם ביקשו מהם להפעיל את כל כובד משקלם לטובת היו"ר הישראלי לא רק אצלן אלא גם במדינות השכנות. "ישבנו מהבוקר עד הלילה עם הרבה פוליטיקה ולובי", מסכם שילה.

בהצבעה עצמה מקבלת כל מדינה מבין 53 ההתאחדויות באופ"א אפשרות להצביע ל-9 מועמדים. לוזון קיבל מעל 50% מהקולות, 28 קולות בסך הכל, כבר בסיבוב הראשון, והבטיח לעצמו את הכהונה המקסימלית - ארבע שנים. הנציג הליטאי שהיה האחרון שהצליח להיכנס לרשימה התנחם בכהונה קצרה בת שנתיים. שלושה נציגים - של ווילס, אנדורה וגאורגיה - לא הצליחו להיכנס לוועד.

את התמיכה הרחבה ביותר קיבלה ישראל מנציגי מזרח אירופה. מי שפעל לטובת לוזון בגוש המזרחי היה הבעלים של דינמו קייב גריגורי סורקיס, שהוא חבר בוועד הפועל ובמקרה גם יהודי, ודאג שמדינות מזרח אירופה יתמכו כולן בישראלי. גם קפריסין, יוון, טורקיה ומדינות הבלקן, ספרד ופורטוגל נתנו את קולן ללוזון, בעוד שמדינות צפון אירופה, מדינות סקנדינביה והאיים הבריטיים פחות התלהבו מהנציג הישראלי.

"אנשים לא ממש מבינים את המשמעות של הכנסת חבר לוועד הפועל של אופ"א", אומר המנכ"ל שילה. "ההשפעה שלך כהתאחדות הופכת להיות עצומה. הוועד הפועל הוא למעשה הממשלה והקבינט של אופ"א, ומהסיבה הזאת בדיוק אפשר להבין ולהניח שהרבה מאוד דברים שלא קיבלנו בעבר, כהתאחדות, יילכו היום הרבה יותר בקלות עבורנו. למשל, אם יש לנו היום חמישה שופטים בינלאומיים אז אפשר להניח שעכשיו נוכל להכניס יותר שופטים שלנו לרשימה. הכניסה של לוזון תסייע לנו להכניס נציג מטעם ההתאחדות שיישב בוועדה שקובעת מי יארח את טורניר אליפות אירופה עד גיל 21, שזה משהו שכידוע אנחנו מאוד רוצים. אם לסכם את זה גם ברמה הפרסונלית הכי ברורה, אז אבי לוזון הפך להיות אחד האנשים הכי חשובים ומשפיעים בכדורגל האירופי".