בנק הפועלים גייס 145 מיליון דולר בכתבי התחייבות נדחים: בדויטשה בנק העלו את ההמלצה למניה ל"קניה"

כתבי ההתחייבויות הנדחים שגויסו יחשבו כהון משני, ויביאו את יחס הלימות ההון הכולל של הבנק ל-11.42% ברבעון הראשון ; הגיוס בוצע בדולרים אמריקניים וקנדיים בריבית משתנה ששיעורה 3.87%-5.32% ; דויטשה בנק העלה את מחיר היעד ל-10 שקל - גבוה ב-26.6% משער הבסיס: "המניה כבר מתמחרת שנתיים קשות קדימה"

בנק הפועלים גייס 145 מיליון דולר באמצעות החברה הבת בבעלותה המלאה, Hapoalim Intenational N.V ("הפועלים בינלאומי"). מדובר בכתבי התחייבות נדחים, שיחשבו כהון משני של הבנק, לפי הודעתו של המפקח על הבנקים, רוני חזקיהו, מבנק ישראל. ההנפקה יועדה בעיקר למשקיעים בחו"ל. בניגוד לשטרי-ההון של הבנק, שעלו לכותרות בתחילת החודש בעקבות המנגנון המובנה בהן - המאפשר ביטול או דחייה של תשלום הרביעית במקרה של הפסד מצרפי על פני 6 רבעונים רצופים (או המרת התשלום ממזומן למניות), כאן אין מדובר במקרה זה.

כתבי התחייבות הם ניירות-ערך דומים לאגרות חוב שמגייסים בנקים באישור המפקח על הבנקים. הון שמגייסים הבנקים באמצעות כתבי התחייבות נדחים נחשב לצורך חישוב יחס הלימות ההון כהון משני, והוא מוגבל לכך שרק מחציתו משמשת לצורך חישוב הונו העצמי של הבנק כדי לעמוד ביחס הלימות הון. הזכויות בכתבי התחייבויות נדחים משניים לתביעותיהם של כל הנושים האחרים של הבנק (ומכאן "נדחים"), פרט לנושים בעלי זכויות דומות. אג"ח בנקאיות, לעומת זאת, מייצגים חוב בכיר הנחשבות בהיקפן המלא לצורך חישוב עמידת הבנק בתנאים של הלימות ההון.

כתבי ההתחייבות הנדחים הונפקו בהנפקה פרטית ולא ירשמו למסחר. הגיוס בוצע במסגרת תוכנית גיוס שטרי ההון הגלובלית של קבוצת בנק הפועלים לטווח הבינוני. התוכנית אושרה על-ידי רשות השירותים הפיננסיים בבריטניה (הגוף המקביל למפקח על הבנקים בבנק ישראל, המפקח על הביטוח, החיסכון ושוק ההון במשרד האוצר ורשות נירות-ערך בישראל גם יחד). ההצעה איננה הצעה לציבור במדינה כלשהי והתוכנית קובעת הוראות ספציפיות לענין הפצת הניירות. כתבי ההתחייבויות מגובות בערבות הבנק.

תמורת ההנפקה תופקד בבנק ופרעונה ידחה, כאמור, לאחר יתרת ההתחייבויות של בנק הפועלים בעלי אותה דרגת פירעון או נחותה ממנה. נזכיר, כי יחס הלימות ההון של הבנק, לסוף שנת 2008, עלתה ל-11.15%, בהשוואה ל-10.26% שנה קודם. מתוכו, יחס ההון הראשוני הגיע לכ-7.6%. ההנפקה תביא להגדלת יחס הלימות ההון הכולל בכ-0.2%, אך לא תשנה את יחס הלימות ההון הראשוני. הדבר יצטרף לגיוס של 220 מיליון שקל בפברואר - אשר צפוי להביא את הלימות ההון הכוללת של הבנק בסיום הרבעון הראשון ל-11.42%.+

תשלום/עדכון ריבית שיעור הריבית סוג ריבית תקופת תשלום הקרן מטבע סדרה
כל 6 חודשים *L+2.15% משתנה חמש שנים ויום דולר ארה"ב 2014B
כל 6 חודשים 4.377% קבועה חמש שנים ויום דולר ארה"ב 2014A
כל 6 חודשים L+3.05% משתנה שבע שנים ויום דולר ארה"ב 2016
כל 6 חודשים L+3.6% משתנה עשר שנים ויום דולר ארה"ב 2019
כל 6 חודשים L+2.15% משתנה חמש שנים ויום דולר קנדה 2014C

*L = LIBOR. ריבית על אשראי בין-בנקאי הנקוב במט"ח בשוק הכספים בלונדון.

שיעור הריבית לחצי שנה נקבע אתמול (ד') על 1.71625% לדולר אמריקני ועל 1.38167% לדולר קנדי. מכאן, שהגיוס נעשה בריבית משתנה ששיעוריה הנוכחיים נעים בין 3.87% ל-5.32% במונחים שנתיים. בכתבי ההתחייבות הללו אין מנגנון של תחנת יציאה שלאחריהן עולה שיעור הריבית.

דויטשה בנק מעלים המלצה ומחיר יעד

בתוך כך, העלה דויטשה בנק הגרמני את המלצתו לבנק הפועלים ל"קניה" מ"החזק" ואת מחיר היעד ל-10 שקל, גבוה בשקל בודד ממחיר היעד הקודם וב-26.6% משער הבסיס. האנליסט דן הארווארד מציין כי שער המניה, המגלם מכפיל 0.5 על הרווח השנתי ב-2009, "מגלם ציפיה לירידה חדה בשווי בספרים לדעת המשקיעים ROE בן קיימא של 7% - או לחילופין, שהמניה מתומחרת בחסר".

"המניה כבר מתמחרת שנתיים קשות קדימה", נכתב בסקירה, בה מוערך כי שיעור ההפרשה לחובות מסופקים יעלה ל-1.4% והתשואה על ההון העצמי תרד ל-3.5% מ-6.4%. "אנחנו בטוחים כי ממשלת נתניהו תשים בראש סדר העדיפויות שלה את מחזור שוק האג"ח הקונצרניות" - מה שהם רואים בו קטליזטור למניה.

הרווארד מעריך שהבנק יצטרך לגייס 2 מיליארד שקל ביחס הלימות ההון המשני שלו ועוד 800 מיליון שקל בהון הראשוני המורכב על מנת להגיע ליעד שקבע המפקח, 12% עד סוף 2009. המודל בו עושה האנליסט שימוש הוא פרמיית סיכון על ההון (ERP) בהנחת ריבית חסרת סיכון של 6% (תשואה לפדיון באג"ח הממשלתית השקלית הארוכה שאינה צמודה ונושאת ריבית קבועה) ובשיעור צמיחה של 2%.

פועליםפועלים