הממשלה אישרה: תקציב דו-שנתי לשנות התקציב 2009 ו-2010

(עדכון) - התקופה לאישור התקציב תוארך מ-45 ימים ל-106 ימים מיום כינון הממשלה ; הכנסת תתכנס לדיון מיוחד כדי להעביר כבר מחר את ההחלטה ב-3 קריאות ; החלטת הממשלה עוררה זעם בכנסת

הממשלה החדשה אישרה פה-אחד את הצעתו של שר האוצר יובל שטייניץ להעביר תקציב דו-שנתי לשנים 2009-2010. על-פי החלטת הממשלה, תוארך התקופה העומדת לרשות הממשלה והכנסת לאשר את תקציב המדינה לשנתיים הקרובות, מ-45 ימים מיום כינון הממשלה ל-106 ימים מיום כינונה, ובלבד שבתוך תקופה זו יאושר גם תקציב המדינה לשנת 2010.

לנוכח ההארכה, צפוי תקציב המדינה לשנתים הבאות לעבור בקריאה שניה ושלישית ב-15 ביולי. "זהו תקציב לשנה וחצי כדי להימנע ממעבר בדרך הייסורים הזאת בעוד חודשים ספורים. יחד עם זאת, אנו שומרים על הזכות להיות גמישים בהתאם להתפתחויות המשבר הכלכלי", אמר ראש הממשלה, בנימין נתניהו בישיבת הממשלה.

מחר תתכנס הכנסת לדיון פגרה מיוחד על פי בקשת הממשלה להעביר כבר מחר בשלוש קריאות את ההחלטה הדורשת תיקון לחוק יסוד: הכנסת וחוק משק המדינה.

בניגוד להצעות חוק אחרות, שמרגע הגשתן ועד לכניסתן לרשומות עוברים כמה חודשים, תפעל מחר הממשלה להעביר את הצעת החוק בתוך כמה שעות. לצורך כך תכונס המליאה וכן ועדת הכספים.

החלטת הממשלה עוררה זעם בכנסת. יו"ר מרצ, ח"כ חיים אורון, פנה ליו"ר הכנסת בדרישה לקבל חוות דעת מהיועצת המשפטית לכנסת האם ראוי לקיים שינוי בחוקי יסוד ליום אחד והאם ראוי שוועדת הכספים תדון בנושא במקום ועדת חוקה המוסמכת לדון בנושא על פי תקנות הכנסת. "קיים הבדל מהות בין הארכת מועד אישור תקציב המדינה בהוראת שעה לפרק זמן שיאפשר דיון מעמיק ורציני בתקציב לבין שילוש המועד הקובע לאישור התקציב ובעיקר קבלת החלטה המהווה שינוי מהותי של תקציב דו שנתי", אמר אורון והוסיף כי דיון ועדת כספים הזמנית בשינוי חוקי יסוד נוגד את רוח תקנון הכנסת.

גם שר האוצר לשעבר, ח"כ רוני בר און הביע התנגדות להחלטה. "כוונת הממשלה להביא לאישור הכנסת תקציב דו-שנתי ולהכינו ל-3 קריאות בפרק זמן כה קצר, הינה מעשה אווילי ולא רציני החושף את המטרתה האמיתית של הממשלה לדאוג לשרידותה ולא לטובת המשק", אמר בר און. לדבריו, "מדובר בהליך מוטעה, שכן אין איש במערכת הכלכלית והפוליטית בישראל המסוגל כבר כעת לחזות מה יהיה מצב המשק בשנת 2010 ועל סמך אילו הנחות יש לבסס התקציב לאותה שנה". בראון הוסיף ואמר כי: "מהלכים פזיזים ומוטעים אלו אשר נעשים בדרך של מחטף פוליטי בכסות כלכלית פוגעים פגיעה קשה במעמדה של הכנסת אשר אמורה לפקח על פעילות הממשלה".

ח"כ עמיר פרץ אמר כי "גם הממשלה הקודמת נכנסה במחצית השנה ולא נזקקה לתקציב דו שנתי, אלא נהגה בכנסת בכבוד ואיפשרה את הדיונים הנדרשים לכל תקציב ותקציב. בתקופה זו של חוסר יציבות ושל שינויים רבים בנושאים הכלכליים, הן בעולם והן בישראל, אסור לקשור באזיקים את ידיה של החברה הישראלית, אלא להכין תקציב לשנת 2009 ולהיערך בצורה מקיפה לתקציב 2010 ". לדבריו, "אנו צופים כיצד במדינות המערביות ובארה"ב התאימו תכניות ושינו תקציבים, כמעט אחת לחודש בגלל מצב הכלכלה העולמית, ולכן אסור לנו לנהוג בפזיזות ולאשר תקציב דו שנתי הפוגע במעמדה של הכנסת וביכולתה לקיים את תפקידה. עוד תקום ממשלה שתרצה תקציב ל-4 שנים ותייתר את הכנסת לחלוטין ותשאירה מרוקנת מתוכן", אמר פרץ בזעם.