רשות ני"ע תחייב חברות אג"ח למנות שני דירקטורים בלתי תלויים - בדומה לדח"צים בחברות ציבוריות

סגן מנהל מחלקת תאגידים ברשות ני"ע חשף את פרטי הרפורמה שהתגבשה ברשות בדבר החלת פיקוח על חברות אג"ח, בדומה לפיקוח על חברות המנפיקות מניות

רשות ני"ע תחייב חברות אג"ח למנות שני דירקטורים בלתי תלויים, בדומה לדח"צים בחברות ציבוריות. כך אמר סגן מנהל מחלקת תאגידים ברשות ני"ע, מוטי ימין, בכנס התאגידים שערכה רשות ני"ע בשבוע שעבר.

ימין חשף את פרטי הרפורמה שהתגבשה ברשות בדבר החלת פיקוח על חברות אג"ח, בדומה לפיקוח על חברות המנפיקות מניות. לדבריו, המתכונת המצומצמת של מימשל תאגידי בחברות אג"ח חושפת כשלי שוק ומצדיקה התערבות של הרגולטור. "ראוי שחברות האג"ח יהיו כפופות לכללי מימשל תאגידי בדומה לחברות המנפיקות מניות. יחד עם זאת, אין מקום להחיל עליהן את כל כללי המימשל התאגידי, כי מקצת הכללים נועדו להתמודד עם חברות בהם יש ציבור מחזיק מניות".

עו"ד שיראל גוטמן-עמירה, סגנית מנהל מחלקת תאגידים ברשות, אמרה כי כללי המימשל התאגידי לא שומרים על האינטרסים של בעלי האג"ח. לדבריה, לרשות ניתנו כלי פיקוח מאוד מצומצמים על חברות אג"ח, ובכוונת הרשות לאכוף פיקוח על חברות האג"ח, כך שיאפשר למחזיקי האג"ח "לחזור לשוק האשראי בלי לפחד ולקבל נקודת פתיחה ראויה".

במסגרת הרפורמה שמבקשת הרשות להכניס, יחוזק מאוד תפקידו של הנאמן מצד מחזיקי האג"ח. גוטמן-עמירה אמרה: "החוק מבקש לקבוע שתפקיד הנאמן אינו עוד אמרגנות, אלא פעולה בזהירות לטובת ציבור המחזיקים. באשר לשכר הנמוך שלו, אנו מאמינים שהשכר יעלה כתוצאה מההגדלה בסמכויותיו. בעתיד נשקול הטלת עיצומים כספיים - במידה ובדיווחי הנאמן יפול דופי".

סגנית מנהל מחלקת תאגידים ברשות מציינת, כי "היו מספר הסדרים בזמן האחרון שבהם הנאמן מרגיש שמושכים אותו מכל הכיוונים - כשמתחילה מסכת לחצים מצד החברה ובעלי השליטה. כדי לאפשר לנאמן לפעול בביטחה לטובת הצד שעליו הוא אמון, אנו מציעים לקבוע חסינות מפני תביעות של הנאמן בידי החברה. ברור לנו שלא נשאיר את המצב כמו שהוא; זה עלול לגרום להשתוללות של הנאמן, וכדי לאזן, ולגרום לו לעשות את הפעולות הדרושות לביצוע, אנו רוצים לתת לו הגנה מסויימת מפני אחריות בתביעות של מחזיקים על הנזק שנגרם להם".

באשר למחזיקי האג"ח, אמרה גוטמן-עמירה, כי הזכות העיקרית שלהם היא הכוח לפטר נאמן - אך אף אחד לא רוצה להיות הראשון שמגלגל את כדור השלג הזה. "אז חשבנו להפוך את ברירת המחדל, כך שהאסיפה צריכה לאשר את הכהונה של הנאמן", אמרה. באשר לנטרול כוחו של בעל השליטה בחברה, ציינה כי בכוונת הרשות לקבוע מפורשות כי לבעל השליטה לא יהיה כוח מיוחד בהצבעות וכי כל הצבעה תהיה נכונה גם לגביו.

יו"ר בית ההשקעות מיטב, צבי סטפק, שהתייחס לתוכניות לפיתרון המשבר, אמר כי "צריך להיזהר לא לירות יותר מדי בכל התותחים. אמנם גייתנר, שר האוצר האמריקני, אמר באחרונה שזהירות עודפת במצב הנוכחי היא חיסרון ולא יתרון, ואמר שהבנקים צריכים לקחת סיכונים; אנו לא באותו מצב - אז אי אפשר לגזור גזרה שווה".

"דבר שני", הוסיף, "צריך לתת לשוק לפעול את פעולתו קרנות המנוף הסדרי אג"ח. לגבי תוכנית גושן, הייתי מציע להתחיל אותה במימון נמוך. צריך רק להבטיח שלא יהיה מצב ש'כל הקודם זוכה' מבחינת גיוס - וגם, שהחברות שיגייסו תחת תוכנית גושן יהיו כאלה שראויות לכך - מהסקאלה הגבוהה ביותר, ולא מהסקאלה הנמוכה ביותר".