הרבעון שחברות המעו"ף יעדיפו לשכוח: הפסידו כ-2.7 מיליארד שקל ברבעון הרביעי

עם זאת, את 2008 הצליחו החברות לסיים ברווח של 19.8 מיליארד שקל, ירידה של 40% לעומת 2007 ; הוצאות המימון זינקו אשתקד ב-85% ל-10.6 מיליארד שקל

השנה החולפת הייתה אחת הגרועות שידעו החברות הציבוריות. מניותיהן נחתכו בעשרות אחוזים, ומאוחר יותר הגיעו הדו"חות הכספיים שגיבו את החשש מההרעה בעסקים. אולם אם בתחילה בלטו בעיקר התוצאות הגרועות שפרסמו החברות הקטנות, הרי שכעת ניתן כבר לומר כי המשבר הכלכלי נתן אותותיו גם בחברות הגדולות והיציבות ביותר.

מבדיקת "גלובס" עולה כי חברות המעו"ף הפסידו ברבעון הרביעי של 2008 קרוב ל-2.7 מיליארד שקל. זאת, לעומת רווח של 6 מיליארד שקל ברבעון המקביל. למעשה, רק 14 מתוך 25 חברות המעו"ף הצליחו לסיים את הרבעון ברווח.

חברות הנדל"ן והבנקים בלטו במיוחד בהפסדים. במדד המעו"ף יש כיום נציגות רק לשתי חברות נדל"ן: אפריקה ישראל וגזית גלוב . אולם למרות הנציגות המועטה, משקלן בהפסדי חברות המעו"ף היה גדול למדי. אפריקה הפסידה 2.9 מיליארד שקל ואילו גזית גלוב רשמה הפסד של 865 מיליון שקל. רוב ההפסדים נבעו ממחיקות של שוויי הנכסים. עוד בלט לרעה מגזר הבנקאות, עם הפסדים כבדים ברוב הבנקים.

את התמונה איזנו שתי החברות הגדולות והוותיקות, טבע וכיל , שהמשיכו לרשום רווחים נאים גם ברבעון הרביעי. טבע צפויה להמשיך ולהציג רווחים גם ברבעונים הקרובים. באשר לכי"ל התמונה פחות ברורה, על רקע ההאטה בענף הדשנים.

נקודת האור: הרווחים גדלו

בסיכום שנתי חברות המעו"ף עדיין מציגות רווחים. 25 החברות הרוויחו ב-2008 19.8 מיליארד שקל, ירידה של 40% לעומת 2007. לאחר שנים רבות בהן הובילה טבע את טבלת הרווחים, גזלה ממנה כי"ל את הבכורה, לאחר שהרוויחה ב-2008 7.6 מיליארד שקל, לעומת רווח של 7.4 מיליארד שקל לטבע.

למעשה, בנטרול רווחי טבע וכי"ל, מסתכמים רווחי המעו"ף בשנה החולפת רק בכ-3 מיליארד שקל. בתחתית הטבלה נמצאת אפריקה ישראל, שרשמה הפסד עתק של 4.8 מיליארד שקל.

החברות התמודדו בשנה החולפת עם לא מעט קשיים, בהם שחיקת הדולר, העלייה במחירי חומרי הגלם והנפט והנפילות בשווקים הפיננסיים. לכך יש להוסיף, כמובן, את המשבר הכלכלי שהחל לחלחל לפעילות הריאלית, בעיקר בדו"חות הרבעון הרביעי.

בחברות דפנסיביות מתחומי המזון והתקשורת החלו להישחק הרווחים, ומנגד חברות החשופות במיוחד למשבר, כמו חברות הנדל"ן והפיננסים, ספגו הפסדים כבדים. התוצאה היא ירידה חדה ברווחי חברות המעו"ף, שברבעון הרביעי גם הפכה להפסד.

לגורמים הללו חשוב להוסיף גם את הוצאות המימון, שזינקו באופן משמעותי. הוצאות המימון של חברות המעו"ף הסתכמו בשנה החולפת ב-10.6 מיליארד שקל, עלייה של 85% לעומת שנת 2007. הוצאות המימון גדלו הן בשל המינוף הגבוה שנטלו על עצמן חברות רבות בימי הגאות העליזים, והן בשל העלייה במדד המחירים במחצית הראשונה של השנה, שהקפיצה את עלות ההלוואות צמודות המדד.

לחיוב ניתן לציין את הכנסות חברות המעו"ף, שצמחו אשתקד ב-16% ל-322.5 מיליארד שקל. אולם במקרים רבים העלייה בהכנסות לא השתקפה ברווחים. כך, חברות האנרגיה רשמו גידול משמעותי בהכנסות בעקבות עליית מחירי הנפט, אך הזינוק נעצר בסעיף ההוצאות, שעלה ברוב המקרים באותו היקף לפחות.