משבר עולמי? לא בתעשיית הרכב הסינית: נערכים להסתערות על אירופה, על ארצות הברית וגם על ישראל

עשרות דגמים סיניים מרשימים ייחשפו בתערוכת הרכב הבינלאומית של שנחאי, שתיפתח בעוד כשבועיים ; בניגוד לעבר, הפעם לא מדובר ביצירות חצי-אפויות שמחוברות ברישול למנועים עתיקים ; תערוכה ששווה לעלות בשבילה על המטוס ולו רק כדי לגלות, כמו באמזונס, או במקרה הזה ביאנג צה, זנים חדשים שאינם מוכרים למדע

תערוכות הרכב הבינלאומיות של 2009 משקפות היטב את מצבה העגום של התעשייה. בתערוכת לוס אנג'לס, למשל, עמדו הדוכנים של שלוש היצרניות האמריקניות הגדולות שוממים כמעט. דטרויט הייתה אפורה ומדכאת, לאחר ששורה ארוכה של יצרנים ידועי שם ביטלו את השתתפותם. ז'נבה התמקדה בעיקר ברכבי פאר לעשירים, ובימים אלה שוקלים מארגני תערוכת טוקיו, שאמורה להתקיים באוקטובר, לצמצם את מספר ימי התערוכה ואת מספר אולמות התצוגה לאחר שכמעט כל היצרנים הזרים ביטלו את השתתפותם.

אבל יש תערוכת רכב אחת, שנראה כי המשבר הכלכלי פסח עליה. מדובר בתערוכת הרכב הבינלאומית של שנחאי, שתיפתח בעוד כשבועיים. לא פחות מ-38 דגמים סיניים חדשים לגמרי ייחשפו בה, כולל ארמאדה רצינית של מכוניות חשמליות והיברידיות, רכבי כביש-שטח, ואפילו מכוניות ספורט. בניגוד לעבר, הפעם לא מדובר ביצירות חצי-אפויות שמחוברות ברישול למנועים עתיקים; הסינים פרנסו בשנים האחרונות את מיטב סדנאות העיצוב באיטליה ואת חברות ההנדסה בגרמניה, והתוצאה היא דור חדש של מכוניות עדכניות, שמתחילות להיות ראויות ליצוא. למעשה, את חלקן אנו עשויים לראות בישראל בתוך שנתיים-שלוש. אם מוסיפים לכך את עמדת ההובלה העולמית שתופסת התעשייה הסינית בכל הנוגע להנעה "ירוקה", מקבלים תערוכה ששווה לעלות בשבילה על המטוס ולו רק כדי לגלות, כמו באמזונס, או במקרה הזה ביאנג צה, זנים חדשים שאינם מוכרים למדע.

צ'רי "RIICH" G6: מטפסים בסולם התדמית

צ'רי

לא זו בלבד שבסין יש עשרות יצרני רכב, אלא שכעת החברות הגדולות מתחילות להתפצל למותגי-משנה עצמאיים בנוסח קבוצת פולקסווגן, המחזיקה מותגים כמו אודי, סקודה וסיאט. צ'רי, למשל, הודיעה כי היא מאמצת מבנה ארגוני של חטיבות-מותג נפרדות, שבראשן מותג יוקרה חדש הנושא את השם RIICH. המותג יוביל את הפריצה למערב, ויכלול בעתיד שישה דגמים שונים, כשהראשון שבהם הוא מכונית מנהלים גדולה ומודרנית למראה בשם G6, שתיחשף בתערוכה.

