עקיבא מוזס: "מנהל טיפוסי בחברה אינו קרימינל מועד"

מנכ"ל כי"ל בכנס התאגידים של רשות ניירות ערך: "הדו"ח של כי"ל כולל 450 עמודים; האם בכל העומס הזה יש גם תועלת לציבור?"

"עודף הגילוי יוצר לעיתים דווקא מכשול בפני הקורא הסביר והקורא המתוחכם. הדו"חות הם בעובי של מספר סנטימטרים - הדו"ח של כי"ל כולל 450 עמודים. האם בכל העומס הזה יש גם תועלת לציבור?" כך אמר היום (ה') מנכ"ל כי"ל ויו"ר איגוד החברות הציבוריות, עקיבא מוזס, בכנס התאגידים של רשות ניירות ערך.

מוזס אמר עוד, כי לא ברור עד כמה תהליך ה"סוקס", הגברת הפיקוח על דירקטוריונים לפי חוק סרבנס אוקסלי בארה"ב, אפקטיבי לחברות ישראליות. "עלינו לזכור שתהליך ה'סוקס' לא מנע את המשבר האחרון שנקלענו אליו", אמר מוזס.

בהתייחס להוראות הרגולטוריות השונות הניחתות על החברות, העיר מוזס כי "בתקופת משבר, הרגולטור פעיל מאוד ומוציא רשימה של תקנות. לחברות לוקח זמן לעכל ולהפנים את השינויים. רגולציה שאינה מוטמעת גרועה יותר מהיעדר רגולציה".

מוזס הציע לאפשר ברוב מיוחד הארכת כהונה של דח"צ מעבר לשתי כהונות. לדבריו, לקראת סוף כהונתו השנייה, "הדח"צ מגיע לשיא הכושר, ולכן יש לאפשר למנותו לתקופת כהונה שלישית".

בהתייחס לפליליזציית יתר אמר: "אנו רואים יותר ויותר העמדה לדין של דירקטורים ונושאי משרה. בתי המשפט הוסיפו ושללו מהמנהל יכולת להסתמך על חוות דעת של ייעוץ משפטי. גם אם הפעולות נעשות על סמך עצת היועץ המשפטי הידוע והמוכר, המנהל עשוי להימצא אשם. מנהל טיפוסי בחברה אינו קרימינל מועד. הוא רוצה לשמור על שלטון החוק. לעיתים מצב הדברים הוא כזה שהחברה נמצאת בדיפולט, בייחוד בעניינים מקצועיים. ההליך הפלילי, במיוחד למי שאינו פושע מועד, אינו מן הקלים".

מוזס התייחס גם לכוונה להחמיר באחריות האישית של מנהלים. לדבריו, זה מהלך לא נכון, שכן "במקום לנהל, המנהל יהיה עסוק בדברים אחרים".