מנהלי הקרנות לא אופטימיים: 79% מהנשאלים חוזים שהמצב הכלכלי יחמיר בחודשים הקרובים

כך עולה ממחקר של חברת דלויט ; 64% ממנהלי ההון סיכון בישראל מאמינים כי בהתייחס לענף ההיי-טק, המשבר הנוכחי חריף יותר ממשבר התנפצות הבועה ; תחום הקלינטק הוא המועמד המוביל לצאת ראשון מהמשבר

למרות ההצהרות החוזרות ונשנות מצד אנשי ההון סיכון שהמשבר הוא התקופה הטובה ביותר להשקעות חדשות, מתברר שמצב הרוח שלהם פסימי מאוד. סקר ה-VC Indicator הרבעוני שערכה פירמת ראיית החשבון והייעוץ דלויט בריטמן אלמגור זהר ומתפרסם היום, מלמד כי 64% ממנהלי ההון סיכון בישראל מאמינים כי בהתייחס לענף ההיי-טק, המשבר הנוכחי חריף יותר ממשבר התנפצות הבועה. רק 21% מהנשאלים סברו כי שני המשברים חריפים באותה מידה.

הפסימיות של אנשי קהילת ההון סיכון המקומית באה לידי ביטוי גם בתחזיותיהם לביצועי הקרנות. 97% מהם צופים כי מדדי המניות של חברות הטכנולוגיה, ובראשם הנאסד"ק, לא יתאוששו בשנה הקרובה. מתוכם, 42% סבורים כי מדדי מניות הטכנולוגיה ימשיכו לרדת לעומת 55% שצופים כי המדדים ידשדשו ברמות הנוכחיות. 64% מהנשאלים סבורים כי צפויה עוד ירידה חדה בהיקף ההכנסות של חברות הטכנולוגיה בחצי השנה הקרובה.

לאנשי ההון סיכון אין תקוות גדולות גם בנוגע לאקזיטים. מהסקר עולה כי רק 26% מהם מעריכים ששוק ההנפקות ייפתח לפני 2011. זאת לעומת 46% שהעריכו כך בסקר הקודם, שנערך ברבעון הרביעי של 2008. בנוסף, אנשי ההון סיכון אינם מגלים אופטימיות יתרה לגבי מצב הקרנות עצמן. כל הנשאלים בסקר צופים כי גיוס הון סיכון יהיה משימה קשר מבעבר, כאשר מחציתם סבורים שהמשקיעים בקרנות עלולים שלא לעמוד בהתחייבויותיהם באופן מלא.

סימני הפסימיות באים היטב לידי ביטוי גם באסטרטגיות ההשקעה. 84% מהנשאלים מניחים כי הערכות השווי של החברות, לפיהן מתבצעות השקעות, ימשיכו לרדת בחצי השנה הקרובה. למרות המנטרה החוזרת כי המשבר הוא הזדמנות שיש לנצל, 55% מהם טענו כי לא ישנו את אסטרטגיית ההשקעה נוכח המצב, בעוד 39% אמרו שכבר החליטו להתמקד בפורטפוליו הקיים ובחברות בשלבים מאוחרים. רק 6% עתידים להעביר את מרכז הכובד לחברות בשלבים מוקדמים יותר. אם בסקר לפני שנה וחצי 78% מהנשאלים אמרו כי ישקיעו בחברות בשלבים מוקדמים (Seed וסבב השקעה ראשון), הרי שעתה מחזיקים בעמדה זו רק כמחצית מהנשאלים.