צ'רי טוענת כי בכל הנוגע לאיכות ולתחכום, המכונית מתוכננת להשתוות לאודי A6, שהיא הנמכרת ביותר בסין בפלח שלה. על הנייר, לפחות, ל-G6 אכן יש מפרט מרשים: נמתחת לאורך 4.96 מטרים ולרוחב 1.85 מטרים, ניצבת על בסיס גלגלים מכובד של 2.82 מטרים, יש לה מתלים נפרדים עם בולמי זעזועים מתכווננים אלקטרונית, ועוד. רשימת האבזור התקני שלה כוללת פריטים כמו תשע כריות אוויר, מערכות בטיחות מתקדמות, בקרת שיוט מונחית רדאר ועוד. על ההנעה מופקדים בשלב הראשון מנוע בנזין-טורבו בנפח שני ליטרים, שמייצר 168 כ"ס, ומנוע V6 בנפח שלושה ליטרים, בהספק 192 כ"ס. בחברה עדיין לא מדברים על יצוא, אבל איכות הגימור הגבוהה והתקינה המתקדמת של המנועים, מפיתוח עצמי של צ'רי, מעידים שלמכונית הדגל החדשה יש עתיד גם מחוץ לסין.

JAC: עיצוב איטלקי, פוטנציאל מקומי

JAC

JAC, שנוסדה ב-1999 ושהתמקדה עד כה במשאיות, זינקה לתודעה בשנה שעברה, כשהציגה בתערוכת בייג'ין שלל אבות טיפוס מודרניים ואיכותיים למראה של מכוניות פרטיות, שתוכננו בסדנת פיניפארינה האיטלקית. בשנה שחלפה מאז, עבדה החברה קשה כדי לקדם את תוכניותיה: היא בונה כעת תשתית ייצור אוטומטית מתקדמת למאתיים אלף מכוניות בשנה, ומפתחת מכוניות היברידיות וחשמליות. בשנחאי היא אמורה להציג שלושה דגמים סדרתיים שיצאו לשוק הסיני השנה. ביניהם ניתן למצוא משפחתית רגילה (B18), משפחתית גדולה ומפוארת מסגמנט C/D, ומיניוואן מודרני. החברה תציג גם מנועי בנזין ודיזל חדשים בנפחים של 1.3-2.8 ליטרים. עד שאלה יהפכו לסדרתיים אמורה החברה לגרוף את המזומנים ממכונית משפחתית קטנה ומודרנית בגודל של יונדאי אקסנט, שתונע במנועי 1.3 ו-1.5 ליטרים צנועים. לחברה יש אפילו הסכם יצוא עם יבואן ישראלי, אבל בינתיים נראה כי מצבה העסקי לא ודאי - שמועות בעיתונות הסינית גורסות שהחברה עשויה להיות ממוזגת בעידוד הממשלה עם שכנתה/יריבתה למחוז אנהואי בסין, חברת צ'רי.

לוטוס "יורופסטאר": כסף סיני, טכנולוגיה מערבית

לוטוס יורופסטאר

לוטוס הבריטית ידועה בעולם כיצרנית של מכוניות ספורט טהורות גזע, אך פרנסתה באה לה מהשכרת שירותי פיתוח הנדסיים לחברות רכב אלמוניות, אך שופעות במזומנים, מרחבי העולם. המסלול הזה הוליד את מותג הרכב הצעיר ביותר בתעשייה הסינית, שנושא את השם השאפתני Europstar. מאחורי המותג ניצבת חברת יאנגמן הסינית, שעסקה עד כה באוטובוסים ושקשורה עסקית ליצרנית האוטובוסים האירופית ניאופלן. אז איך מייצרים רכב "אינסטנט"? משלמים כמה עשרות מיליוני דולרים ללוטוס, מגדירים מפרטים, רוכשים חלקים ברחבי העולם, ומקבלים משפחתית מודרנית ונאה, שעל אחוריה מציינים הסינים בגאווה "תוכננה על-ידי לוטוס". המשפחתית החדשה של יורופסטאר, שתוצג בתערוכה, נמתחת לאורך 4.48 מטרים ולרוחב 1.72 מטרים, ויש לה רכיבים כמו מערכת היגוי מתוצרת TRW האמריקאית, כריות אוויר מתוצרת שוודיה ומתלים מפיתוח בריטי. אף שהיא מצוידת בשלב הראשון במנוע צנוע של 112 כ"ס בלבד (גם הוא מפיתוח מהנדסי לוטוס), זה לא מפריע לסינים לטעון שיש לה "גנים של מכונית ספורט". החברה בונה כיום מפעל עם קיבולת של מאתיים אלף מכוניות בשנה.

