מריחים את המשבר: חג הפסח והמיתון מוזילים משמעותית את מחירי הבשמים

ההנחות על בשמים בפסח השנה משמעותיות מתמיד, וב-50 שקל ניתן לרכוש בשמים שמחירם המלא הוא 300 שקל ; מבדיקת פרייסל ו"גלובס" עולה כי המשביר מציע את המחירים הזולים ביותר מבין הרשתות המקומיות

זה הזמן לקנות בשמים. הנחות של 70% ויותר, הודות למלחמת מחירים, הופכים כמדי שנה את התקופה הזו למשתלמת לחובבי הבשמים.

מבדיקת "גלובס" באמצעות פרייסל עולה, כי רשת המשביר לצרכן מציעה כיום את המחירים הזולים (בהנחות אטרקטיביות במיוחד לחברי מועדון קלאב 365). הטסים לחו"ל, ייהנו מתעריפי הדיוטי פרי הזולים, ומי שכבר סיים להתלבט בין המבחר האדיר, מוזמן לנסות את ערוצי המכירה האינטרנטית: דרך אתר קול פרפיום תמצאו בשמים במחירים ללא תחרות.

ענף הבשמים בישראל מגלגל כ-600 מיליון שקל בשנה, כ-70% מסך הרכישות מתבצעים בתקופת פסח וראש השנה - רובן בפסח, כך מעריכה יבואנית מוצרי הבישום והקוסמטיקה "לילית קוסמטיקה". החברות מתזמנות את מועדי השקת הבשמים החדשים בסמוך לחג, והרשתות פותחות במבצעים אגרסיביים במלחמה על כיסו של הצרכן. השנה, אותות המיתון ניכרים בהיצע בשמים בנישת המחירים הזולים.

באמצעות סוקרי אתר פרייסל (www.pricesal.co.il), המתמחה בהשוואת רשתות, בדק "גלובס" את מחיריהם של 12 בשמים פופולריים: שבעה לנשים וחמישה לגברים. הסקירה בוצעה בימים ה'-ו' האחרונים בסניפי המשביר לצרכן, ניו-פארם, סופר-פארם ואפריל בחיפה. את המחירים קיבלו הסוקרים במתכונת של לקוח סמוי. הנתונים אומתו מול הרשתות, שעקב התחרות העזה ממשיכות לעדכן מחירים חדשות לבקרים בהתאם למתרחש אצל המתחרים.

הזולים - המשביר לצרכן והדיוטי פרי

כאמור, המשביר לצרכן מציע כיום את המחירים הזולים ב-8 מתוך 12 הבשמים שברשימה. הפערים מסתכמים לעיתים בעשרות אחוזים. מעבר לכך, למחזיקי כרטיס קלאב 365 תעריף זול משמעותית - כאשר על מרבית הבשמים מוענקת הנחה נוספת של 20% - מה שמוביל בהרבה מקרים למחיר זול גם בהשוואה לדיוטי פרי.

כך או כך, הנוסעים לחו"ל ייהנו מתעריפים אטרקטיביים בדיוטי פרי: למעט במקרה אחד, מחירי כל הבשמים שנמצאו בדיוטי פרי, היו נמוכים מהמחיר הנמוך שנמצא ברשתות הפארם.

שתי הרשתות היקרות לפי ההשוואה, היו סופר-פארם וניו-פארם, שמעניין לציין שהציגו מחירים דומים כמעט לאורך כל הרשימה. אפריל מתמקמת במקום טוב באמצע כשהציעה חמישה בשמים בתעריפים הזולים מבין מתחרותיה (בחלק מהמקרים מדובר במחירים שהוצעו במקביל גם במשביר לצרכן או בניו-פארם).

מחירי הבשמים נבדקו כאמור גם בשני אתרי אינטרנט: קול פרפיום www.callperfume.co.il, וג'אסט פור יו www.just4you.co.il. תעריפי קול פרפיום היו נמוכים במרבית הבשמים שברשימה, וב-5 מקרים אף נמוכים ממחירי הדיוטי פרי. הסיבה לכך נעוצה בייבוא מקביל המאפשר לחברה להציע תעריפים נמוכים, שכבר הצליחו להרגיז לא פעם את היבואנים הרשמיים.

בשני האתרים המשלוח בדואר רשום אינו כרוך בתוספת תשלום. קול פרפיום מציעה שירות שליחים ב-25 שקל. איסוף עצמי מתאפשר בחנויות האתרים באזור השרון.

קאמבק למותגים עממיים

אורי בילט, מנכ"ל מרוול קוסמטיקה, סבור כי השנה הצרכן ייהנה מהנחות גדולות יותר: "כל הרשתות מחפשות להציע מבצעים מיוחדים וחבילות מפתות". לצד ההנחות, גדל השנה היצע הבשמים בעלי תג מחיר בינוני-נמוך. כך למשל, מרוול מציעה בשמים במחיר של ארוחה עסקית ממוצעת: 50 שקל (במקום ב-150 שקל). בין הבשמים: נו לימיט לגבר, אמייזינג לאישה ועוד.

סופר-פארם מצהירה כי היא נערכת עם 900 אלף בקבוקי בושם לקראת החג. הרשת מצפה למכור 750 אלף בקבוקים: "בשבוע שלפני החג יימכר בושם כל 3 שניות", אומר דני לוזון, סמנכ"ל הסחר ברשת, "לקראת פסח משלשים את כמות המכירות: הכמות הממוצעת של בקבוקי הבושם שרוכש הצרכן הישראלי בתקופת החג היא 2.4 - 52% בשמי נשים ו-48% לגברים".

