באורח נדיר: שינוי במצב הכלכלי של החברה הביא לביטול עיקול של 8.5 מיליון שקל

ביהמ"ש ביטל עיקול בסך 8.5 מיליון שקל שהוטל לפני שנתיים על חברת תל-דר נכסים והשקעות שבבעלות אבשלום צומן, וזאת במסגרת בקשה לעיון חוזר ; העיקול בוטל נוכח שינוי נסיבות מהותי

בית המשפט המחוזי בתל-אביב ביטל, באורח נדיר יחסית, עיקול בסך 8.5 מיליון שקל שהוטל לפני שנתיים על חברת תל-דר נכסים והשקעות, שבבעלות אבשלום צומן, וזאת במסגרת בקשה לעיון חוזר ולאחר ששתי בקשות דומות נדחו בעבר. העיקול בוטל נוכח שינוי נסיבות מהותי.

הקבלן שמשון גבאי והחברה שבבעלותו תבעו 8.5 מיליון שקל מתל-דר ומצומן, שותפיהם לפרויקט אחוזת הנשיא ברחובות. הרשם לשעבר, דוד גלדשטיין, הטיל עיקול בגובה סכום התביעה על נכסי תל-דר, ועיקול בסך 400 אלף דולר על נכסי צומן.

באמצעות עוה"ד מרדכי שלו ואיתן צפריר ביקשו החברה וצומן לבטל את העיקולים - הן נוכח שינוי נסיבות שחל במצבם הכלכלי, והן נוכח החלטה שיפוטית שהורתה לתובעים להגיש בקשה לאשר את תביעתם כתביעה נגזרת.

הרשם שמואל ברוך קבע כי אכן חל שינוי של ממש במצבם (של הנתבעים) מאז ניתן העיקול והוכחה איתנותם הכלכלית. "תיקי הוצאה לפועל רבים שהיו תלויים נגדם נסגרו או צפויים להיסגר בעת הקרובה", והם פרעו חובות במיליוני שקלים - "כך שקשה לומר שכיום מתקיים יותר יסוד ההכבדה", קבע. בנוסף, הנתבעים הציגו שורה של נכסים מהם ניתן להיפרע, אפילו אם תתקבל התביעה במלואה.

שינוי מהותי

הנימוק השני היה קביעת הרשם איתן אורנשטיין בקדם המשפט, לפיה על התובעים להגיש תביעה נגזרת, משום שרוב הסכום הנתבע מקורו בעילת תביעה שאם קיימת, הרי שהיא קיימת לחברה המשותפת שהוקמה לצורך הפרויקט.

"מדובר בקביעה חדשה מהעת האחרונה, שכאמור לא הוגש ערעור עליה, ובהחלט יש לומר כי מדובר בשינוי נסיבות מהותי, בכל הנוגע למרבית סכומי התביעה", קבע הרשם ברוך.

עם זאת, הוא סירב לבטל כליל את העיקול בסכום זה שהוטל על צומן עצמו אלא רק להפחיתו ל-400 אלף דולר. זאת, משום שבהחלטת הרשם בשעתו יש גם קביעה ערכית באשר לדרך התנהלותו של צומן, התנהלות ש"יש בה כדי להצביע על חשש מסוים מניסיון עתידי להבריח רכוש, לפחות על פני הדברים". (בש"א 18210/08).