צ'רי S18: להיט ישראלי בדרך

צ'רי S18

המכונית הקטנה והתמימה שבתמונה עשויה להפוך בתוך כמה שנים לאחת הנפוצות בישראל. זו המכונית החשמלית הראשונה של צ'רי, שתושק רשמית בשנחאי. היא פיתוח עצמאית של צ'רי, ותהיה אחד הדגמים הראשונים שייוצרו במיזם "קוואנטום", המשותף לצ'רי ולחברה לישראל של משפחת עופר. לפיכך היא גם תמלא תפקיד-מפתח במיזם בטר פלייס, שאמור להעלות על כבישי הארץ מכוניות חשמליות בתוך שנתיים. ה-S18 מצוידת בסוללת ליתיום-איון-פוספט שפותחה בארצות הברית, ולטענת היצרן מסוגלת להשיג טווח רצוף של 120 עד 150 קילומטר בין טעינות, ובסיוע מנוע חשמלי בעוצמה מכובדת של ארבעים קילוואט להגיע למהירות של עד 120 קמ"ש. טעינה מלאה שלה ברשת החשמל הביתית אורכת בין ארבע לשש שעות, אבל לפי נתוני היצרן עמדת הטענה מיוחדת מאפשרת לטעון 80% מהקיבולת שלה בתוך כחצי שעה בלבד. המחיר נשמע מבטיח: כ-14,600 דולר למכונית סופר מיני חשמלית עם ארבעה מושבים, כולל הסוללה, מחיר נמוך בכ-50% מהדגם החשמלי המתחרה של BYD. אף שהוא מגלם סובסידיה של ממשלת סין, הוא עדיין מבטיח מחיר נגיש בארץ. עם זאת, החברה לא מזכירה שום אופציה ל"החלפת סוללות מהירה" נוסח בטר פלייס.

גרייט וול M3: מבחן בגרות

גרייט וול M3

חברת Great Wall עברה את כל השלבים הטיפוסיים בהתפתחות של יצרני הרכב הסיניים. היא החלה את הדרך כיצרנית של טנדרים ושל רכבי כביש-שטח מיושנים, רכשה זכויות לייצור SUV מודרני מחברת איסוזו, והחלה לייצא אותו למערב; בהמשך היא העתיקה עיצוב מיצרן מערבי גדול (פיאט), והסתבכה בתביעה משפטית והפסידה; השלב הבא היה התבססות בסין והשקעת הון בפיתוח קו דגמי רכב עצמאי ומודרני בסיוע הנדסה מערבית. את תוצאת האבולוציה הזאת ניתן יהיה לראות בביתן תצוגה בגודל כמעט 1,600 מ"ר, בתערוכה שבה תחשוף החברה לא פחות משישה דגמים חדשים, חלקם מיועדים להשקה עוד השנה. ביניהם ניתן למצוא משפחתית מודרנית, SUV ספורטיבי חדש ורכב פנאי קומפקטי ומעניין למראה, שנראה כמו ניסן Cube עם חרטום של ג'יפ רנגלר, ושנושא את הסימול M3 (בתמונה). החברה גם שמה דגש על ליין חדש של מנועי בנזין ודיזל מודרניים מאלומיניום, עם תזמון שסתומים משתנה ועם מגדש טורבו מתקדם, שאמורים להקפיץ אותם לתקינת יורו 4 ויורו 5, ולאפשר יצוא למערב בתוך שנתיים. החברה לא נוטשת את שורשיה המסחריים, ומציגה גם טנדר עם מנוע טורבו דיזל ועם תיבת הילוכים אוטומטית.