גליה תורן-חן, מנהלת תקשורת בשסטוביץ', יבואנית בשמים ומוצרי קוסמטיקה, מציינת כי השוק בארץ הוא תזזיתי ומאופיין במבצעים חותכים בחגים ומהלך השנה. "אנחנו צריכים להתאים את עצמנו להתנהלות הרשתות. עד כמה ניתן לחתוך במחיר? יש מותגי בשמים שעליהם אנחנו שומרים פחות בהיבט רף ההנחות ויש שמקפידים בהם על הנחות מינימליות כמו נרסיסו רודריגז".

כדי לתת מענה למיתון מסבירה תורן-חן כי קשת המחירים והיצע הבשמים הורחבו. לאחרונה הושקו שני מותגים עממיים - גאפ והרג'וקו (של הזמרת גוון סטפני) שמחיריהם 100-150 שקל. "בארה"ב המותג גאפ שממוקם כזול, זוכה להתעוררות בתקופה האחרונה. יש מותגים שמרחיבים את ליין הבשמים שלהם עם מוצרים זולים יותר, לדוגמה וורה וונג שהשיקה את הבושם פרינסס במחיר זול יחסית או המותג בולגרי שהרחיב את ליין הזולים".

לוזון דווקא לא סבור שהמיתון גרם להעמקת המבצעים השנה: "בשלוש השנים האחרונות חלה מגמה של העמקת ההנחות לקראת החגים והן כבר הגיע ל-70%, מכאן שאין לאן לרדת".

סופר-פארם מציעה 70% הנחה על 350 בשמים, אשר ימכרו בחמש דרגות מחיר - 100, 150, 200, 250 ו-300 שקל. מחזיקי שובר הנחה (בשווי 50 שקל בקנייה מעל 225) יוכלו לממשו ב"כפל מבצעים" (עד ה-8 באפריל).

במשביר לצרכן מסבירים כי המצב הכלכלי לא השפיע על שיעורי ההנחות בקטגוריית הבשמים וכי מבצעים אטרקטיביים לקראת פסח הם מסורת של שנים. ההנחה המוצעת כיום היא 50% על מגוון בשמים, ו-20% הנחה על היתרה לחברי מועדון קלאב 365. נציין כי עלות החברות במועדון היא 100 שקל לשנה (מתוכה 50 שקל משמשים כזיכוי לקנייה).

אצל הרשת האחות ניו-פארם, מוצעים חלק מהבשמים בהנחה ואחרים במסגרת מבצע "מוצר שני בשקל", אלא שאז המחיר משתלם ברכישת שני מוצרים במחיר זהה (50% הנחה לכל אחד).

בדיוטי פרי מכריזים כי כל מחיר מבצע בארץ, פוגש מחיר זול יותר בדרך לחו"ל. בנוסף, במידה שיימצא מחיר זול מהדיוטי פרי - הוא יתוקן והלקוח יפוצה. גם בהתייחס לכתבה זו הודגש כי אם יימצא מחיר זול יותר - הוא יתוקן מיידית. נדגיש כי המקח הוא מול הרשתות ולא מול מכירה ישירה או מקוונת, או ביחס למחירים המיועדים לחברי מועדון. ההנחות במחירי הבישום בדיוטי פרי מגיעות ל-40% לצד עשרות בשמים ב-40 דולר (כ-170 שקל).

אבי בן חור, מנכ"ל הדיוטי פרי, מדגיש כי המחירים מבטאים פער של עשרות אחוזים בהשוואה לדיוטי פרי באירופה. כדי לעודד את הקונים להעמיס את עגלות הקנייה, ממשיך מבצע 3 1 על בשמים (המשתתפים במבצע) ו-12 תשלומים ללא ריבית (בקנייה מעל 39 דולר). ברשת אפריל, לצד הנחות על מרבית הבשמים, מגוון בשמים מוצעים לפי קבוצות מחיר של 59, 149, 199 ו-249 שקל.

חגיגת ההנחות אינה כוללת בשמים בודדים השומרים על פרסטיג' באמצעות מחיר קבוע: למשל בשמי המותג שאנל או פראדה אשר הדרך היחידה להשיגם במחיר מוזל היא באמצעות רכישה פטורה ממכס - בדיוטי פרי.

הכמות והמחיר לא תמיד תואמים

לוזון מציין כי נשים מעדיפות בקבוקי בושם המכילים 50 מ"ל, בשל רצונן (הלא אירופי יש להדגיש) לגוון את הארסנל הפרטי. גברים לעומתן, שמרניים יותר ומעדיפים בקבוקים המכילים 100 מ"ל ויותר. בילט מוסיף כי קטגוריית הבשמים לגברים רושמת עלייה של 10% מדי שנה.

המחיר לא תמיד מגלם את כמות הנוזל בבקבוק, ולעיתים באופן אירוני אף מתייקר בבקבוק שתכולתו קטנה. לדוגמה: אמפוריו ארמאני לגבר בסופר-פארם נמכר ב-250 שקל ל-75 מ"ל לעומת 273 שקל מחיר לבקבוק המכיל 50 מ"ל.

במקרים אחרים ההפרשים במחיר אינם תואמים לתוספת היחסית: פינק קורל של אסתי לאודר נמכר בסופר-פארם ב-210 שקל עבור 50 מ"ל כשבתוספת של 40 שקל הכמות מכפילה עצמה ל-100 מ"ל.