האופציות על הדולר משקפות לו התחזקות של 0.12% לרמה של 4.17 שקלים לדולר

חטיבת המחקר של בנק אגוד: המומנטום החיובי יימשך בטווח הקצר; ממליצים עדיין על חשיפה נמוכה למניות ; לידר שוקי הון: באפריל צפוי עודף גיוס של 2.2 מיליארד שקל בשוק האג"ח

היום, כבכול יום ראשון, לא מתקיים מסחר במט"ח. האופציות על הדולר משקפות לו התחזקות של 0.12% לרמה של 4.17 שקלים, בפתיחת שבוע המסחר. שערו היציג של הדולר נקבע ביום שישי האחרון על 4.165 שקלים, לאחר שהוריד כ-0.24% מערכו.

במחלקת המחקר של בנק איגוד התייחסו לכך שהממשלה ה-32 בישראל בראשות בנימין נתניהו שהושבעה בשבוע עומדת בפני אתגרים קשים מאוד לאור ההאטה הכלכלית החריפה בארץ, עליה בשיעור האבטלה, גירעון תקציבי ומשבר אשראי חריף.

על שר האוצר החדש, יובל שטייניץ, ציינו באיגוד כי למרות חוסר ניסיונו המיניסטריאלי והעובדה שהוא חסר רקע כלכלי אקדמי למד שטייניץ בשבועות האחרונים את הבעיות הבוערות במשק בכהנו בתפקיד יו"ר צוות 100 הימים שהתווה לנתניהו את המדיניות הכלכלית המיידית.

שר האוצר גיבש מספר עמדות ברורות לטיפול בחלק מהעניינים הבוערים של המשק. שטייניץ צפוי להמליץ על קיצוץ חד יותר בתקציבי הביטחון והחינוך של תקציב שנת 2009 לעומת תקציב 2008.

בנוגע למשבר האג"ח בארץ, שטייניץ ממליץ לאמץ את הצעת יו"ר רשות ניירות ערך, זוהר גושן, שלפיה הממשלה תציע ערבויות בשיעור של 75%-80% להענקת אשראי למשקיעים המוסדיים לצורך רכישת אג"ח קונצרניות או לצורך מתן אשראי בנקאי חדש ללווים כדי לאפשר מחזור של חלק מהחובות. המדינה תעניק סיוע לחברות שליבת העסקים שלהם בארץ.

לגבי פתרון מחנק האשראי - צפוי שטייניץ לתמוך בהקמת קרנות מיוחדות לעסקים קטנים ובינוניים שיהיו משותפות לבנקים ולמגזר העסקי, תוך ערבות מדינה חלקית לאשראי. הצוות המליץ על הענקת ערבות מדינה חלקית לבנקים לגיוס הון נוסף כדי לאפשר להם להגדיל את נפח האשראי.

עוד צפויה הממשלה להיאבק באבטלה והעוני באמצעות הרחבת תוכנית ויסקונסין לכל המדינה ובנוסף לגבש תוכנית להפחתת מיסים מדורגת במשך ארבע שנים הן לחברות וליחידים למקבלי שכר של 8,000 עד 18,000 שקל בחודש. עוד צפויה הממשלה לבצע רפורמות בשיווק הקרקעות והסרת חסמים ביורוקרטים בתחומי הקרקעות ושיכון.

זירת המאקרו בישראל

מלקט הנתונים שפורסמו ע"י הלמ"ס השבוע עולה כי נמשכת במלוא עוזה הירידה בפעילות הכלכלית במשק. מלקט הנתונים שפורסמו לתקופה של דצמבר 2008 - פברואר 2009 עולה כי בתקופה זו נמשכה הירידה ביצוא הסחורות, ביבוא חומרי גלם, בייצור התעשייתי, בפדיון ענף המסחר ובמספר לינות התיירים בבתי מלון בארץ. הייצור התעשייתי, ירד בחודשים דצמבר וינואר ב-2.4% בהמשך לירידה של 5.5% בחודשיים הקודמים.

יצוא הסחורות (ללא יהלומים) ירד בתקופה הנסקרת בשיעור שנתי של 25.4% בהמשך לירידה של 31.4% בשלושת החודשים הקודמים. מדד פדיון בענפי המסחר והשירותים ירד בחודשים דצמבר וינואר ב-21.4% בהמשך לירידה של 5.6% בחודשיים הקודמים. מספר לינות התיירים בבתי מלון ירד בתקופה הנסקרת בשיעור שנתי של 54% המשך לירידה של 25% בשלושת החודשים הקודמים. שיעור האבטלה גדל בינואר והסתכם ל-6.8% לעומת 6.3% ברבעון האחרון של 2008.

במחלקת המחקר של בנק איגוד מעריכים כי המומנטום החיובי בשווקים יימשך בטווח הקצר. עם זאת הם לא משנים את המלצתם וממליצים על חשיפה לרכיב המנייתי של כ-10% בתיק הסולידי וכ-30% בתיק הספקולטיבי.

ברמה סקטוריאלית ממשיכים באגוד להעדיף את הסקטורים הדפנסיביים כגון בריאות, צריכה פרטית . בארץ ממשיכים להמליץ על איסוף סלקטיבי של מניות הנסחרות נמוך בפער משמעותי ממחירן הכלכלי על פי רשימה מומלצת של הבנק.

לידר שוקי הון: באפריל צפוי עודף גיוס של 2.2 מיליארד שקל בשוק האג"ח

בבית ההשקעות, לידר שוקי הון, ציינו כי בחודש מארס צפוי גירעון של 2.5 מיליארד שקל ורמת גביית מסים סבירה של כ-14.5 מיליארד שקל. האוצר ממשיך לצפות לגירעון של כ-6% תוצר בשנת 2009 כששוק האג"ח ממתין לתוכנית כלכלית של הממשלה
החדשה.

בלידר שוק הון ציינו כי שוק האג"ח הגיב בחיוב בשבוע שעבר לתוכנית בנק ישראל לרכישה
מוגברת של אג"ח. בארה"ב שיעור האבטלה עלה ל-8.5% כשהתשואות הארוכות עלו ל- 2.88% על רקע העדפה לשוק המניות וחשש מהנפקה גדולה השבוע. (reverse flight to quality).

לגבי אינדיקטורים כלכליים בישראל אמרו בלידר כי בחודשים האחרונים מסתמנת ירידה חדה במספר דירות חדשות שנמכרו.

בלידר ציינו כי ציפיות האינפלציה נמצאות בעלייה כתוצאה מחשש להזרמה עתידית על ידי בנק ישראל. בינתיים, ספיגה חזרה של עודפי ההזרמה הנובעים מרכישת אג"ח ומט"ח
תקשה על ירידת תשואות קצרות. בנק ישראל יצטרך להגדיל את המכרזים
לפיקדונות השקליים בכ- 12 מיליארד שקל מדי חודש.

הפער בין השחר ל-10 שנים וה-TB בארה"ב ירד ל-1.54% עליית התשואות בארה"ב תקשה על ירידת תשואות בישראל. עוד ציינו בלידר כי בחודש אפריל צפוי עודף גיוס בשוק האג"ח של כ- 2.2 מיליארד שקל.